Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc)

Co2-system

2017-10-12 16:45 #0 av: Cecilia.S

Hej på er alla Glad Tanken vandrar och jag är nu inne på spåret att skapa ett eget Co2-system till 240 litern som står igång här hemma. Jag har ingen supertjock plånbok och därför passar det alternativet mig väldigt bra, men jag är samtidigt medveten om att det är väldigt svårt att få det stabilt. Jag har tänkt mig något liknande som visas i denna video.

Till frågan: vad tycker ni om att skapa ett eget Co2-system?

[Bifogad bild för att "liva upp" inlägget lite, det blir så tråkigt annars :p]

Medarbetare på Akvariefisk och RidsportBlomma Häst • Hund • Foto • Akvaristik

Anmäl
2017-10-12 18:10 #1 av: Lillyrod

Jag har aldrig använt Co2 men det vore roligt. Jag gillar ju växterna minst lika mycket som fiskarna i karen : ) 

Att skapa ett eget system är vad jag också hört väldigt svårt men känner du för det så kör : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2017-10-12 18:57 #2 av: Cecilia.S

Vad jag har förstått går det inte att få tag i ett helt system (som funkar för 240 l) som är billigare än ca 2000 kr. Dom pengarna lägger jag hellre på något annat, eller sparar som buffert om något händer med fiskarna/något annat djur här hemma. :P

Jag ska läsa vidare om hemmagjord mäsk. Men om någon har erfarenhet av det eller andra invändningar får ni gärna skriva en kommentar :-)

Anmäl
2017-10-13 08:05 #3 av: Rovfisk

Jag har haft hemmagjord mäsk, men då hade jag innan köpt ett CO2 system, ett enkelt med en flaska och en luftslang. Men jag tror man borde kunna fixa det ganska enkelt med en Pet-flaska ...eller ?

Kommer följa den här tråden, kan bli intressant :)

Sajtvärd på akvariefisk i fokus.

*520 l *250l *240 l *225 l *112 l

Anmäl
2017-10-13 09:11 #4 av: Cecilia.S

Roligt att du vill följa Glad 

Jag har tänkt köpa en färdig, billig, konstruktion från t.ex. ebay. Där får jag lock och slangar m.m. för ca 100-150 kr. Det ska jag koppla in till två st coca cola flaskor (en med mäsk och en med vatten, "reningsverk", så att mäsken aldrig ska riskera rinna ned i akvariet). Sen ska jag köpa en bubbelräknare och en del som gör bubblorna mindre innan de sprids i akvariet. Det går också på ca 150 kr Lipar 

Anmäl
2017-10-13 12:25 #5 av: 02mateo

Spännande! Har själv varit sugen på att testa detta men det har aldrig blivit av Skrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.