Annons:
Etikettalger
Läst 3476 ggr
morfargugge
10/18/17, 11:32 AM

Långa gröna trådar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har  upptäckt att det  blir  långa gröna alger eller trådar.
Trådarna blir  långa ca 20-30 cm.
Det blir nästan som ett spindel nät.
Någon som vet vad det är och vad man ska göra åt det
Tacksam för råd.

Annons:
Cecilia.S
10/18/17, 2:43 PM
#1

Det ser ut som tofsalger men jag har nog inte varit med om att de har blivit så långa…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/18/17, 2:47 PM
#2

Om det är tofsalger: de trivs på långsamtväxande akvarieväxter, i ditt fall sitter det kanske på någon bacopa? Plocka bort det du får undan med handen och försök ha i fler snabbväxande växter i karet. Dessa hjälper till att få undan överflödig näring som algerna trivs med. För övrigt är siamesisk algätare en art som har blivit känd för att äta upp tofsalger. Du kan läsa om arten i vårt artregister =)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

morfargugge
10/18/17, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack Cecilia
Jag har 3 st  siamesiska algätare, 5 st leopardmalar och 3 st  Ancistrus som städpersonal samt  lite mer fisk.
Bifogar  några bilder på akvariet, fyller  på med mer växter allt eftersom jag hittar  några som jag tycker om. Är det för lite växter? Finns det  något medel som tar bort trådalgerna utan att skada fisk eller de andra växterna.

morfargugge
10/18/17, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

det blev bara en bild, kommer två till

Lillyrod
10/18/17, 7:54 PM
#6

Ja det där är inte tofsalger utan tråd/håralger. De är svåra att bli av med och det är ett evigt plockande och slängande av växter innan det ger sig men ger sig gör det. 

Läs artikeln som #5 länkade till och beväpna dig med tålamod så går det säkert bra 👍

Annons:
morfargugge
10/19/17, 5:29 PM
#7

Tack för tipset, då vet jag vad som gäller.
Det var en väldigt bra  länk.
Ser fram mot all tråddragning😃trådarna  är väldigt starka.

hejkomochhjälpmig
10/19/17, 7:14 PM
#8

Jag fick trådalger i 3 av mina kar, ganska mycket snabbväxande växter i samtliga så jag blev förvånad över att de var just dessa kar som drabbades. 

Ryckte ur nästan alla växter ur ett av karen och blev av med dem där tillslut på det viset - inte så kul. 

Det värst drabbade karet såg ut såhär innan trådalgerna slog till! Nästan alla växterna slängdes.

 I kar nr 2 tror jag det var räkorna som tillslut gjorde processen kort med dem men i det tredje (som är det absolut mest välplanterade) finns de fortfarande kvar!  Sitter bara i vissa växter närmast ytan och flyter fint med strömmen, så jag har inte så ont utav att de är där.

Jag tycker de är lite fina faktiskt, men jag plockar bort dem varje vecka ändå för jag vill inte att de ska bli för många. Konstigt nog har de inte spridits sig till de andra karen igen fast jag flyttar växter mellan karen hej vilt…. Jag förstår mig inte riktigt på den här algen med andra ord! Yraroch har egentligen inga råd heller, men jag önskar dig lycka till i alla fall! :)

morfargugge
10/20/17, 12:51 PM
#9

Det  är som ni säger trådalger.
Tipset  om att använda en tandborste var  kanon bra satte på ett ca 35 cm långt  rör utan på tandborstens skaft. Man kan sitta framför karet och se vad man gör, Trådarna fastnar bra på tandborsten, funkar med bra med en utsliten borste där stråna är spretar lite.
Tack  för alla råd  och tips, har  precis tagit bort en hel del trådar, jakten forsätter.

Lillyrod
10/20/17, 7:02 PM
#10

Lycka till med jakten. Det kan ta ett tag men visst är du envisare än ett litet akvarieogräs? 😉

Upp till toppen
Annons: