Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1432 ggr
Helena1978
2017-10-10 20:45

Frågor om Zebrafisk

Hej, jag vill gärna veta mer om Zebrafisk (Danio rerio). Hur stort akvarium krävs det för att hålla 10st? Hittade lite info på zoopet, men tror knappast att de ska hållas i små akvarium som de angett. Berätta gärna så mycket som möjligt om denna vackra fisk.

Annons:
Draken
2017-10-11 07:55
#1

Danio är en mycket ktiv och snabb simmare, jag skulle inte hålla dem i ett akvarium som är mindre än 100-110 cm långt.

De ärmycket tevliga och mycket fredliga. Hyfsat lätt att få yngel på också, de är romspridare och sprider rommen i gruset eller bland inredningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2017-10-11 09:34
#2

Håller med #1 om att de behöver betydligt större akvarium än det som zoopet anger (måste ha blivit riktigt fel där) på grund av att de är så aktiva. De behöver kunna sträcka ut så ju längre kar desto bättre :) Annat att tänka på är att de kan hoppa och att vissa lugnare/blygare fiskar (om man har dem i ett sällskapskar t.ex) kan bli stressade av att zebrafiskarna ständigt är i rörelse.

Draken
2017-10-12 10:06
#3

#2 Oj bra att du skrev att de hoppar, det missade jag. De är otroligt duktiga hoppare, så heltäckande glas är att föredra ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: