Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1324 ggr
Bakpotatisen
2017-10-21 20:56

Bottensubstrat och innerfilter

Kan använda sig av enbart bottensubstrat i ett akvarium? I detta fall ett nanoakvarium på 30L. Finns det några för/nackdelar med bottensubstrat? Jag gillar att vikten blir lägre och utseendet på det. Och att många växter tycker om det?

Jag har nämligen införskaffat ett Aquael Nano. Nu när jag plockade upp det ur förpackningen så blev jag lite fundersam på filtret och pumpen, de såg så futtiga ut. Någon som har erfarenhet av just dessa? Funderar på att införskaffa ett innerfilter från Eheim istället, det som är upp till 45L. Men tänker att det kanske tar upp en massa onödig plats om det nu fungerar med de medföljande filtren? Dessa nanoakvarium kan ju vara lite kluriga att få bra vattenvärden i, så då vill jag ju har bra förutsättningar :)

Annons:
Lillyrod
2017-10-21 22:22
#1

Jag förstår inte riktigt vad det är du undrar över i din första fråga. Det om bottensubstrat. Det är ju vad du har på botten i karet. Sand, grus, soil mm.

Pumpen som följer brukar fungera alldeles utmärkt. Jag har samma kar och den pumpen drar 400l/h på full fart. Om nu någon skulle vilja leka hela havet stormar 😃

Mateoz
2017-10-21 23:01
#2

Jag förstod inte heller din första fråga, menar du soil? 

Jag har en likadan pump i mitt 20 liters, tycker den är väldigt bra och den funkar utmärkt med räkor

Bakpotatisen
2017-10-21 23:34
#3

Ja, jag menar soil :) står ju bottensubstrat på många förpackningar, så det är det jag har kallat det haha.

Mateoz
2017-10-22 00:40
#4

Ja du kan använda dig utav bara soil i ditt akvarium om du vill. Fördelar är bl.a att det är snyggt (beror på vem man frågar) och de är bra för växterna. Soil verkar vara ett väldigt bra substrat för växter, och eftersom ett bra substrat är viktigt i ett växtakvarium så är det ett stort plus om man vill ha friska växter :). Du bör också vara medveten om att soil kan buffra ditt vatten och göra det mjukare. Vet faktist inte så många nackdelar förutom att det är ganska dyrt och att soilen tappar sin effekt med tiden. Jag har tyvärr aldrig använt soil i ett akvarium för att det är så dyrt men jag skulle jättegärna testa det i framtiden 🙂

Lillyrod
2017-10-22 07:29
#5

Det kan bli skräpigt och det är lite pilligt att plantera och få växterna att stanna kvar nere i soil. Ska man ha räkor som kräver surt vatten är det nästan nödvändigt för att få en bra vattenkvalité.

Det stämmer också som #4 säger att man får byta den ganska ofta då den tappar sin "kraft"

Bakpotatisen
2017-10-22 10:23
#6

Då förstår jag! Är ju ett 30liters, hur mycket soil kan man tänkas behöva? Man skulle väl kunna ha sand+soil, men då blir det ju ännu dyrare…

Annons:
Mateoz
2017-10-22 10:49
#7

Vet inte om det gäller för alla typer av soil men för ECS soil står det att man behöver ca  0,4-0,5 l/dm2. Så i ditt fall blir det 3,6-4,5 liter soil. Tror det kan funka som en riktlinje. Du kan annars gå till en djuraffär och där uppskatta hur mycket du tror du behöver.

Lojs
2017-10-22 11:04
#8

Jag hade soil i mitt 54l, men tyckte det blev för jobbigt, det dammar som tusan så fort man ska plantera/plantera om en växt och jobbigt att behöva byta ut det när det förlorat sin verkan. Så eftersom jag inte har några "finräkor" i det karet så bytte jag ut soilen mot vit sand när soilen varit i karet i ett par år och det ändå var mer än dags att byta.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Bakpotatisen
2017-10-22 11:27
#9

Låter inte så lovande då… Men eftersom jag ska ha räkor, behöver jag ha lite soil i botten och finkornig sand uppe på?

Mateoz
2017-10-22 12:04
#10

Beror på vilka räkor du ska ha. Ska du ha lättare räkor (neocaridina) behöver du inte ha soil. Om du däremot ska ha lite svårare räkor t.ex från caridina släktet så är det bra att ha det eftersom att de kräver ett mjukare vatten med lägre ph.

Lillyrod
2017-10-22 12:10
#11

En bra länk för att räkna ut hur mycket bottensubstrat man behöver :

https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Lojs
2017-10-22 14:17
#12

#9 Att ha soil under sanden funkar tyvärr inte så bra, om man inte lyckas sätta fast något emellan så letar sig soilen upp och lägger sig ovanpå sanden. Som #10 säger så funkar det bra utan soil om man har neocaridina, de finns i massa olika fina färger och är duktiga på att överleva och föröka sig. Jag har svarta i ett kar och blå i ett annat, de finns även som gula, röda (körsbärsräkor), orange, bruna och gröna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Bakpotatisen
2017-10-22 18:52
#13

Okej, tack för alla svar! Hade tänkt typ navy blue eller möjligtvis red crystal, då borde det väl fungera? Har kommit över ett par kilo med vit, finkorning sand som jag förmodligen använder istället för soil. Hittar jag billig, svart eller brun sand så är det nog det jag kommer använda :) Känns som att det blir så ljust med vit sand och algerna syns mer…

Annons:
Bakpotatisen
2017-10-22 19:08
#14

Nu till en ytterligare fundering… Jag har också funderat på om jag skulle ha en Kampfisk i karet och komplettera med lite räkor bara för skojs skull. Har hört mig för lite och många säger att det fungerar bra att ha Kampfisk tillsammans med räkor, däremot får man räkna med att det inte blir några räklingar. Men tänker lite att kampar gärna vill ha varmare vatten, medan typ neocaridinaräkorna gärna föredrar nååågot svalare, plus att dem är lite känsliga för högra nitratvärden? Hur känsliga är dem, finns det någon gräns? Skulle dem klara en temperatur på typ 27 grader? Anledningen till att jag vill ha räkor är för att dem ska hjälpa till och städa lite, men också för att dem är så förbannat söta😃 Går det inte att ha räkor får jag väl ha en snäcka, men tycker att dem är lite läbbiga dock haha

Lillyrod
2017-10-22 19:27
#15

Jag tror inte du kommer att se mycket av räkorna ihop med en Kampfisk. Även om du skulle råka få tag på en som låter bli räkorna kommer de att se den som ett hot. Ingen kul tillvaro för en räka kan man tycka.

Upp till toppen
Annons: