Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4404 ggr
[nevamisse]
2017-11-04 01:04

Nevamissens akvarier

Har ett 240 liters Juwelakvarium som jag fick ta över för drygt ett år sedan och denna veckan utökade vi med ett 450 liters Juwel. Jag har köpt olika småfisk som jag tycker om, det är alltså "sällskapskar". Här tänkte jag skriva vad jag gör med karen.

Annons:
[nevamisse]
2017-11-04 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har funderat på att skaffa ett helt nytt vitt Juwel akvarium, kanske ett Lido 200 eller ett rio på omkring 300-350 liter. Det blev inget av det. :) I tisdags köpte jag ett begagnat svart rio på 450 liter. Har alltid varit skeptisk till att köpa begagnat kar ifall det läcker eller är trasigt, men chansade denna gången. I tisdags bar och släpade vi karet, bänken och alla tillbehör. Jag hann gräva ur det kvarvarande gruset och torka ur karet och tillbehören. Det medföljde dubbla ljusramper och alla lysrören fungerade.

[nevamisse]
2017-11-04 01:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

En del att städa ur, men det blev fint när det var klart.

[nevamisse]
2017-11-04 01:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bakgrunden ville jag egentligen ta bort, men den satt fast ordentligt, så det fick vara. Börjar vänja mig vid att den är fin ändå.

[nevamisse]
2017-11-04 01:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

I torsdags köpte jag akvariesand på Biltema. Det blev en säck av den finkorniga i botten och 3 säckar med grovkornig ovanpå. 

Handlade även hem ett vattenslangset Aqua in-out, vilket fungerade väldigt bra. Och en ny större magnet att skrapa rutorna med.

[nevamisse]
2017-11-04 01:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

I torsdags tog jag även några växter, vatten och kramade ur filtret från det gamla karet. Fyllde upp och startade pump och doppvärmare, båda fungerade klockrent!

[nevamisse]
2017-11-04 01:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I fredags hade vattnet klarnat, vattenvärdena var bra och temperaturen lagom, så jag släppte i några Black molly. Hade tänkt att släppa i mina två gamla praktbotior, men insåg att jag är extra rädd om dem, så de får komma i som nästa fisk.

Handlade under dagen hem lite fler växter, en extra termometer, en diffusör (som inte verkar passa), nya toppfilter och till att börja med en rot (hittade ingen mer idag).

Ägnat kvällen åt att plantera växterna och koka roten. Pumpen krånglade en stund, men det ordnade sig tillslut. Bilden är lite grumlig efter planteringen.

Nästa steg är att köpa någon mer rot och filtren bör bytas ut så småningom tänker jag, när det blivit lite mer balans i karet. Stenar ska inskaffas, vilken sorts sten är finast?

Hur länge bör jag vänta tills jag kan släppa i fler fiskar?

Annons:
Lillyrod
2017-11-04 06:01
#7

Låt du karet gå i minst 2 veckor innan du släpper i mera fisk. Det blir så jobbigt om man går för fort fram och det blir nitrit mm. 

Jag hämtar all min sten ute. Att köpa är alldeles för dyrt.

Riktigt fint kar du fick tag i 👍

Mateoz
2017-11-04 08:21
#8

Akvariet är jättefint! 2 veckor låter rimligt, som #7 säger är det bra att öka fiskbeståndet långsamt för att undvika problem.

[nevamisse]
2017-11-04 10:16
#9

Det låter vettigt. Ska greja med det andra karet under tiden, måste flytta det till en annan plats, för det står i vägen sedan det nya kom på plats. Funderar på att byta ut till finkornig sand i 240 litern och ha räkor och Guppy där.

Draken
2017-11-04 11:38
#10

Ser jättefint ut (fast personligen skulle jag vilja ha lite mer växter 😉)

Följer såklart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-11-06 16:41
#11

följer😉

[nevamisse]
2018-02-03 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Det är på tiden att uppdatera lite. 

Efter att 450L startats upp skulle jag tömma och flytta 240L till ett annat rum, därför fick alla fiskar vara i det stora karet en period. Bytte ut gruset i 240L mot finkornig sand från Biltema och startade upp det. Några guppyhanar fick flytta in. Nästa fisk blev en liten Ancistrus och senare har ett gäng fläckiga pansarmalar tillkommit. Bestämde mig för att köpa några guppyhonor och nu är det givetvis massor av yngel i karet. Därefter har det fått vara som det är.

I 450L dök det upp en hel del snäckor, men praktbotiorna tog hand om dom. Fick dock en del snäckor i 240L efter att ha flyttat runt växter, men just nu får snäckorna vara kvar där. Jag fick tag på några stenar till det stora karet och en större rot.

I 450L är det balans, alla verkar må bra och det är väldigt lättskött. I 240L hade jag aldrig problem före det att jag tömde och flyttade karet, men efter flytten har det varit en del problem med alger. 

På bilderna är det min stora mal samt praktbotiorna som bor i 450L.

[nevamisse]
2018-02-03 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Stenarna och den nya roten till 450L lades i strax före jul.

Annons:
[nevamisse]
2018-02-03 00:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
[nevamisse]
2018-02-03 00:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Köpte ett par papegojfiskar för några veckor sedan, vi hade sådana när jag var liten och jag tyckte om dom, så det fick bli några. De vi hade förr var inte skygga av sig, men det är dessa.

[nevamisse]
2018-02-03 01:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

Så sent som igår var jag iväg och köpte ytterligare två papegojfiskar, de var lite rödare till färgen än det första paret. Bifogar även en bild på några av panda pansarmalarna som är duktiga på att hålla rent.

Lillyrod
2018-02-03 07:39
#17

Vilka fina kar. Som sagts förut gillar jag verkligen papegojor. 

Alger får man ibland som man får slåss med ett tag innan man kommer på vad som är fel. Eller inte kommer på så man får starta om för att bli av med dem 😃

Draken
2018-02-03 10:55
#18

Ser snyggt ut :)

Papegojorna kan vara skygga om de är för få eller för små ;) De är annars mycket sociala och kan bli näst intill handtama. Mina är väldigt sociala med mig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
2018-02-03 11:42
#19

#17 Ja, jag hoppas det blir ordning på algerna så småningom.

#18 Ok, jag minns de också som handtama och sociala från när jag var liten. Vi hade då 4 st som var stora och väldigt gamla. Så dessa kanske blir bättre med tiden. Han jag köper fisk av sa att man kan ha koi eller Guldfisk ihop med papegojor för att de ska bli mer sociala, men jag har inget intresse för guldfiskar.

Draken
2018-02-04 09:20
#20

Koi och Guldfisk vill dessutom ha kallare vatten. Papegojcikliderna vill ha mellan 26 och 28 grader.

Mina gårtillsammans med Sydamerikanska ciklider och Channor, det fungerar alldeles utmärkt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[nevamisse]
2018-03-27 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#21

Senaste tiden har det varit en riktig djungel i 450L, växterna tog över så tillslut såg jag knappt fiskarna, trodde aldrig jag skulle låta det bli så vilvuxet 😃 Så idag har jag klippt ner det mesta (för mycket) men det tar sig snart igen tänker jag. Gjorde ett större vattenbyte och försökte flytta sanden mer mot baksidan, för fiskarna gör gropar så sanden ligger emot framrutan.

Nu funderar jag på vad man ska göra med fiskarna i detta karet. Invånarna är 4 papegojfiskar, en stor mal, 3 praktbotior (2 stora och en mindre), 2 blackmolly, 3 rödmunstetror och 6-7 pandapansarmalar.

Jag skulle vilja ha ett par papegojfiskar till och fler pansarmalar. Frågan är om mina fläckiga pansarmalar i det andra karet skulle få byta plats med pandorna, då de är fler och större? Eller om jag bara ska köpa många fler pandor? Blackmollysarna måste också antingen bli fler eller också ges bort, ett tag dog några och därför är det bara 2st tåliga kvar, jag tror det var dålig kvalitet i affären de kom ifrån. Likaså med rödmunstetrorna, de måste bli fler eller ges bort.

Några roliga tankar, tips, idéer?

Lillyrod
2018-03-27 19:51
#22

Papegojor är så härliga fiskar så de måste du ju ha. Likaså pansarmalar. Ju fler de är desto roligare är de att titta på för de blir mycket tuffare då.

Molly bryr sig inte så mycket om att de bara är två. Praktbotia blir rejält stor och är en stimfisk så de vill ju vara fler. Jag skulle ge bort dem och satsa på fler malar och göra ett stort stim av tetrorna : )

[nevamisse]
2018-03-27 19:59
#23

Tack! Jag gillar dock praktbotiorna, vet att de kan bli stora, men vet inte hur gamla de kan bli, för mig är de ganska gamla ca 8år. Växer de till sig och blir för stora, kan jag alltid skylla på att det behövs ett större akvarium. ;) Köpte 2 botior till i vintras, men det är kass kvalitet i den butiken har jag insett, det mesta jag köpt där har dött inom kort, så därför är de totalt tre botior i karet. Vill de vara minst 10st i ett stim?

Ska fundera på detta, fler pandor och tetror lutar det åt att bli och 2 papegojfiskar till i alla fall. :)

Lillyrod
2018-03-27 20:03
#24

Jag vet inte riktigt hur många botior vill vara men gissar minst 6.

raichu
2018-03-27 20:05
#25

Fina kar även om jag inte gillar juwels filter. 🙂

Ska vi ge oss in på fisk som blir för stora för akvariet så passar jag på att nämna din stora sugmal, av bilderna att döma skulle jag säga att det är en Pterygoplichthys pardalis och de blir ca 50 cm som fullt utvuxna. 🙂

[nevamisse]
2018-03-27 20:48
#26

#25 Ok, kul att veta för jag har inte haft koll på vad det är för art, den är också ca 8 år gammal, blir den för stor får den självklart flytta 🙂 eller så blir det ett större akvarium ;)

Hur stora malar och botior skulle ni säga är okej i ett kar på 450L, 150 cm långt?

hejkomochhjälpmig
2018-03-27 21:48
#27

#25 Nä, det är inte en P. pardalis, magens mönster stämmer inte med den arten, pardalisen mage har ett prickigt mönster . TS mal är en Pterygoplichthys disjuntivus. :)

Annons:
[nevamisse]
2018-03-27 22:01
#28

#27 Tack, då ska jag läsa lite om den arten :)

Torreador
2018-03-27 22:26
#29

Jättefint kar!! Ang Juwel så älskar jag mitt!! Har haft det i 8år nu ich aldrig bytt någonting. Funkade lika bra till mina Malawis i alla år och även som växtkar nu. Dock bytte jag belysning för ett par månader sedan då jag ville ha mer krävande växter. Om jag skaffar fler kar blir det absolut juwel igen!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

raichu
2018-03-27 22:28
#30

#27 Ingen är proffs på allt och du har säkert rätt. 🙂

Oavsett vad så är 600l minsta rekommenderade skulle jag säga. 👍

[nevamisse]
2018-03-27 22:32
#31

#29 Tack! Håller med, älskar mina Juwel, snygga, stabila, lättskötta, fungerar bra. :)

[nevamisse]
2018-03-27 22:33
#32

#30 600L redan från att de är småfisk eller när de är fullvuxna?

raichu
2018-03-27 23:50
#33

Från det att de börjar komma upp i 30 cm typ skulle jag väl säga. 🙂

[nevamisse]
2018-03-28 00:58
#34

#33 I så fall är det långt kvar, mätte malen förut och den är bara 17-18cm, men den är min stora fisk (allt är relativt). 👍 Blir det något nästa och större akvarium så kommer det vara större än 600L, annars känns det inte som någon idé att byta upp sig från 450.

Annons:
Draken
2018-03-28 12:12
#35

Jättesnyggt kar.

Har också Juwelkar (240 liter) och jag är helnöjd med det. Har aldrig haft några problem med vare sig pumpen eller belysningen. Nu har jag dock uppgraderat belysningen till LED (juwels egna) istället, och det blev mycket bättre ljus :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
2018-03-28 12:17
#36

Tack! Härligt, jag får se längre fram om jag också uppgraderar belysningen, inget jag vill prioritera just nu. När de nya juwelkaren med LED släpptes gick jag ju ändå och köpte ett gammalt eftersom det var oemotståndligt billigt 😃

hejkomochhjälpmig
2018-03-28 20:03
#37

#34 Grejen är att den där typen av mal växer snabbt om förhållandena är rätt och de mår bra, men de överlever också hur vidriga förhållanden som helst nästan -  men då växer de inte. Om den är 8 år gammal hade den varit fullvuxen för länge sen om den hade gått i ett tillräckligt stort akvarium och fått tillräckligt med mat från början. 

Så vad jag vill ha fram är att bli inte förvånad om den blir stor snabbt nu när den går i ett lite större akvarium. Sen behöver du inte ha någon superpanik över det eftersom ditt nuvarande akvarium ändå har en bottenyta på 150cmx50 cm (?) men det är bra att veta. :)

Om du vill ha lite tips om foder så ger jag mina stora malar mestadels repashys foder (riktigt bra kvalitet), algtabletter, skalade gröna ärtor och skalad sötpotatis som jag sätter en gaffel i så att den sjunker - de älskar detta och fördelen är att de då har tillgång till mat att gnaga på under en längre period, du kan låta sötpotatisen ligga  karet ett dygn utan problem. Och som godis kan de få en skalad räka någon gång ibland. :)

[nevamisse]
2018-03-28 21:02
#38

#37 Ska tänka på det, blir den stor så får den givetvis flytta, inte värre än så :) Ja den är 7-8år, köptes som liten och bodde länge i ett akvarium med bottenyta 120x40. Mat har den alltid fått. :)

färgfest
2018-03-29 16:12
#39

Jättesnyggt akvarium du har! Kul att följa hur det utvecklas.

[nevamisse]
2018-04-03 15:07
#40

Nu har jag fyllt på 450L med rödmunstetror, så de är 11st just nu och några Black molly.  En ny liten Ancistrus till 240L blev det också. 

Papegojorna och pandorna får bli längre fram när jag kommer iväg till den "riktiga" akvarieaffären.

[nevamisse]
2018-05-08 22:50
#41

Så roligt, för någon vecka sedan upptäckte jag att de fläckiga pansarmalarna i 240L hade blivit flera 🙂 Tycker dom är så fina och det är antagligen fler påväg för två stycken är väldigt tjocka. Lägger de ägg i ett slags slem? När jag städade karet idag hittade jag små slembollar med ägg i på växterna.

Däremot har jag aldrig sett några yngel ifrån pandorna? Men de har nog bott tillsammans med lite tuffare fiskar som kan ha ätit upp eventuella yngel eller också är de av samma kön allihop.

Annons:
Draken
2018-05-09 07:12
#42

#41 Pansarmalarna lägger romkorn på rutan :) Vissa snäckor lägger som slembollar i växterna med romkorn i. har du några snäckor i karet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
2018-05-09 19:59
#43

#42 Ok då är det ännu fler snäckor påväg, har snäckor, vet inte vad det är för några.

Lillyrod
2018-05-09 20:17
#44

Om du kan ta bilder på dina snäckor så kan vi hjälpa dig att se vilka du har : )

[nevamisse]
2018-05-09 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

En del sådana här små, samt några med ljust skal.

[nevamisse]
2018-05-09 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#46

Den randiga, spetsiga har jag förstått vad det är för någon i alla fall :)

[nevamisse]
2018-05-09 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Och två stycken större snäckor, denna var dock lite grön och smutsig just nu.

Lillyrod
2018-05-10 07:18
#48

Om de går i samma kar kommer du snart bara att ha helenasnäckan i #46. Den äter upp alla de andra.

De små tror jag är Physasnäcka. Det kan vara dammsnäckor också. Den stora vet jag inte. Den randiga uppe vid kanten kan vara en pianosnäcka.

Annons:
[nevamisse]
2018-05-10 09:09
#49

Oj vad många olika sorter, de följde med och spred sig via det begagnade karet. Ja, helenasnäckan är den enda jag visste om, har sett 3 st, jag antar att de jobbar på, men inte lika snabbt som de andra förökar sig i alla fall.

[nevamisse]
2018-06-30 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Så kasst, för någon vecka sedan märkte jag att det blivit alldeles för varmt i stora akvariet (450L), doppvärmaren kändes för varm. Dagen efter dog min stora gamla mal som jag visat bilder på här i tråden, jag trodde den var 7-8år, men den var 10 år sa dem som hade den före mig. 😕 Alla andra fiskar har dock klarat sig. Köpte en ny doppvärmare direkt.

Idag var jag iväg och köpte två papegojfiskar till, så nu har jag 6st sådana. Köpte även en ny mal, en golden nugget. Han som sålde den sa att det var en L181, men sa att jag borde kolla det för säkerhets skull. Tyckte i alla fall att den var fin med sina gula prickar.

I lilla akvariet (240L) har det kommit yngel från de fläckiga pansarmalarna och jag har utökat med några blåa Guppy.

Draken
2018-07-01 09:48
#51

Det är tråkigt när det blir nåt tok i karet. Hoppas att det blir bra nu.

Golden Nugget är otroligt snygga 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
2018-07-01 10:03
#52

#51 Ja, algproblem eller något annat hade varit enklare att acceptera än att doppvärmaren kokade vattnet 😭 Konstigt att bara en fisk dog, men synd att det var just den.

[nevamisse]
2018-07-30 10:52
#53

I 240L står det lite stilla, har ett gäng Guppy, ett gäng fläckig pansarmal, en mal och en liten Eldstjärt som ska få växa till sig och sedan flytta till det större karet. Det ser lite tomt ut, guppys simmar mest kring ytan och pansarmalarna mest på botten, finns det något roligt jag kan ha däremellan? Eller om jag bara ska köpa fler Guppy?

Draken
2018-07-30 11:50
#54

En stimfisk kanske ? Tetror håller sig ju mestadels på mitten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: