Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 2264 ggr
ZeldaZonk
10/10/17, 11:50 PM

Månskensgurami - erfarenheter?

Någon som har erfarenheter av månskensgurami? Får hem fyra stycken imorgon. Köpte lika många förra året, men alla dog. Mina andra guramis klarade sig så det kan ju inte varit "guramisjukan", så att säga. 
Är dom känsliga mot något? Något särskilt vattenvärde? Något att tänka på när dom introduceras? Annat? 
Vill verkligen lyckas denna gången!

Annons:
Cecilia.S
10/11/17, 7:40 AM
#1

Det är ej tillåtet att låna andras bilder. Om du vill använda en bild måste du fråga bildens ägare om lån eller länka till bilden. Jag har nu raderat den från ditt inlägg. Månskensgurami är en odlingsvariant av Blå gurami, precis som marmor- och guldgurami också är. Det är därmed samma art. Vi har en artbeskrivning här på sajten, som du kan se här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5601c386ce12c44fe1000901-bla-gurami Jag har haft denna art och har upplevt den som relativt tålig. Den är otroligt härlig att ha i karet då, i alla fall mina, hade stora personligheter. Mina reagerade dock starkt på medicinering mot C. Cotti, vilket resulterade i att de avled. Tänk på att denna art kan vara revirhävdande och hård mot andra guramis och varandra. Det innebär att du inte bör ha mer än ca 1 hane och 2 honor i ett kar som är mindre än 300-400 liter. Minsta kar för arten anser jag vara cirka 200+ liter, eftersom att de kräver relativt tät vegetation för skydd. Stort lycka till :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

hejkomochhjälpmig
10/11/17, 8:54 AM
#2

#1 Nej, Månskensgurami (Trichogaster microlepis) är inte samma art som Marmorguramin ( Trichogaster trichopterus) utan Månskensguramin är en egen art. TS: Tråkigt att dina fiskar dog men roligt med nya månskensgurami, de är så vackra. Möjligt att Månskensguramin är känsligare men annars är nog de båda arterna rätt lika, båda är oftast odlade och inte vildfångade. Marmorguramin är i det vilda dock mer spridd än Månskensguramin vad jag har förstått så den kanske är lite kräsnare med vattenkvalitén.

Cecilia.S
10/11/17, 9:25 AM
#3

Jag har alltid fåt höra att det är en odlingsvariant av TT, men då vet jag att det inte stämmer :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

hejkomochhjälpmig
10/11/17, 6:03 PM
#4

#3 Det är rätt vanligt att de mellanstora guramiarterna blandas ihop och/eller att det tros att T. trichopterus odlingsvarianter är egna arter osv, osv… så det är inte konstigt att du har fått höra det! :) 

Det finns ju även en vit odlingsvariant av T. trichopterus, till råga på allt. Den är ganska lik månskensguramin, man ser tydligt skillnaden men det är inte så konstigt att de blandas ihop.

ZeldaZonk
10/12/17, 8:56 PM
#5

Stod hänvisning på bilden så antog att det räknades.
Nä precis, dom tillhör inte trichopodus trichopterus.. Dom är inte så jättevanliga har jag förstått så antar att jag får se om jag lyckas med dom denna gången helt enkelt! :)

ZeldaZonk
10/12/17, 8:59 PM
#6

Jag har ju haft månskensguramis förut så vet vad dom kräver. Nu efterfrågade jag bara om det var någon som hade erfarenhet av att dom är extra känsliga mot något :)

Annons:
ZeldaZonk
10/12/17, 9:03 PM
#7

Förlåt för spam nu haha men jag glömmer ju skriva hälften jag tänkt.

Jag fick bara två denna gången tydligen, dom andra två kommer nästa vecka. Iallafall så var det två honor jag fick nu, dom har skött sig än så länge och lever och frodas. Den ena jagar den andra ibland men såna är ju guramis :-) Vi får se hur det går när jag tillsätter en hane och en hona till på detta.

hejkomochhjälpmig
10/25/17, 8:28 PM
#8

Hur har det gått? :)

Cecilia.S
10/25/17, 8:39 PM
#9

Jag är också nyfiken på hur det har gått 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ZeldaZonk
10/25/17, 10:03 PM
#10

Nu har jag fyra totalt. Med bara dom två jag hade först (dom hade bara lyckats ta in två, som sagt) gick det inte så bra. Dom var på varandra ganska mycket hela veckan. Så det var uppenbart att dom behövde vara fler. Var och hämtade och ploppade i dom två andra och det blev rang-fight på en gång och det varade resten av dagen. Var jätteorolig att det inte skulle lägga sig, det var särskilt en i gänget som blev lite mer mobbad..

Idag har dom bott tillsammans en vecka och jag ser knappt att dom hackar på varandra längre :D Dom simmar i grupp och verkar tycka om varandra. Dom hänger även med mina mosaikguramis så dom verkar komma bra överens över "sort-gränsen" också. Så allt är kanon! :) Får hoppas dom överlever nu bara. Mina förra överlevde några veckor..

ZeldaZonk
10/25/17, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#11

Vi kör lite bildbomd också! Alla som nånsin försökt fota fiskar vet att det är skitsvårt.. Så ursäkta för lite halvkassa bilder, reflektioner och oputsat glas ;-)

Kirnzy
10/26/17, 7:08 AM
#12

Hur stort är akvariet? Tycker inte det ser jättestort ut (kan ju självklart ha fel) men det kanske blir för mycket med månskensgurami, Mosaikgurami, tetror, Svärdbärare (?) och palettciklider (?). Ser även väldigt tomt ut upptill? Dom kanske skulle trivas bättre med mer flyväxter och sånt.

hejkomochhjälpmig
10/26/17, 5:49 PM
#13

Vad kul att få se bilder på de små liven! Jättefina! 😍 Skönt att de kommer överens också.

Jag tänkte likadant som Kirnzy dock. Av bilderna att dömma så får jag intrycket av att det är mycket fisk i ett litet akvarium utan så mycket växter? Det är ju aldrig bra för vattenkvalitén och kan ha varit orsaken till att dina förra månskensguramis dog isåfall?  Speciellt om de nu är lite känsligare än andra guramis så är det supernoga med att vattenkvalitén är riktigt bra och stabil. :)

Annons:
Draken
10/27/17, 10:37 AM
#14

Jag har haft Månskensgurami tidigare, men jag hade otur med mina. Hanen var mycket aggressiv och gav sig på allt och alla, inklusiver honorna (hade 3 honor) 2 slog han ihjäl och den tredje tuggade han sönder fenorna på :(

Synd egentligen, för det är en mycket vacker fisk, och jag skulle vilja ha den igen …men har inte vågat ännu. Får se om det blir fler i framtiden ;)

Jättefint att det fungerar med dina :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/27/17, 3:55 PM
#15

Jag har aldrig tyckt om Gurami just för att de är ganska elaka. Jag har haft Blå gurami i flera omgångar för det är en väldigt vacker fisk men deras personligheter gillar jag inte. Jag har väl fått de ilsknaste i affären 😕

Draken
10/28/17, 10:34 AM
#16

#15 Är ju mycket det som är nackdelen med just Gurami. Har man otur så får man tag på mycket aggressiva exemplar. Jag har haft den oturen, förutom mina rubiner (har bara honan kvar) som jag köpte för ett tag sedan, de är väldigt fredliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ZeldaZonk
10/30/17, 1:43 AM
#17

Vet inte hur ni kan dra dom slutsatserna utifrån dessa bilderna.. Fyi så är det på 260 liter. Mina javaormbunkar har jag inte lyckats med, har inte lagt ner så mycket tid och energi heller för den delen. Så dom har inte blivit så höga. Musselblommorna har råkat bli misshandlade av filter-blåset vid vattenbyten så dom håller på att ta sig igen nu när jag lagt dom så dom ligger stilla. Har även vallisneria som funkar även den som flytväxt. Vattenvärderna är bra, högt nitrat dock men nitriten är på noll så det är ju lugnt. Inte fått bukt med nitratet än, så det får va tills vidare. Så ja, karet är långt ifrån överbefolkat. :-)

ZeldaZonk
10/30/17, 1:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har också erfarenhet av bitchiga guramis.. Hade en hona (bilden) jag fick åka tillbaka med för hon var nog fan psykstörd.. Om hanen och hon var på varsin sida i akvariet kunde hon helt desperat simma i 190 till hans sida för att jaga honom flera varv runt, runt. Akvariet är som sagt på 260 liter (120 långt har jag för mig) så det blir ju några meter att simma om man simmar några varv.. Åkte tillbaka med henne som sagt för jag kunde verkligen inte ha kvar henne. Bytte henne mot en annan som var lugn som en filbunke. Mina mosaikguramis har däremot alltid varit snälla och goa. Just nu har det råkat bli så att jag har tre hanar och inga honor. Dom tjafsar verkligen noll. Så man måste ha tur! :-) Angående månskensguramisarna så sköter dom sig fortfarande galant, hoppas det förblir så :-)

Draken
10/30/17, 11:15 AM
#19

Ja, de är fina. Mosaiken har jag hört skall vara betydligt lugnare än blå,Guld och Månsken, men det är ingenting jag vet säkert.

Jag gillar Gurami, och skulle verkligen vilja ha Mosaiken, men vet inte om jag ens vågar ta hem några iom att jag har haft otur med humöret på de andra jag har haft.

Jätteroligt och höra att de faktiskt fungerar, rent humörmessigt, för vissa :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ZeldaZonk
10/30/17, 6:39 PM
#20

Ja jag har haft totalt fem, inte tillräckligt många för en komplett ”studie” men alla mina har varit lugna och snälla iallafall. :-) Du har haft otur med andra än mosaik menar du? Har du inte testat mosaik tycker jag du ska göra det, dom är så härliga! :D Jag vet att jag har den som Avatar, men jag måste ändå lägga upp en större bild på min skönhet här :-)

Annons:
Draken
10/31/17, 9:21 AM
#21

Jag är, som sagt, sugen. Men jag vet inte om jag vågar. De har alldeles jättefina exemplar hemma nu, och jag skall dit imorron och hämta andra fiskar som jag har beställt. Så jag får se hur jag gör :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ZeldaZonk
11/2/17, 1:19 AM
#22

Jag tycker du ska testa! I värsta fall får du åka och byta ut den som tar bitch-rollen i gruppen :-)

Draken
11/2/17, 10:03 AM
#23

Köpte inga igår, har fortfarande ångest. Butikerna tar ju inte in, eller tillbaka fiskar här heller, så det är ett dilemma 🤪 Dessutom så bor just nu 4 minioscar i 240 litern, i väntan på större boende (de skall sedan flyttas till mitt 786 liters som jag skall beställa från Tyskland)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ZeldaZonk
11/13/17, 7:50 PM
#24

Surt! Jo men då låter det ju klokt att vänta, också! 🙂

Upp till toppen
Annons: