Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1535 ggr
Piala22
10/4/17, 10:30 PM

Syrepump?

Vad är rätt? Behöver man en syrepump? Läser både och så jag blir vilse

Annons:
Cecilia.S
10/5/17, 7:38 AM
#1

Det beror på vilka fiskar du har, men det finns aldrig något "måste" på att ha syrepump. En del arter lever i väldigt syrerika vatten i det vilda. Exempelvis i floder. Det är svårt att syresätta vattnet på samma sätt med hjälp av en pump, vilket gör att en syresten eller en en syrepump kan hjälpa till. Luftbubblorna som bildas gör dock mer skada än nytta då de driver ut växternas näring ur vattnet. En syrepump eller syresten är alltså inte att föredra om du vill ha levande växter i karet. Jag skulle nog vilja påstå att det till stor del beror på vad som anses vara snyggt och inte. Gör dock valet utefter vad du vill ha i karet :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Piala22
10/5/17, 10:49 PM
#2

Tack för svar. Jag har Malawi ciklider och bra flöde i karet så då borde det räcka? Hur märker man om det inte räcker? Står fiskarna vid ytan och kippar efter luft?

Cecilia.S
10/6/17, 3:21 PM
#3

Helt rätt, de kan stå och kippa vid ytan om det är dåligt med syre. Pumpen räcker för dem :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
10/10/17, 3:02 PM
#4

De Kippar vid ytan om de inte har tillräckligt med Syre, eller för malawi, så kan dom Gärna ligga helt stilla på botten, När jag hade malawi började dom att sluta röra sig och ligga på botten, kastade ned en till pump = mera syre, sen var dom som vanligt igen! ^^

So kippa efter luft uppe vid ytan, eller ligga still på botten brukar vara tecken på syrebrist =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: