Annons:
Etikettallmänt
Läst 774 ggr
Djur.livet
11/8/17, 3:27 PM

Fisken sjuk? Vad är det??

Hej min Guppy bara ligger helt still på botten på sidan och bara andas, ibland simmar den men den simmar på sidan när den simmar så simmar den inte rakt eller något sånt, så har det hänt med 2 guppys nu med den andra hände det samma sak nästan, jag har pump och luft pump, fast neontetrorna och sen har jag nån annan fisk dom e helt vanliga, det händer bara guppysarna, sen när jag drar ut luftpumpen och den andra pumpen så är det samma sak så inget med det att göra! Vad kan det vara? Vad kan jag göra?? Tacksam för snabbt svar:)!!!

Annons:
molam
11/8/17, 4:35 PM
#1

Är guppyn en hona, och har hon nyligen fått bebisar? om det är en hona, är hon från djuraffär?
Annars kan det vara att hon har problem mes Simblåsan, då får dom problem att simma

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
11/8/17, 5:08 PM
#2

Tyvärr så är detta ett problem med levandefödare som är köpta i affärer. De är så hårtavlade, de blir krokiga, gammal i förtid, eller också bara dör de.

Vill du absolut ha Guppy, så rekomenderar jag att du köper från privatperson, då har du större möjlighet att få friska fiskar, som lever längre än en vecka :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Djur.livet
11/8/17, 5:34 PM
#3

Köpt ifrån en djuraffär, men den har blivit ganska gammal! Är det något jag kan göra? Gör det ont för fiskarna ?

Draken
11/8/17, 5:56 PM
#4

Tyvärr är det inte så mycket du kan göra. Det gör väl egentligen inte ont, men jag brukar avliva när de blir såpass dåliga/gamla som din hona är :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
11/8/17, 5:58 PM
#5

Hur gammal är ganska gammal? Normalt lever en Guppy i flera år om den får vara frisk och får bra mat. De som är köpta i affär kan om man har otur dö efter bara någon månad. 

Om fisken är gammal och dör av ålder så är det värre för oss än för dem. För ett djur är det mer naturligt. Ser man att den lider och de andra fiskarna kanske nafsar på den så bör man avliva.

Djur.livet
11/8/17, 9:10 PM
#6

Ca 1 år, hur avlivar man? Känns så hemskt att låte den vara där på botten och den kan inte göra något:(

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
11/8/17, 9:14 PM
#8

Lägg fisken i en plastpåse och dräm till med något hårt. Exempelvis en hammare. Låter dramatiskt men det går fort och döden är ögonblicklig. Är den så dålig så ligger den förmodligen stilla och då är det lättare även om det givetvis är läskigt att göra.

Upp till toppen
Annons: