Annons:
Etikettallmänt
Läst 691 ggr
ellenkantarell
11/12/17, 12:35 PM

Flytta akvarium till ny lägenhet

Jag och sambon har precis skrivit på kontraktet till vår nya lägenhet, och inom de närmsta veckorna ska alla våra möbler köras till den nya lägenheten som ligger en dryg timme bort. Med ska ju såklart våra två akvarier, och då ingen av oss har någon erfarenhet av att flytta akvarium, så skulle vi med glädje motta lite tips och råd. Det är ett Juwel Lido 120L och ett Aquael 30L. 

Min plan när det gäller det stora akvariet är att tömma det i princip helt, men behålla grus, stenar, växter och liiiite vatten. Går det? Tänkte också spara ungefär 30-50% av det gamla vattnet i dunkar för att slippa behöva fylla på en massa kranvatten, samt för att behålla ph-värde etc så gott det går. Det är ju en ny kommun, och jag vet ännu inte hur vattnet är där. Jag tänkte även ta ut filtermediet och lägga i en hink med det gamla akvarietvattnet under resan. Är det onödigt? Fiskarna ska få åka i påsar… Kanske väljer jag att dra upp växterna då det antagligen blir lättare att fånga fiskarna då… Växterna kommer väl inte bry sig nämnvärt om man drar upp och planterar om dem ett par timmar senare?

Det lilla akvariet är ju lite enklare, det rymmer ju inte lika mycket och är inte lika tungt. Men ska man tänka på något speciellt när man fraktar akvarium? Kan ju tänka att det allra bästa vore att tömma akvariet helt innan transporten, men nu är detta inte helt lätt…

Annons:
Drakellen
11/12/17, 12:39 PM
#1

Slänger in en fena här då jag kommer vara i samma situation snart och är i lika stort behov av tips!

Lillyrod
11/12/17, 12:40 PM
#2

Jag skulle tömma det stora karet helt. Dels är det grymt tungt att lyfta med sand och vatten i och risken finns att botten går ur om det blir för tungt. 

Det lilla kan du nog låta sanden vara kvar men ta ur det andra av samma anledning. Det är bra att spara lite vatten så det inte blir alltför stor skillnad mellan gamla och nya. Växterna kan du lägga i påsarna hos fiskarna så känner de sig mer trygga. Sanden i hinkar och resten av inredningen i vad som helst. 

Jag har flyttat flera gånger med mina kar och det är inte så jobbigt som man tror. Lycka till!

Erratic_Eagle
11/12/17, 12:47 PM
#3

slänger också in en fena

Draken
11/12/17, 7:48 PM
#4

Håller med #2 . Jag har flyttate med betydligt större akvarium, och jag tömde ur allt och lade sanden i hinkar. Sparade ca. 30% av gamla vattnet och fyllde på med nytt. Det blev jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
11/12/17, 10:35 PM
#5

Vi tömde allt när vi flyttade våra akvarium. Gruset i några hinkar, rötter och sten i en annan, växter och fiskar i några andra hinkar (med lock). Sparade även några hinkar med vatten att starta akvariet med igen. :)

Skulle aldrig bära iväg karet med allt grus i botten, inte roligt om botten lossnar.

Upp till toppen
Annons: