Annons:
Etikettallmänt
Läst 1352 ggr
Bakpotatisen
2017-10-18 17:07

Starta nytt akvarium

Jag kommer starta upp ett nytt akvarium, ett 30liters som ska gå som räkkar. Jag har redan att 120liters som har varit igång i 9 månader och tänkte använda mig av det vattnet för att få igång bakterierna lite snabbare. 

Hur ska jag gå tillväga tro? Kan man fylla på lite "gammalt" vatten vid ett vattenbyte, eller kommer vattnet vara för "smutsigt"?

Annons:
Mateoz
2017-10-18 18:14
#1

Det kan  hjälpa att fylla det nya akvariet med vattnet från det större. Att det är lite smutsigt gör inte så mycket, det kan till och med vara bra för att hjälpa kicka igång cykeln. Det bästa sättet att starta ett nytt akvarium är genom att lägga i lite incyklat filtermedia. Det är i filtret de flesta bakterierna lever och det är därför det är bra att starta ett nytt akvarium på det sättet.

Draken
2017-10-19 15:58
#2

Det 'r bättre att krama ur filtret i det "gamla" karet, i helt nytt vatten i det nya. De goda bakterierna sitter i filtermassan, inte i vattnet :)

En bra länk om man skall starta ett nytt akvarium :)

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Bakpotatisen
2017-10-20 12:42
#3

Tack för svaren! Vet ju att nyttobakterierna sitter i filtret, men har ett Juwel-akvarium och där är ju filterdelen rätt så masig haha. Men finns ju filtervadd högst upp som man lätt kan krama ur. Ska man göra det rätt i akvariet då eller tänka på något? Funderar på att ta typ 2/3 akvarievatten från det andra akvariet och 1/3 nytt kranvatten. Sen krama ur filtret och låta resten av filtren rinna av i nya akvariet. Finns det något bättre sätt tro? Nanoakvariet jag ska köpa är ett vanligt Nano Led 30L, vet inte hur filter och pump fungerar i det ännu. 

Sen när man ändå pratar om filter… Hur mycket ska man pilla med filter egentligen? Jag brukar sällan röra filtren i det stora akvariet, en gång har jag sköljt av dem med kallt vatten lite försiktigt, en annan gång tog jag ut dem och skakade dem i akvariet för att rengöra dem lite innan vattenbytet. Kan ju säga att vattnet blev lagom skitigt efter det haha. Men brukar ta ut filtren ur filterdelen och suga med hävert där i ungefär varannat vattenbyte eftersom pumpen har en tendens att gå trögt när jag inte rengör där i. Blir ju tyvärr mkt skit som samlas där i. Och Juwel-pumpen i sig är ju svår att rengöra då den inte har några avtagbara delar… Vet ju att många tycker att Juwel har sisådär filter med mera hehe😃

Mateoz
2017-10-20 13:03
#4

Du kan krama ut filtret från det större akvariet i det nya, men jag föredrar att lägga i det incyklade filtermediat direkt i filtret då det på så sätt blir mindre skitigt och det har funkat bäst för mig. Jag rengör bara mina filter när jag märker att vattenfödet har minskat. Då rengör jag filtrerna i en hink med akvarievatten. Rengör inte filtren med kranvatten då det dödar de goda bakterierna :-)

Lillyrod
2017-10-20 19:05
#5

Jag rengör faktiskt mina filter i kranvatten. I ungefär samma temperatur som är i karet, det får absolut inte vara varmt vatten. Iskallt ska inte heller vara så bra. Jag kramar inte ur all smuts utan bara det värsta. Det har alltid funkat bra hos mej.

Draken
2017-10-21 10:16
#6

Som #4 skriver, så kan man även ta filtermaterialet från ett ingådd filter och sätta i det nya. Men som jag förstog det, så har du ett större sedan tidigare och skall nu starta ett Nano ? Kan vara svårt att sätta in filtret från ett större akvarium och sätta i Nanot …Det får ju inte plats ;)
Och visst, de goda bakterierna kan dö om man sköljer under kranvatten, men är temperatiren den samma som i karet ( läs #5) så gör de inte det.

#5 Det gör faktiskt jag med det stora ytterfiltret. Sköljer  alltid  ur det under kranen.

Jag gör aldrig ren filtren i onödan så att säga. Filtret i stora akvariumet, görs ren ungefär var 6 månad, när flödet börjar bli dåligt. Gör även ren de mindre filtren, när jag ser att flödet har minskat avsevärt, inte annars.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Bakpotatisen
2017-10-21 20:50
#7

Ja, precis! Det andra karet har varit igång i snart 10 månader, så det finns ju lite bakterier där i alla fall. Haha, ja det blir nog lite svårt att använda filtret från det stora akvariet😃

Men så bra, då har jag inte gjort allt för fel då :) Tack för hjälpen!

Draken
2017-10-22 10:03
#8

Lycka till. Hoppas du får bra värden på det lilla ganska snabbt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: