Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (14) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider

Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Sydamerikanska ciklider

Sydamerikanska ciklider

2017-10-16 16:55 #0 av: JoakimJansson85

Är det någon som har erfarenhet av sydamerikanska ciklider? Läste på zoopet att dom ska fungera med fiskar som platys och guppys. Någon med erfarenhet som vet mer?

Anmäl
2017-10-16 20:27 #1 av: PeG

Sydamerikanska ciklider är en stor grupp fiskar som innehåller både relativt små och fredliga ciklider som tex ett antal dvärgciklider och betydligt större/aggressivare ciklider som kommer att betrakta guppys som ett välkommet snacks.

Anmäl
2017-10-17 09:23 #2 av: Cecilia.S

Precis som PeG skriver talar du om en väldigt stor grupp av ciklider. Har du någon eller några arter som du tycker om lite extra mycket?

Medarbetare på Ridsport & AkvariefiskBlomma
Häst • Hund • Akvaristik • Foto • Digitala målningar

Anmäl
2017-10-17 11:15 #3 av: Rovfisk

De flesta sydamerikaner är relativt fredliga ( det finns dock undantag) men ju större de blir, ju glupskare blir de ;)

Påfågelciklid är en sydamerikan, så också scalare. Även Apistogrammorna och Fjärilscikliderna är sydamerikaner ;)

Vissa kan man ha med Platy och guppy, jag har haft mina scalarer med Platy, det blir iofs inga yngel, men har ännu inte sett att scalarena ger sig på Platyn. Men Scalaren kräver ganska stort akvarium.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2017-10-17 16:12 #4 av: JoakimJansson85

Ah ok :) visst kräver scalarer större än 240 liters?

Anmäl
2017-10-17 16:12 #5 av: JoakimJansson85

Cecilia: Jag återkommer i frågan ;)

Anmäl
2017-10-18 07:29 #6 av: Rovfisk

#4 250 är minimum för scalarer egentligen. Men är akvariumet mer än 50 cm högt, så an du ha ett par tre individer i 240 liter :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2018-03-03 19:52 #7 av: Lady2016

Funderar på att skaffa mig grön bågfensciklider
Hur är dem?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.