Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1439 ggr
Hageraset
10/10/17, 12:22 PM

Sjuk palettciklid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tände lampan till akvariet i morse och lottade min palett hane ligga med stjärten i botten och huvudet upp, så fiskade upp honom och satte han i yngel kammaren där han fortsatte ha stjärten i botten, tidigare var han grå nu har han färgat upp sin röda mage igen, kan det vara ett bra tecken? Ser inga tecken på sjukdomar ( Nu när jag skrev detta inlägg har han börjat simma omkring lite men simmar i en böjd och krokig stil. Tacksam över svar

Annons:
Cecilia.S
10/10/17, 12:40 PM
#1

Jag skulle vänta en stund och se vad som sker, iom att han börjar få tillbaka sin färg och röra på sig tyder det på återhämtning. Om du har tur blir han helt återställd igen - men då ligger frågan kvar vid vad som orsakat detta? Vilka övriga invånare har du i karet som han vanligtvis bor i? Hur är det inrett? Vilka vattenvärden har du? Kan honan ha varit på honom (hackat, jagat, stressat honom m.m.)?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hageraset
10/10/17, 1:14 PM
#2

Han bor med, guldgurami, små scalarer, Ancistrus, Molly och pansarmalar ( vet att det är överbelastat, ska lösa det ) Det är inrett med grus en del växter och gömställen, honan är ej på honom utan endast på andra som kommer för nära

Cecilia.S
10/10/17, 8:16 PM
#3

Om det är överbelastat kan problemet ligga där - att nitrit eller nitratvärdena börjar skapa problem för fiskarna. Har du dropptester hemma? I så fall rekommenderar jag dig att testa ditt vatten. Om du har nitrit bör du göra ett vattenbyte med en gång. 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hageraset
10/10/17, 10:24 PM
#4

#3 kollade värdena igår och såg inget konstigt ingen nitrit eller några höga värden.

Draken
10/11/17, 7:50 AM
#5

Misstänker att det är någon av de andra som hackar på honom, kan även vara honan, oavsett om du inte har sett något. Honorna kan vara minst lika elaka som hanarna.

Eller också 'är det något med vattenvärdena, men då borde du ha sett något på de andra också, kan man ju tycka :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
10/11/17, 4:13 PM
#6

Paletten har nu simmat vidare. ( Fortfarande okänd anledning ) Honan får klara sig utan hane ett tag tills ynglen växer upp #5 ja, har inte sett något konstigt i det eller några andra av Karen.

Annons:
Draken
10/12/17, 10:13 AM
#7

Hade dessa paletter yngel som var ganska små ? Isf är det förmodligen honan som har slagit ihjäl honom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
10/12/17, 2:07 PM
#8

#7 ynglen är kanske mer juveniler de är ju 1, 5 - 2 cm, så de är inte små

Hageraset
10/12/17, 2:07 PM
#9
Draken
10/13/17, 7:46 AM
#10

Nej, men de går med mamman fortfarande ? Gör de det, så är det med största sannolikhet honan som har slagit ihjäl hannen …Tyvärr :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
10/13/17, 3:53 PM
#11

De har varit självsimmande sedan de var en halv centimeter

Upp till toppen
Annons: