Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2116 ggr
_Nina
2017-11-15 20:34

Fjärilsciklid kön?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Undrar om någon kan hjälpa mig med att könsbestämma seassa två fjärilsciklider. Misstänker att det är en hona och en hane. Men är lite osäker på om den till vänster faktiskt är en hona?

Annons:
Cecilia.S
2017-11-15 20:46
#1

Den högra är helt klart en hane, men jag misstänker tyvärr att den vänstra också är det. Relativt långa fenor, avlång i kroppen (honor är rundare) och saknar den rosa-lila buken som honor har. Har du någon mer bild?

Om det är två hanar bör du ha i baktanke att de kan slåss om revir om de bor för trångt. Jag skulle inte ha två hanar i samma kar om det inte var större än 200 liter, då med många gömställen. Hur stort kar har du? Är de här fjärilscikliderna de enda du har? Om de är köpta i butik borde du få byta in den ena hanen till en hona.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

_Nina
2017-11-15 20:50
#2

Har ett akvarium på 220l. Och en till Fjärilsciklid (3 sammanlagt). Tyckte att jag såg en skymt av rött på buken av en av dem men nu minns jag inte längre vilken. Men dessa två håller så tätt ihop att jag tänkte att de skulle kunna va av olika kön. Ska kolla om jag får en bättre bild av fiskarna :)

_Nina
2017-11-15 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hona?

_Nina
2017-11-15 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hane 1

_Nina
2017-11-15 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ingen aning med denna.. Dock så jagar den färggrannare hanen bort denna helatiden

Draken
2017-11-15 22:53
#6

Bilden i #3  är en hona. Däre mit är de andra två hanar . Den blekare (som blir bortjagad) är en icke dominant hane, men förr eller senare kommer han att komma på att han skall försöka vinna honan, så jag skulle byta in den om jag vore du. Fjärilsciklider skall dessutom gå i par, inte i grupp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
_Nina
2017-11-15 23:22
#7

Tack för svar! Hade tänkt mig två honor och en hane men tydligen fick jag bara nånting ditåt i affären… Tur att det kom en hona åtminstone! Du tycker alltså jag ska lämna tillbaka den blekare hanen inte hämta en hona till?

Cecilia.S
2017-11-16 07:27
#8

Jag håller med rovfisk, i #3 syns det att det är en hona.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

_Nina
2017-11-16 15:44
#9

Jo det börjar synas tydligare hela tiden nu. Tog hem fiskarna igår och då var de fortfarande lite bleka. Håller på att fixa lite mera gömställen och växter och hanarna har redan lugnat ner sig lite. Men ni tror inte att det kan funka med två hanar endå? :)

Cecilia.S
2017-11-16 18:15
#10

Det kan funka, men det kan också gå åt skogen. Testa och se, men om du bara har en hona skulle jag råda dig att köpa hem en till. Ska du dock ha fyra i samma kar är det nog inte så poppis hos någon av invånarna… Det kan bli bråk.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2017-11-16 19:27
#11

Jag skulle inte ha 2 par. Risken för bråk är för stor. Jag kanske är barnslig men  jag gillar inte att ha bråk i karen. Det ska vara lugnt och harmoniskt 😃

Draken
2017-11-17 07:19
#12

Håller med #11 Man skall inte ha två par, med mindre man har ett akvarium på minst 3-400 liter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-11-17 07:20
#13

Såg nu att min tidigare kommentar i #10 blev väldigt vimsig. Det jag ville förmedla var att det kan gå att ha två par i karet, men det är ofta som det blir bråk. Om det var mitt val hade jag lämnat tillbaka den ena hanen och haft ett par i karet. Bråk är inte kul, det ska vara lugnt och harmoniskt precis som Lillyrod skriver :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
_Nina
2017-11-17 10:29
#14

Okej tack ska ni ha för era svar. Blir nog att lämna tillbaka ena hanen då isåfall, vill nog inte själv heller ha något bråk i mitt akvarium.. :)

Upp till toppen
Annons: