Annons:
Etikettövrigt
Läst 2096 ggr
sikkynixx
11/11/17, 8:22 PM

Fisk utan vatten i 12 timmar. WTF?

Hej! min dotter råkade mata fiskarna enormt mkt imorse, jag skopar snabbt ner håven och tar upp det, stressig morgon så jag bara lägger ner den med maten i en låda,

 Nu ikväll hittar jag inte kampfisken, hittar den stackarn död i håven tror jag.  Ska precis kasta honom när han rör på sig, la honom i håven i vattnet och nu lever han och ser ut att må ok. Har i bakhuvudet att någon fisk kan överleva utan vatten längre stunder. Kan det vara kampfiskar? jäkligt häftigt iaf om det är så.

Annons:
Lillyrod
11/11/17, 8:36 PM
#1

Kampfisk är ju en labyrintfisk som andas syre ur luften men lever i vatten. Jag antar att det fortfarande var fuktigt i håven och att det var därför den klarade sig. Håll koll på den bara för den kan ha fått men ändå.

Min syster hade en gång en siamesisk algätare som hoppade ur karet men hamnade på den lilla ryamattan som låg framför akvariet. När hon hittade den var den alldeles stel men gälarna rörde sig. Där den låg var mattan fortfarande fuktig av vatten som fisken haft med sig. Den fick ligga i ganska kraftigt saltat vatten en liten stund och mjuknade upp och överlevde. Den klarade sig bra och levde flera år efter detta så visst kan de klara sig en längre stund utan vatten : )

sikkynixx
11/11/17, 8:40 PM
#2

Borde jag plocka upp honom och lägga honom i saltat vatten? isf hur mkt salt till kanske 2 liter? Nu har han ställt sig i en växt och verkar inte på sitt bästa humör.

Lillyrod
11/11/17, 8:42 PM
#3

Om han rör sig och är i karet behöver du inte göra mer. Jag antar att han är lite chockad och i dålig form just nu. Låt honom vara ifred och sen håller vi tummarna för att det gått bra : )

sikkynixx
11/11/17, 8:46 PM
#4

Tack för hjälpen, känner mig som en hemsk människa nu, stackars firre!

Lillyrod
11/11/17, 8:51 PM
#5

Det är värre när man hittar dem upptorkade på golvet bakom karet eller så 😢

Cecilia.S
11/11/17, 8:53 PM
#6

Oj så häftigt, Lillyrods hypotes låter rimlig och jag själv är inne på samma spår. Fodret och håven måste ha hållit kampfisken fuktig, samtidigt som den kunde hämta syre ur luften i och med att det är en labyrintfisk. 

Jag håller tummarna för att den klarar sig 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
[AnimeV4]
11/11/17, 8:53 PM
#7

Vad häftigt ändå!

Varför salt, Lillyrod?

Lillyrod
11/11/17, 8:55 PM
#8

Jag vet inte varför hon lade den i saltvatten. Hon kanske tänkte på infektioner. Panikgrej kanske men den mjuknade och klarade sig iallafall 😃

[AnimeV4]
11/11/17, 8:59 PM
#9

Aha, så det är ingen rutingrej alltså🙂

Maleficum
11/11/17, 9:58 PM
#10

#1 Har också haft en siames som hoppa ur när vi städa akvariet (utan att vi märkte det) upptäckte den först när jag var nära att trampa på den, då var den helt dammig och såg inte alls pigg ut. La direkt ner den i vattnet och föst låg den bara ledsen på botten (med lite damm vi inte lyckats få bort) men sen piggna den på sig och levde många år efter det :)

#5 Hitta intorkade fiskar, räkor och krabbor är något jag varit med om tyvärr mer än en gång :( Inte skoj alls! Men värsta "akvarieolyckan" jag varit med om är nog när en av mina undulater på något underligt sätt lyckats ta sig ner i akvariet och drunknat, kände mig så hemsk och oansvarig då fast jag sett till att det inte skulle finnas springor i täckglaset.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tindraferner
11/11/17, 10:45 PM
#11

haha gud vad coolt endå! vilken tur liksom :D

hejkomochhjälpmig
11/12/17, 1:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Vilken tur att du hittade den i tid och hoppas att den blir helt bra igen. 

Det finns flera fiskarter som klarar av att vara på land bara de är fuktiga och är utrustade med organ som hjälper dem ta upp syre från luften.  Vissa kan till och med ta sig fram på land dessutom. :)

-

Min gamla pleco Sayid hoppade ur akvariet och hamnade på golvet för typ 10 år sedan… Han var dock  torr, livlös och täckt av hundhår och damm när jag hittade honom, tillsynes stendöd. Stoppade honom i en vattenhink i ren desperation även om jag egentligen visste att han inte levde längre. 

Alla fenorna spratt ut på en gång och jag skyndade med att få tillbaka honom i akvariet igen.  Han var dock så skadad av att han blivit så torr att yttre delarna av bröst-, rygg- och stjärtfenorna trillade av (ben och allt) även benplattorna trillade av på stora områden längs ryggen och lämnade bara vita stora sår efter sig. 

Vid det här laget trodde jag inte heller att han skulle klara sig, men bestämde mig för att vänta ut det ändå och hoppas in i det sista.

Sakta men säkert läkte han och benen växte ut igen.  Man kan forfarande se vart benen i fenorna trillade av om man tittar noga då de inte återbildades helt perfekt, vilket inte är så konstigt - jag tyckte det var helt ofattbart att de kunde återbildas överhuvudtaget!

Otroligt nog överlevde han iallafall och lever än idag.  Min älskade ögonsten!❤️

Erratic_Eagle
11/12/17, 10:35 AM
#13

wow, vilka  kämpar😉

tur att dem klarade sig tillslut🙂

Annons:
Draken
11/14/17, 8:56 AM
#14

Det är otroligt vad de klarar av egentligen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
11/14/17, 10:58 AM
#15

Ja verkligen :)

Hur går det för din Kampfisk sikknyixx?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

sikkynixx
12/24/17, 1:45 PM
#16

Inte varit inne på länge. Han återhämtade sig helt Cecilia.s

Draken
12/25/17, 9:35 AM
#17

Det är helt otroligt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
12/25/17, 12:30 PM
#18

Så häftigt! Skönt att han mår bra!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: