Annons:
Etikettallmänt
Läst 936 ggr
Mysisa
2017-11-02 19:39

Nytt nano efter flera år utan fisk

Från att ha haft 20 akvarium i min lilla lägenhet och odlat både Kampfisk och snäckor så har jag stått utan akvarium i några år.

Idag så fick jag syn på en betta som jag bara inte kunde vara utan så det blev att spontanhandla ett akvarium och boka fisken.

Jag har nu startat akvariumet men sand, vatten, 2 ynka växter och en rot som väntar på att sjunka.

Jag har doppvärmare och pump igång och väntar på att få lägga ner min fisk.

Efter så många år utan fisk är jag lite osäker på om jag glömt något.

Planen är att eventuellt hämta lite sandsnäckor redan imorgon och sen låta fisken komma till sitt nya hem på måndag/tisdag.

Sen vill jag gärna ha lite tips på vad jag kan ha istället för äppelsnäckor som gick och blev förbjudna ungefär samtidigt som jag slutade med fiskar sist. 

Dom var toppen städare i små akvarium men visst måste det finnas allternativ?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mateoz
2017-11-02 20:21
#1

Kul att du hittade tillbaka till hobbyn :). Istället för äppelsnäckor kanske du kan ha posthorn? De finns i flera olika färger och är ganska små villket kan vara bra nu när karet inte är så stort. Ha gärna i mycket snabbväxande växter och mata sparsamt den första perioden så tror jag allt kommer bli bra. Lycka till!

Lillyrod
2017-11-02 20:36
#2

Säger som #1 att posthorn är jättebra städare. En del bettor tycker de är goda som snacks så hoppas på att du får en snäll en 😉

Om du vill ha sand så är några sandsnäckor bra till att luckra upp och greja i sanden. Det räcker med 3-4 st då de snabbt blir fler.

Här är några länkar du kan kolla i. Kanske finns det något du inte tänkt på där.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?articles-2

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg?articles-2

Mysisa
2017-11-02 21:07
#3

Posthorn är inte min favoritsnäcka precis, dels pga risken att bli uppäten av kungen i vattnet, men nu är det en djuraffärs betta jag kommer köpa så han kanske är lite snällare än en från en uppfödare så det kan kanske vara värt att prova.
Men vart köper man snäckor? Sandsnäckor har vi i min lokala djuraffär men de butiker jag köpte snäckor i förr om åren har lagt ner och flyttat och bytt ägare och lagt ner med akvarium typ.
Där jag var in idag och köpte mitt nya nano såg jag inte skymten av nån snäcka alls

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
2017-11-02 21:08
#4

Om du har facebook så finns det snäckgrupper där. Det finns alltid någon som har snäckor att sälja : )

Mysisa
2017-11-02 21:17
#5

Den gruppen jag lyckats hitta så är senaste annonsen utlagd i juli, känns inte så jätte aktuellt

minavitas.wix.com/kennel

Mateoz
2017-11-02 21:21
Annons:
Lillyrod
2017-11-02 21:24
Draken
2017-11-02 22:31
#8

Välkommen tillbaka till akvarievärlden :)

Akvarielevande snäckor (länken i #7) brukar det finnas annonser på det mesta. Om du inte hittar nån bra annons, så leta rätt på Pernilla Snail Karlsson, hon är admin för den gruppen och har alltid posthorn hemma, hon skickar också.

Lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
2017-11-02 23:17
#9

Tack så mycket för länkarna och välkomnandet tillbaka

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: