Annons:
Etikettallmänt
Läst 1091 ggr
Mundis
10/15/17, 2:53 PM

Snäckvänliga fiskar

(Osäker på vilken grupp inlägget passar i så flytta det gärna om det ligger fel)

Jag har väldigt svårt att hitta information om hur olika fiskarter fungerar med snäckor. Måste nu flytta mina relativt nyinköpta dvärgguramies från 170l till 105l eftersom de terroriserar mina ögonstenar (spixi, piano, och snart pila polita). I 105l har jag bara Faunus ater och posthorn, upplever dem som mycket tåligare. Fiskarna verkar mest vara på snäckor med långa spröt, som spixi och polita.  Letar nu efter ett nytt huvudnummer till "stora" karet men vågar inte  chansa eftersom jag inte har fler kar (förutom nanos) att flytta fisk till om det inte funkar. Vilka fiskar upplever ni funkar och vilka funkar inte? Tänker att man skulle kunna sätta ihop en liten lista, som en lathund. Självklart är det ju individuellt också, men skulle vara tacksam för era erfarenheter.

För mig har följande arter inte fungerat: Makropod, Kampfisk, Dvärggurami, stora endlerhonor, aphyosemion splendopleure

Och fungerat har: Regnbågselritsa, corydoras, Ancistrus, otocinclus, guppies, kardinalfisk

Annons:
Draken
10/16/17, 7:53 AM
#1

Platy och Molly fungerar bra med snäckor, så också de flesta dvärgciklider (åtminstone vad jag har märkt)
Mina vita sorgmantlar eller rosentetrorna rör inte snäckorna,(Herculea,Elefant,Äpple och posthorn)

Hoppas du hittar något huvudnummer som fungerar ihop med dina snäckor =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/16/17, 11:40 AM
#2

I det vilda äter dvärgciklider snäckor så man bör inte ha finsnäckor ihop med dem. Sök på youtube så finns filmer på apistogramma som tar posthorn som ingenting. Mina har ätit snäckor allihop. Vissa tetror nyper gärna i de som har antenner också.

Cecilia.S
10/17/17, 9:21 AM
#3

Endlers-hanar kanske, så du skippar honorna? De flesta "medelstora" fiskarna äter gärna snäckor till mellanmål ibland.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Mundis
10/17/17, 10:00 AM
#4

Tack för tipsen! 

#1 Lite less på levandefödare, har haft både endlers, vanliga guppies och Platy och Molly har jag hört kräver något bräckt vatten vilket jag inte kan erbjuda. Har redan en stimfisk i det karet, tre st regnbågselritsor och snart kommer fem till, så hade snarare tänkt mig någon parbildande fisk.

#2 Vad synd! Inga dvärgciklider då.

#3 Endlers har jag redan massvis av i mitt andra kar, men hade helst haft något som lite blickfång i karet, något som syns på lite längre håll. Min mamma (som delvis finansierar projektet) har länge klagat på att det ser så tomt ut. Synd att dvärgguramies inte funkade, då vi äntligen kunde komma överens. Hon vill helst ha slöjstjärtar eller scalarer, vilket akvariet självklart är alldeles för litet för. 

Det låter nästan som att jag får ge upp då, eller flytta snäckorna. Oturligt nog verkar de bara trivas i just vardagsrumskaret. Tack iallafall!

Draken
10/17/17, 11:29 AM
#5

#4 Innan du ger upp, har du FB ? Om du har det, sökt rätt på en sida som heter Akvarielevande snäckor. Fråga där vad som kan fungera och inte.

Jag har A.agazzizi med mina snäckor, och det fungerar utan problem, men tycker inte du skall chansa med tanke på vad som skrevs i #2 Mitt akvarium är på 240 liter, så det kan vara storleken som gör att mina apistos inte ger sig på snäckorna, eller så har jag haft en j*la tur.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/18/17, 9:33 AM
#6

Som skrivet tidigare i tråden kan dvärgciklider (t.ex. från Apistogramma-släktet) fungera, men det är så individuellt så vi kan inte svara på rak arm. Där finns dock många vackra fiskar som absolut kan liva upp karet med sina vackra färger. I det vilda äter de dock snäckor.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Mundis
10/18/17, 8:28 PM
#7

#5 Jag är faktiskt redan medlem där, men tänkte inte ens på att ställa frågan där också. Tack för tipset!

#6 Jo, det är ju väldigt synd att det inte funkar, hade ju passat perfekt. Vågar dock inte chansa.

Upp till toppen
Annons: