Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 1868 ggr
SandraTveit
2017-10-25 06:27

Godsaker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! Tack för er tidigare hjälp med ph-värde :) Nu undrar jag om någon vet något om svarta slöjstjärtar (teleskopfisk) har tänkt skaffa mig det, om det finns godsaker för dom utöver det ”vanliga” burk fodret :) Och eventuell annat som dom gillar (behöver inte ha med mat att göra) :D

Annons:
Lizelda
2017-10-25 11:30
#1

Ärtor kanske? Hört från många håll att de ger sig på växter men lika många har inga som helst problem så det märker du men många fiskar gillar ju skalade ärtor, broccoli, gurka och dylikt :) Annars kan du ju göra räkmix till alla fiskarna, det är väldigt uppskattat :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2017-10-25 11:31
#2

Se till att du har tillräckligt stort kar och matchande filter bara, de skitar ner duktigt ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
2017-10-25 18:05
#3

Slöjstjärtar/Guldfiskar är växtätare/allätare (Mer åt växtätar hållet dock)  ch äter gärna det som får Plats i munnen Diverse grönsaker, växter (Andmat brukar vara populärt att "köpa" om man ha Guldfiskar/slöjstjärtar, då låter dom ofta övriga växter i karet vara också. räkmix som ovan skrev brukar vara jätte populärt flr alla fiskar.

Men det man får tänka på är att Slöjsträrtar och Guldfiskar lägger på sig mycket lättare än övriga fiskar (Då dom äter allt xD).

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
2017-10-25 18:51
#4

Andmat brukar man kunna få till skänks då de flesta gärna skulle elda upp alltihop 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
2017-10-25 19:13
#5

#4 Just därför jag la det inom citattecken 😂

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2017-10-25 19:28
#6

Jag har för mig att slöjstjärtar behöver ca 350 liter.

Annons:
Draken
2017-10-26 11:58
#7

Slöjstjärtar skall ha större akvarium (minst 3-350 liter) de skall också ha kallare vatten, optimal temperatur för dem är kring 22-24 grader, tyvärr är det inte måpnga andra fiskar som vill ha såpass låga temperaturer. Dessutom (som tidigare skrivet) de är glupska och tuggar i sig det mesta som går in i munnen, inklusive småfisk. De är också ena riktiga "skitgrisar" så stort filter med överdimensionerad volym är att föredra (om du nu inte vill göra stora vattenbyten flera gånger i veckan ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

SandraTveit
2017-10-28 06:10
#8

Tack för alla tips! Det är lite därför jag valt just denna sort, jag känner igen mig i dem hahahaha! GLUPSK alltså 😇 Sen att dom är så pass sociala för att vara fiskar och har ett så fulsött utseende 😂👌🏼 Har inte så stort akvarium, men är medveten om att dom skitar ner fort, så jag ska byta varje vecka faktiskt ☺️ Och med det i tanken så har jag tänkt att ge dem godsaker dagen innan vattenbytet ☺️

hejkomochhjälpmig
2017-10-28 11:47
#9

Om du inte har ett tillräckligt stort akvarium kan du inte ha slöjstjärtar! 

Läs på ordentligt om arten innan du skaffar den. Utöver större akvarium behöver du riktig effektiv filtrering, gärna sump och definitivt ytterfilter skulle jag säga. Vattenbyte varje vecka är normalt,  har du ett för litet akvarium med för hög fisklast kommer fiskarna bli sjuka och dö tillslut ändå, och det vill du väl inte?

Draken
2017-10-28 12:07
#10

Håller med ovanstående här. Vill du ha Slöjstjärt. så se till att du har ett tillräckligt stort akvarium isf. De blir faktiskt riktigt stora, 20-25 cm är inte ovanligt. Och, som sagt tidigare, de skitar ner nåt fruktansvärt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: