Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1306 ggr
KawaiiPoop
2017-11-14 22:21

Vad ska jag köpa?

Det var ca ett år sedan som jag var inne på den här sajten o hade frågor om mitt akvarium. Under den tiden har mycket ändrats i mitt akvarium o nu behöver jag lite hjälp: I mitt akvarium finns nu en kampfiskhane och två zebrafiskar. Och jag vet JAG VET (haha jag är inte arg ville bara att det skulle synas) att man ska ha minst tio/fem st sebrafiskar men anledningen till varför jag inte har mer än två är för jag har köpt in nya sebrafiskar hela tiden men dem har bara dött och jag har ingen aning Om varför. Så jag har därför inte vågat/velat köpa in nya hela tiden. Men på torsdag ska jag fara på djuraffären o det finns två alternativ till vad jag kan köpa så kan ni hjälpa mig. Alternativ 1 : jag köper några till sebrafiskar och kanske även en annan fiskart som både ryms o trivs i mitt akvarium. Alternativ 2 jag säljer/ger bort mina sebrafiskar till någon som kan ta hands om dem o så köper jag en ny fiskart men jag har inte bestämt mig än vad det skulle bli isf så jag tar gärna emot förslag Och sen funderade jag på om jag skulle köpa en kampfiskhona men jag har inte bestämt mig än. (Mitt akvarium är 54 l stort för er som undrar)

Annons:
KawaiiPoop
2017-11-14 22:27
#1

Jag glömde skriva att om jag ger bort /säljer fiskarna till någon då gör jag det till någon som redan har sebrafiskar så att se inte blir ensamma

Cecilia.S
2017-11-15 09:19
#2

Vad roligt att du har hittat tillbaka hit :) Jag vill börja med att upplysa dig om riskerna med att blanda kampfiskar med andra fiskar eller arter. De har stora mumsiga fenor, som ofta är väldigt lockande att tugga på. Det här kan skapa en stor stress hos Kampfisken, samtidigt som dess fenor kan bli sönderbitna. Samtidigt är kampfiskar måna om att försvara sina akvarium - de trivs bäst i relativt små (54 l är bra) akvarium, stilla vatten och ensamma eller som mest med några snäckor som sällskap. En kampfiskhane ska för övrigt aldrig hållas med en annan Kampfisk, om det inte är under den korta stunden för avel. Risken för slagsmål på liv och död är mycket stor. Zebrafiskar är även mycket livliga stimfiskar som kräver stora kar med stora simytor. De kanske inte överlever pga stress av för liten yta. Jag skulle därför välja att antigen: • Sälja kampfisken och zebrafiskarna, köpa någon art som trivs i karet. T.ex. endlers-guppyhanar (grupp) och snäckor. • Sälja zebrafiskarna men behålla Kampfisken - och hålla den ensam. Eventuellt med snäckor som sällskap. • Skaffa större akvarium och ha zebrafiskarna där, utöka det stimmet (ev köpa någon mer art) och hålla kampfisken kvar ensam i 54 l.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2017-11-15 17:58
#3

Håller med Cecilia.S till fullo. Att dina zebrafiskar dör kan ha att göra med kampfisken. Den heter ju faktiskt KAMP-fisk. Den bör gå ensam och ska definitivt inte ha sällskap av någon hona. Då lär du vara utan fiskar sen.

Dina alternativ är att behålla kampfisken ensam eller ge bort den och då kan du ha andra fiskar i karet. Zebrafiskarna går ju bort vilket som pga storleken på karet. 

Fundera gärna vidare här på vad du kan tänka dig så hjälper vi så gott vi kan 🙂

Draken
2017-11-15 22:44
#4

Håller med övriga kommentarer. Om du vill behålla zebrafiskarna, så kan du få tag på ett större akvarium (om du har plats) väldigt billigt, beroende på var i landet du bor.

Om du väljer att köpa ett större kar, så behållkampfisken ensam i 54 litern och fyll på stimmet med zebrafiskar, så de blir iaf 10 st. Sen kan du ju ha någon annan art också (i det större akvariumet menar jag nu). En parbildande fisk skulle passa bra med ett stim zebrafiskar :)

Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade om vad som händer :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

KawaiiPoop
2017-11-16 17:59
#5

Jag har varken plats eller råd med att köpa ett till akvarium så jag får väl sälja sebrafiskarna. Kampfiskhanen vill jag ha kvar så jag antar att han får bo ensam men det känns så tråkigt att bara ha en fisk :( finns det någonting som kan bo med han, räkor eller finns det typ nån liten fiskart som skulle passa ihop med honom?

Cecilia.S
2017-11-16 18:12
#6

Fiskar funkar inte, de som är små nog att inte fenbita eller stressa kampfisken är så små att de kan bli mellanmål. Räkor kan funka, men om de är för små kan även dessa bli ett mellanmål tyvärr. Jag har dock för mig att exempelvis körsbärsräkor fungerar bra men att deras små räklingar kan bli uppätna.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
KawaiiPoop
2017-11-16 19:21
#7

Jag vill inte låta som om jag är nån fiskexpert (haha jag är verkligen inte det har haft akvarium i typ två år) men jag tror att det skulle gå bra att ha en kampfiskhona med min hane för att han har varit ensam med de hör två zebrafiskarna o han har inte visat någon aggression mot dem så jag tror att han är ganska fredlig men jag antar att eftersom ni kan mycket mer än jag om sånt att jag ska lyssna på er o ha han ensam :(

Lillyrod
2017-11-16 19:34
#8

Honor och hanar lever inte tillsammans i det vilda heller. De träffas endast vid lek och även då kan det gå fel och de slår ihjäl varandra. Man riskerar att mista båda två men minst en kommer att stryka med. Det är inte snällt mot fiskarna att ens fundera på att pröva.

Draken
2017-11-17 07:18
#9

Men sälj hanen och köp ett par tre honor istället då ? Honorna kan man ha tillsammans, men jag vet inte hur många du kan ha i 54 liters, 2-3 skulle jag gissa på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-11-17 07:22
#10

Även honorna kan bråka så ska man hålla flera ihop bör väl karet vara större? Då med massor av växter och andra gömställen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hogstedt
2017-11-17 10:45
#11

#7 Det är inte bara hanar som är aggressiva utan även honor, så bara för att han är snäll så betyder inte det att honan inte kommer döda honom. Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken att släppa ihop 2 kampfiskar med olika kön.

Jag hade 3 stycken honor i ett kar på 54L utan problem. Hur gulliga som helst. Men det är väldigt individuellt så man måste verkligen vara försiktig och introducera en i taget. Om man har en grupp av honor så måste man säga till att det inte blir bråk, och om man råkar få en hona som inte passar in i gruppen eller är aggressiv så måste man lämna tillbaka henne på direkten, då det kan gå i helt fel riktning väldigt snabbt.

Erratic_Eagle
2017-11-17 19:00
#12

håller med alla

Upp till toppen
Annons: