Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1404 ggr
Miolund95
2017-11-08 23:09

Vad händer i akvariet?

För ca fyra veckor sedan la jag märke till att en av mina kardinaltetror i princip bara flöt med strömmen runt i akvariet och ryckte. Förstod direkt att något var fel så jag kastade mig på akvariet och gjorde ett 50% vattenbyte. Har nyligen bytt akvarium men tog med både gamla filtret och flera nävar sand från det gamla, men tänkte ändå att det är mycket möjligt med nitrit. 

Tetran verkade inte bli piggare av vattenbytet och nästa dag var den död. Gjorde ett lika stort vattenbyte dagen efter och drog och köpte vattentester, som visade förvånande noll konstigheter. Temp 26 grader, ingen nitrit, ph typ 6,8, allt inom acceptabla siffror. Tittade efter teckan på sjukdom så som vita prick, svullna bukar, utstickande fjäll men har inte kunnat se något alls. 

Förra veckan betedde sig en polkadotbotia av tre väldigt underligt då den började simma uppe vid ytan och la sig och vilade på pumparna. Tänkte syrebrist, men det känns konstigt då jag inte minskat utan snarare ökat ytrörelsen i samband med akvariebytet och har mycket växter. Botian kommer nästan aldrig fram när det är tänt i akvariet så det var inte förrän då jag såg att spröten i munnen såg lite irriterade ut samt att den hade en ryggfena som var biten på. Vattenvärdena var oförändrade men körde ett vattenbyte ändå. Dagen efter låg också denna död.

Nu har ytterligare en tetra början flyta runt som den första och det känns som att det inte är nån idé att göra något vattenbyte. Vad kan man göra, vad händer?

Förändringar som skett är att jag börjat med Pmdd samt easycarbo, båda enligt rek dos. Kan detta ha haft en negativ inverkan? Känns lite hopplöst nu.

Annons:
Cecilia.S
2017-11-09 08:03
#1

Vi använde också easycarbo under en period och upplevde liknande problem med våra fiskar. Flertalet fiskar dog utan några direkta tecken på sjukdom eller skador, värdena var okej och fiskarna var schyssta mot varandra. Vi slutade använda medlet vid vattenbyten och med det var det heller inga fiskar som stupade. Växterna blev mindre glada (framförallt våra stora musselblommor), men vi körde utan pmdd. Jag har aldrig riktigt vågat mig på att använda växtnäringen igen. Vi har kört enligt rek. dos och haft den stående i mörker och rumstemperatur. Det bör alltså inte varit något fel på den, så jag har fortfarande inte förstått mig på anledningen till dödsfallen. Kan det vara något liknande hos dig?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2017-11-09 08:03
#2

Jag undrar även, vilka fiskar har du i karet? Hur stort är det och hur är det inrett?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-11-09 11:57
#3

Det låter som om dt är någon förgiftning i ditt akvarium, kan vara Easy carbon och kan vara något annat. Vad har ni för vatten ? Kommunalt eller egen brunn ?

Kör du teststickor eller dropptester ? Sen har jag samma fundering som ovanstående, vad har du för fiskar, hur stort akvarium och hur är det inrett ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Miolund95
2017-11-09 12:00
#4

125L, två stora rötter där det sitter anubias och javaormbunke samt vattenpest som täcker det mesta av sidorna. Mörk botten. 
Har en eheim aquaball 180 samt en fluval 104 i filtrering. 

Invånare är 10 glödbandstetror, numera 9 kardinaltetror, numera 2 polkadotbotia, 
två Ancistrus samt en ensam Palettciklid som jag försöker hitta ett nytt hem till. Stackarn blev över när jag trodde jag fått tag på alla yngel.
Så lite last är det ju men där tänker jag att med filtreringen jag har och när värdena och gömställen ser ut som de gör så funkar det. 

Paletten är visserligen lite revirhärdande och kan jaga iväg när nån kommer för nära, men känns underligt att den helt plötsligt skulle döda tre stycken när den har lämnat alla ifred innan?

Miolund95
2017-11-09 12:04
#5

Kör jbl dropptest-kit. Kommunalt vatten, värdena har alltid varit stabila förutom nitritspiken vid nystart av akvariet för ca två år sedan. Dessa nu är de första fiskarna som dör för mig så det känns som att det är någon förändring som skett nu som är boven. Easycarbon slutar jag med från och med idag hur som helst.

Draken
2017-11-09 12:09
#6

Jo, det är lite överbelastat, men du har ju bra filtrering. Paletter kan vara väldigt aggressiva, även om de inte vaktar revir. Men som jag förstog det så finns det inga bettskador på de döda ?

Nej, sluta med Easy carbo till en början, och se hur det blir. Det kan ju även vara så att fiskarna var gamla och har dött av naturliga skäl.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Miolund95
2017-11-09 12:12
#7

Jag tänker att om jag får ordning på det här kanske polkadoterna får gå till nån med större akvarium och stim, så överbelastar jag inte mitt mer. 
Inga yttre skador what so ever på tetrorna, polkadoten hade en biten ryggfena men vad jag har sett så kan de jaga runt på varandra inom stimmet, så ingen aning vilken fisk som kan ha gjort det. Inga andra nu levande fiskar har bettskador eller fenbit. 

Ja så får det bli, hoppas på en förbättring då!

Draken
2017-11-10 08:04
#8

Hoppas du får ordning på akvariumet. Försök se till att paletten får nytt hem också, gärna i ett stort akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-11-10 21:14
#9

Jag håller tummarna för att det löser sig 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: