Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1241 ggr
mats08
11/14/17, 7:34 PM

Vilken sand ska jag välja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är på gång att efter ett 35 år långt uppehåll sätta igång med akvarium igen. Har inte hållit på sen jag var en liten grabb och det har ju onekligen hänt en hel del sedan dess. Det jag nu tänkt mig är ett 180 L akvarium (Juwel Rio) som jag, åtminstone till att börja med, vill ha som ett växtakvarium med räkor och inga fiskar alls. Sen kanske, efter något år eller så, men inga fiskar från start. 

Tycker jag har koll på det mesta nu, men jag har fastnat i det inte helt enkla ämnet bottenmaterial. Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för sand, helt enkelt. Om man ska ha mycket växter verkar många föredra att lägga ett lager med jord under sanden, men jag tycker det verkar knepigt när man är ny på det som jag är. Så vad återstår? Sanden finns ju i en hel uppsjö naturliga färger och storlekar. Jag är inne på att försöka efterlikna en naturlig bottenmiljö med rötter som "hänger ned" från ovan och fortsätter ned i sanden (tänk mangroveträsk, se bifogad bild). Då känns det som om ganska finkornig sand vore på sin plats, men det funkar väl inte så bra med växterna? Hade tänkt ha mycket snabbväxande växter till att börja med, och sen efterhand byta ut mot andra då många snabbväxande inte är så fina i mitt tycke. Detta för att få till en sjysst vattenmiljö

Vad har ni att säga om valet av bottenmaterial? Kom gärna med era tankar! :-)

Annons:
Lillyrod
11/14/17, 7:49 PM
#1

Sand är perfekt till det mesta. Alla växter som har rötterna i bottensubstratet gillar sand. Jag har sand i alla mina kar. Alla fiskar gillar också sand och vissa kräver det så där passar det med.

Om man ska ha räkor som kräver lägre ph så kanske inte sand är det ultimata men ett så stort kar med exempelvis soil blir väldigt dyrt.  Lite att fundera på 😉

Mateoz
11/14/17, 8:04 PM
#2

Jag kör på sand i de flesta av mina akvarier, helt klart en favorit! Jag tycker det är snyggt, ser naturligt ut samt växterna trivs bra. Som #1 säger kan det finnas bättre substrat till räkor. Men det beror helt på vilka räkor du ska ha, kör du på t.ex neocaridinia funkar sand utmärkt.

Cecilia.S
11/15/17, 10:34 AM
#3

Om du vill köra på med sand finns det stora påsar till billig peng, med bra sand, på t.ex. biltema. Den är finkornig och väl använd av akvarister.

Men vad roligt att du är intresserad av växtakvarium - och att du har hittat tillbaka till ditt intresse igen 🙂 Precis som tidigare nämn kan det vara svårt att få ned pH-värdet om man inte använder soil till det, men med soil i ett så stort kar blir det istället väldigt dyrt. Räkor trivs nämligen som allra bäst om pH-värdet är lite lägre än vad det vanligtvis är direkt från kranarna (sen höjs det något i karet). Om du dessutom vill ha någon form av bottentäckare och om du vill köra på med CO2-anläggning för goda resultat i växternas tillväxt, bör du fundera lite till över soil. 

Soil är näringsrikt, drar ned pH-värdet och är (enligt mig) väldigt snyggt. Du kan hitta lite billigare större säckar på nätet men du får räkna med att kostnader för soil kommer gå uppåt ca 300 kr eller strax över det. Sen går det även att skikta med olika lager, ett med sand och ett med soil. Då blir det billigare men med ungefär samma resultat.

Glöm bara inte att ljuset ska täcka upp den näring som du tillsätter akvariet - annars är risken för alger stor 🤪 Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
11/15/17, 4:22 PM
#4

Kör blästersand i alla mina kar. Fungerar utmärkt och växterna trivs jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
11/15/17, 4:32 PM
#5

Tack för bra svar!! Det där med co2 väntar jag nog lite med och försöker köra utan. Men soil är kanske något att tänka på. Har dock inte riktigt fattat vad det är och hur det används…?

mats08
11/15/17, 4:33 PM
#6

Blästersand från Jula verkar ju vara omåttligt populärt. :)

Annons:
Lillyrod
11/15/17, 6:05 PM
#7

Julas sand är populär men kan vara opålitlig. Den är inte avsedd för akvarium och har man otur innehåller den metaller. Biltemas sand är avsedd för bl a akvarium. 

Soil är näringsrikt och används för det mesta om man vill hålla räkor som vill ha lågt ph. Det sänker ph-värdet i karet. För vanliga amanoräkor eller neocaridinaräkor funkar sand alldeles utmärkt. De är inte lika känsliga och tål både vanligt kranvatten och högre ph-värde.

Mateoz
11/15/17, 6:50 PM
#8

Ett mycket billigare alternativ till soil är just jord. Länkar en bra guide/video om jord som substrat:  https://www.youtube.com/watch?v=CyJDgMFcaBQ

Du kan även kolla in mer av hans videor om du vill, de flesta av hans kar är hightec och har jord som bottensubstrat. 

Jag har kört akvarier med och utan jord och upplever att jorden gör skillnad. Har aldrig använt soil då det är väldigt  dyrt, därför är jord ett mycket bra alternativ!

Draken
11/15/17, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Kör endast blästersand. Ingen soil endast växtkulor som man gräver ner i sanden ;)

Och så här ser mitt 240 liters ut 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
11/18/17, 7:57 PM
#10

Idag har jag varit inne på Akvariehobby här i Uppsala och beställt mitt mörkbruna Juwel Rio 180-liters. Yay!! 😃 Nu börjar jag också bli klar i huvudet över hur bottnen ska se ut. Utmed sidorna tänker jag mig typ Tropicas "Plant growth substrate", med ett lager ovanpå av grus, 3-5 mm, som jag har sparat sedan ungdomen. Detta grus liknar engelsk sjösten, men som jag minns det kallades det "Simrishamnsand". (Nån som känner igen detta?) För att skilja de två lagrena åt tänkte jag lägga mellan ett insektsnät i plast eller rostfritt stål, med tillräckligt stora hål så att rötterna får plats att leta sig ned och som samtidigt gör det enkelt att få bort sanden den dag man behöver skilja de två lagren åt. Såg detta på ett YouTube-klipp och tyckte det verkade smart. I mitten och i framkanten vill jag ha finare sand, utan rotväxter men med stenar och rötter med mossor, och funderade på Julas blästersand. Dock tänker jag att den kanske blir för fin… Takashi Amano rekommenderade för kosmetisk sand lite grovkornigare sort, typ ADA bright sand som verkar vara av storlek 1-3 mm, då den bättre döljer smuts och låter vattnet cirkulera bättre. Hittade nyss denna sand på Granngården: https://www.granngarden.se/R%C3%A5dasand/Specialsand-R%C3%A5dasand-Isgrus%2C-20-kg/p/1231204_BASE Vad tror ni om den? Någon som testat den? Hade dock velat ha ljusare sand så een skiljer sig lite mot min grovkorniga, men får kolla på den i affären och se hur den ser ut. Sannolikheten är ju att den är krossad också och då är den på tok för vass. Då kör jag på Biltemas fogsand storlek 0,2-1 mm istället. Så vad tror ni om detta? Ris och ros? Bättre idéer? 😊

Lillyrod
11/18/17, 9:04 PM
#11

Var noga med att kolla att inte sanden innehåller metaller eller annat som inte bör hamna i ett akvarie. Det är alltid en risk man tar om man använder sand som inte är avsedd för akvarium.

Tyvärr får jag nog göra dig besviken när det gäller att blanda olika bottenmateriel. Det funkar inte. Hur du än gör blir det till slut en enda röra av det. Har för mej att mimåne försökte något liknande med nät men växternas rötter fastnade och sen rev man upp alltihop när man skulle flytta någon planta. 

Det kommer att sluta med att sanden åker ner och det grövsta ligger överst.

mats08
11/18/17, 9:15 PM
#12

#11 Hmm… Det klart, man fick ju aldrig se något "efter"-klipp på hur det gick att sära på lagren. Kanske bäst att strunta i nätet och offra sanden i så fall. Tack för input! :-)

Draken
11/20/17, 6:34 PM
#13

Beroende på vilka fiskar du vill ha, så är sand bättre än grus. Vissa fiskar vill/måste ha sand för att kunna trivas och ha sitt naturliga beteende.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: