Annons:
Etikettalger
Läst 2616 ggr
Micro08
11/14/17, 2:42 PM

Grönt vatten? Svävalger? Klart vatten på 6 timmar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har sen några år ett 30 liters "trivselakvarium" med bara eget framodlade röda posthornssnäckor och växter. Balansen har varit bra, små vattenbyten , växtnäring då och då och lite Happy Life vid större vattenbyten. Inga problem! 

Men så helt plötsligt blev det en grön sörja från en dag till en annan. Inget tips fungerade av det som gick att läsa på nätet (minska maten, byt vatten, fler snabbväxande växter, mer växtnäring, sänk Ph, minska ljudet och mörklägg, etc.). Försökte i flera månader medan algerna bara växte och kom tillbaka mer o mer.  Såg ut som en sån där grön nyttig smoothie, ungefär.   _:-=
_

Jag chansade då på ett medel jag läste om som skulle vara specifikt för just svävalger. Tänkte att om det går så är det bra, jag ger annars upp för man tappar lusten att ha akvarium när man inte får bukt med vattenproblemet.

Bild. 1 -   Bytte 50% av vattnet och hällde i en dubbel dos av medlet.

Bild. 2.    2 timmar senare. Vattnet märkbart klarare!

Bild. 3     Ytterligare 2 timmar senare. Vattnet är klart till 95% (syns inte så bra på fotot).  Man kunde faktiskt med blotta ögat se hur vattnet blev klarare och klarare varje gång man passerade akvariet!!!!  Senare på kvällen var vattnet 100% kristallklart.

Medlet heter Aqua Clear mot svävalger, är jättedrygt och finns att köpa på nätet! Tur jag inte gav upp och slängde ut akvariet! Är faktiskt skitglad för det och hoppas mitt tips kan hjälpa andra också!     :-)

Annons:
Lillyrod
11/14/17, 5:41 PM
#1

Jag har också testat medel mot svävalger och det enda som hände var att mina snäckor dog 😮

Jag tog till en Green killing machine istället. Alltså en UVC-lampa som dödar cellerna i algerna. Det hjälper till 100 % och det har inte kommit tillbaka. 

Är medlet du köpte avsett för dammar?

Micro08
11/15/17, 11:35 AM
#2

Hade också tanken på en UVC-anordning men det var för dyrt och kändes, ärligt talat i mitt fall, inte värt besväret att försöka låna fr någon. Trist att att dina snäckor dog. Antar du använde ett annat märke? Jag läste också om att vissa alg-medel tar död på just snäckor och valde den som "garanterade" att både djur o växter var oberörda av. Och i det här fallet stämde det mer än väl, alla mår prima. Medlet är avsett för dammar (och akvarium, läste jag om på nätet av akvariefolk som rekommenderade det).

Lillyrod
11/15/17, 6:01 PM
#3

När jag sökte efter medel mot mina svävalger så hittade jag någon sort mot just sådana alger. På den flaskan stod det endast för dammar och utomhusbruk så jag vågade inte testa den. Kommer inte ihåg vilket märke det var. 

Jättebra att veta att det finns hjälp mot eländet 👍

Micro08
11/15/17, 7:35 PM
#4

När man väl hittat vilken sorts alger det är man har så gäller sen uteslutningsmetoden i vilken sort man ska välja, läsa recensioner, andras rekommendationer och vad produkten lovar.  Och om ett medel lovar att det fungerar jättebra i en stor damm med fiskar och näckrosor  (Koi? Guldfiskar? Salamandrar och grodor?) så borde det fungera lika i ett akvarium.  Andra algbekämpningsmedel kan jag inte säga något om, bara min egen erfarenhet av just detta preparatet. Är helnöjd!

Mateoz
11/15/17, 7:39 PM
#5

Tack att du delar med dig! Kan verkligen vara till stor nytta i framtiden😃

Draken
11/15/17, 10:35 PM
#6

Vad bra att veta att detta medel fungerar även om man har snäckor. Hoppas bara att det gäller alla snäckor, har ganska mycket (dyra) snäckor i mina akvarium. Men kan man använda det här medlet utan risk för dom, så kanske man slipper riva/tömma hela akvariumet om man får tillbaka problemet 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: