Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1780 ggr
Cecilia.S
2017-10-12 16:45

Co2-system

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla 🙂 Tanken vandrar och jag är nu inne på spåret att skapa ett eget Co2-system till 240 litern som står igång här hemma. Jag har ingen supertjock plånbok och därför passar det alternativet mig väldigt bra, men jag är samtidigt medveten om att det är väldigt svårt att få det stabilt. Jag har tänkt mig något liknande som visas i denna video.

Till frågan: vad tycker ni om att skapa ett eget Co2-system?

[Bifogad bild för att "liva upp" inlägget lite, det blir så tråkigt annars :p]

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
2017-10-12 18:10
#1

Jag har aldrig använt Co2 men det vore roligt. Jag gillar ju växterna minst lika mycket som fiskarna i karen : ) 

Att skapa ett eget system är vad jag också hört väldigt svårt men känner du för det så kör : )

Cecilia.S
2017-10-12 18:57
#2

Vad jag har förstått går det inte att få tag i ett helt system (som funkar för 240 l) som är billigare än ca 2000 kr. Dom pengarna lägger jag hellre på något annat, eller sparar som buffert om något händer med fiskarna/något annat djur här hemma. :P Jag ska läsa vidare om hemmagjord mäsk. Men om någon har erfarenhet av det eller andra invändningar får ni gärna skriva en kommentar :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-10-13 08:05
#3

Jag har haft hemmagjord mäsk, men då hade jag innan köpt ett CO2 system, ett enkelt med en flaska och en luftslang. Men jag tror man borde kunna fixa det ganska enkelt med en Pet-flaska …eller ?

Kommer följa den här tråden, kan bli intressant :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-10-13 09:11
#4

Roligt att du vill följa 🙂 

Jag har tänkt köpa en färdig, billig, konstruktion från t.ex. ebay. Där får jag lock och slangar m.m. för ca 100-150 kr. Det ska jag koppla in till två st coca cola flaskor (en med mäsk och en med vatten, "reningsverk", så att mäsken aldrig ska riskera rinna ned i akvariet). Sen ska jag köpa en bubbelräknare och en del som gör bubblorna mindre innan de sprids i akvariet. Det går också på ca 150 kr 😛

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Mateoz
2017-10-13 12:25
#5

Spännande! Har själv varit sugen på att testa detta men det har aldrig blivit av 😃

Mee301
2017-12-04 10:01
#6

Provade detta för ett tag sedan, tyvärr är min erfarenhet av försöket inte så bra. Jag tyckte det var svårt att hålla ett jämt flöde av co2. Variationen var stor och det gav inte det resultat som jag önskade. Ett annat problem som jag tyckte var irriterande… doften. Det luktar inte särskilt friskt. Nej jag gav upp och köpte ett begagnat system på nätet. Nu är jag nöjd. Men jag tycker inte det är fel att prova ett sådant system som du är inne på, det ger iaf en lärdom och kunskap. Jag önskar dig lycka till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: