Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2075 ggr
habibiguppy
2017-10-09 19:36

Sand eller grus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv 3 kar och alla har vit/beige supersmå sandkorn. Det är nog de finaste men superjobbigt att ha rent 😂

Vad använder ni till era kar?

Sand eller grus eller något annat?Varför?

Skulle ni vilja ändra till något annat? Vilket sådana fall och varför?

Annons:
Mateoz
2017-10-09 19:51
#1

Jag använder nästan bara sand i alla mina akvarier. Det är bara  i det största akvariet jag har grus, men skulle dock vela byta till sand där också. De främsta anledningarna till att jag föredrar sand är för att jag tycker det är snyggare och lättare att plantera i 🙂

Hageraset
2017-10-09 21:02
#2

Jag har grus i båda mina kar eftersom grus var det jag hade tillgång till och har extrema mängder akvariefisk att använda men skulle vilja byta till sand

[nevamisse]
2017-10-09 21:07
#3

Jag har grus, runda stenar. Vill byta till sand.

usvead
2017-10-10 06:15
#4

Sand i alla karen förutom till kampfisken Hugo där jag har soil. 

Hade inledningsvis en slags soil och bränd kattsand när jag började med akvarier men bytte så småningom till sand i alla eftersom jag tyckte det var och är lättare att jobba med - mindre bös i vattnet när man är nere och bökar. Dessutom upplever jag att det finns ett större utbud av fisk när man har sand eftersom många måste ha sand för att kunna leva ut sitt naturliga beteende.

Cecilia.S
2017-10-10 08:43
#5

Här hemma har vi sand i det "stora" och grus i nano-karen. Sanden vill jag behålla men i det ena nano-karet vill jag byta ut gruset mot soil. Det kan vara svårare att jobba med, men soil är en fördel i ett växtakvarium :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Äppelsnäckan
2017-10-10 12:47
#6

Sand i 4 av 6 kar. Älskar sand, ser mycket mer naturligt och rent ut enligt mig. Det värsta jag vet är engelsk sjösten, det ser så rörigt ut haha.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Lojs
2017-10-10 13:29
#7

#0 På vilket sätt upplever du att det är svårt att hålla rent? Jag har sand i alla mina kar (5 stycken) men upplever att det alltid ser rent och fräscht ut så länge pumparna funkar som de ska så jag tänker att det kanske är något som behöver ändras i ditt kar? Jättesnyggt akvarium för övrigt! Tycker inte du ska byta bort sanden, det är ju skitsnyggt!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

molam
2017-10-10 14:20
#8

Jag använder blästersand eller rådasand, beroende på vad jag ska ha i karet :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-10-11 07:45
#9

Julas blästersand i alla kar (5 igång just nu) Tycker det är snyggt och jag har inga problem att hålla rent.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2017-11-10 19:55
#10

Förr hade jag alltid grus men nu har jag sand i nästan alla mina kar och fiskarna gillar det mycket bättre!!

Svårt att hålla rent tycker jag inte, jag gör aldrig rent botten i mitt kar?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[nevamisse]
2017-11-10 20:35
#11

Nu har jag bytt till sand i mina akvarier :)

Erratic_Eagle
2017-11-11 11:01
#12

har sand i 2 av 3 kar. fungerar utmärkt.

Upp till toppen
Annons: