Annons:
Etikettväxter
Läst 602 ggr
hejkomochhjälpmig
2017-10-25 22:25

Nymphoides hydrophylla...

Jag har en Nymphoides hydrophylla som beter sig märkligt (enligt mig). Den växer och växer och breder ut sig ordentligt, och sen vissnar den och det blir bara några få blad kvar och så sätter den igång och växer igen. Är det här normalt eller är det något jag gör fel?

Jag har den i ett 64 liters kar och den har rötter över hela botten i princip och den skickar även upp tunna rötter rätt upp ur sanden, så att det ser ut som tunnt genomskinligt glest gräs ungefär. Den har JBL's näringskulor i substratet och jag tillsätter PMDD + micro varje vecka efter vattenbyte. I karet bor ett gäng amanoräkor och ett stim tetror.

Jag låter den växa som den vill, tar bara bort blad om de börjar vissna annars låter jag den vara. Bör jag istället göra någonting åt den?

Annons:
Draken
2017-10-26 12:01
#1

Min gör likadant, men den skrumpnar inte ihop. Däremot så "släpper" den bladen som har bildat rötter. De sätter jag ner i sanden precis vid "stammen" och så fortsätter den att växa ;)

Har ingen CO2 eller PMDD.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2017-10-26 20:02
#2

Hmm.. jag undrar varför min vissnar ner med jämna mellanrum… 🤔 Räkorna älskar den och brukar sitta på bladen nära ytan när plantan är som störst så det är så tråkigt att den sedan bara helt plötsligt tappar alla bladen. :( Min släpper också nya småplantor men jag tar aldrig vara på dem.

Draken
2017-10-27 08:19
#3

Nej jag förstår inte riktigt varför din tappar alla blad, det har jag inte råkat ut för (annat än de nya plantorna)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: