Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1422 ggr
BellaT
10/12/17, 11:26 AM

Vilken fisk???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ni fiskexperter och fisk intresserade. Har en fråga till er. Jag var på en läkarcentral idag för andra gången och undrade åter igen vad är det för fisk??? I väntrummet har dem ett relativt stort, runt akvarium med många olika fiskar i så som bl.a. skalare, Svärdbärare och någon form av platys tror jag. Det fanns också ett stim på fyra fina blå fiskar (se bild) som jag aldrig har sätt innan någon annan stans och sedan fanns min favorit, en fisk som såg ut som någon form av Large "tivoli" otomal eller något som höll ihop med en något mindre och färglösare fisk. (Se bilderna) Är nyfiken på vad detta är för fiskar, är det någon här som vet?

Annons:
BellaT
10/12/17, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
BellaT
10/12/17, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Cecilia.S
10/12/17, 4:54 PM
#3

Nu har jag helt tappat namnet på vad arten heter, men den mer färgglada fisken i #1 är en stimfisk som blir relativt stor. Ca runt 15 cm i vuxen storlek. Arten bör hållas i stim på bortåt 7 eller fler individer, i stora akvarium, eftersom att de är så pass aktiva. Den mer färglösa individen på samma bild är en siamesisk algätare, som även den är en stimfisk (ca 12-15 cm) och kräver stora akvarium. 

Fisken på bild #3 ser ut att vara en regnbågsfisk. Kanske en Melanotaenia lacustris? Även denna art bör hållas i stim och blir ca 12 cm i vuxen storlek.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

BellaT
10/12/17, 6:37 PM
#4

Ok, tack för hjälpen och bra info :) Skriv gärna om du kommer på namnet på den färgglada fisken. Är som sagt inte mitt akvarium men då jag ska skaffa ett nytt akvarium i framtiden så börjar man spåna lite på vad man kan ha för "fina firrar" i ;) Men vad för storlek skulle du rekommendera för vardera fiskarter ska må bra?

Cecilia.S
10/12/17, 6:55 PM
#5

Om du skulle ha ett kar med alla arter som är ovan, men med "rätt antal" fisk per art, skulle du nog behöva åtminstone ca 450-500 liter. Absolut minst. Annars är risken stor att karet blir överbelastat eller att fiskarna bråkar med varandra. Jag personligen hade dock inte haft den fiskkombinationen i ett kar som är mindre än 500 liter med tanke på den stora stimfisken. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

BellaT
10/12/17, 7:15 PM
#6

Ok. Men om man "bara" skulle ha ett stim av den färggranna algätaren och kanske några mindre fiskar som Svärdbärare eller platys? Vad skulle en bra akvariestorlek vara??? Hoppas jag inte ställer allt för många frågor, men man får passa på då man har en kunnig som kan svara :)

Annons:
Cecilia.S
10/12/17, 7:26 PM
#7

Jag skulle nog inte ha ett kar som är mindre än 300 liter då :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

oh-la
10/12/17, 7:37 PM
#8

Om det är fisken med svart och rött streck rakt över kroppen samt gula markeringar på stjärtfenorna skulle det kunna vara sahyadria denisonii. Då är det en barb och ingen algätare.

BellaT
10/12/17, 8:07 PM
#9

#7 Ok, tack :) då vet jag #8 Ja! Det är nog den, ser ut som den då man söker på Google bilder.. Tack så mycket.

Cecilia.S
10/12/17, 8:25 PM
#10

Där har vi namnet, Torpedbarb 🙂 Nej precis, det är ingen algätare som den icke färgglada (siamesiska algätaren).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

hejkomochhjälpmig
10/12/17, 9:04 PM
#11

Den blåa fisken är en regnbågsfisk, det finns en hel del färgsprakande olika arter av regnbågsfisk men just den blåa på din bild är en Kutubu-regnbåge (Melanotaenia lacustris).

Upp till toppen
Annons: