Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 988 ggr
Stensture35
10/21/17, 10:13 AM

Snäckor till 54liters.

Hej. Har startat upp ett 54literskar nyligen. Vill ha nån snäcka i men har dålig koll på vilken typ som är lämplig. Har försökt googla men känner inte att jag vet riktigt vad jag ska ha ändå. Jag har julas blästersand och har planterat 5 växter. Ska ha ett gäng fiskar också. Vill inte att växterna ska bli uppätna så vilken typ skulle funka och vad har dom egentligen för funktion i ett akvarium? Tacksam om nån orkar förklara för en nybörjare.

Annons:
Draken
10/21/17, 10:44 AM
#1

Hej och välkommen hit :)

Snäckorna är otroligt duktiga städare i ett akvarium, men vissa har lite större krav på vattnet och storleken på akvarium. De flesta snäckor tål inte beredningsmedel och vill ha temperaturer på minst 26-27 grader. Gärna ett Ph på kring 7

Några exempel på snäckor som passar för nybörjare är Posthornsnäckan. Den äter inte växter och finns i massa olika färger. Men de förökar sig kopiöst om du har otur ;)

En annan snäcka som passar bra för nybörjare är Neritinasnäckan (Red onion, Zebra, Military helmet etc) Den är tålig och kan gå ihop med de flesta fiskar. Den lägger ägg i akvariumet, men förökar sig endast i bräcktvatten, så det blir inga snäcklingar.

Efter som du har sandbotten, så tycker jag du skall införskaffa några sandsnäckor också, de är jättebra. Du ser dem sällan, eftersom de lever under sanden, men de luckrar upp sanden så den blir porös med väldigt bra grogrund för växter :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
10/21/17, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har massor av posthorn i mitt 54 l. De blir som sagt väldigt många, men jag säljer överskottet så det brukar inte vara ett problem för mig. :)

Här har mattabletten fastnat i en växt, men postisarna hittar den fort ändå. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Stensture35
10/21/17, 11:37 AM
#3

Hur många snäckor är det lämpligt att ha? Ett gäng sandsnäckor låter ju inte som en dålig idé. Hur snabbt förökar sig den typen? Hur mycket ska man mata snäckor och med vad?

Lillyrod
10/21/17, 3:58 PM
#4

Man behöver egentligen inte mata snäckor alls. De äter alger, blad som håller på att förmultna och överbliven mat från fiskarnas måltider. Alla snäckor som förökar sig i sötvatten blir snabbt många om man matar för mycket. God tillgång på mat så ser de till att föda upp sina små. Håller man igen på maten så håller de sig på en acceptabel nivå : )

De tackar inte nej till en bit kokt broccoli eller morot en gång ibland också. Läs gärna artikeln om att mata fiskar med grönsaker. Detsamma gäller de flesta snäckor med.

Stensture35
10/21/17, 4:41 PM
#5

Tackar ödmjukast för era svar. Känner att jag har lite mer koll nu! 😊

Draken
10/22/17, 10:00 AM
#6

Hoppas du hittar någon snäcka som du tycker om :) Håll oss gärna uppdaterade om vad det blir :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: