Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2056 ggr
LindaE93
10/2/17, 9:29 AM

Akvariesand/Akvariegrus

Hej 😊 Jag har ett akvarium på 180 liter med en näst intill svart bakgrund. Jag skulle vilja byta ut akvariegruset mot något mörkare, typ mörkbrunt (ej soil). Finns det någon här som vet vart jag kan hitta det? Gruset/sanden får inte vara mindre än 2 mm. Har letat på flera ställen men hittar inget som jag har fastnat för. Tacksam för tips, mvh Linda 😊

Annons:
Draken
10/2/17, 12:46 PM
#1

Tror det skulle bli riktigt snyggt med ljus sand till den mörka bakgrunden.

Många fiskar föredrar sand framför grus, då de gillar att böka runt i sanden och leta mat. :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LindaE93
10/11/17, 8:50 PM
#2

Hej, ber om ursäkt för sent svar. Jag har funderat på att använda sand istället för grus men vet ej hur det fungerar med tanke på rengöring av akvariebottnen (slamsugning). Jag har 2 slamsugare, ena är en batteridriven Eheim och den andra en vanlig från märket Marina, tror dock att båda är för "kraftfulla" för sand. Sen vet jag inte vilken storlek som är bäst att ha på sanden, med tanke på växterna samt att det inte ska bli gasbildning? Tacksam för tips och idéer 😊

Mateoz
10/11/17, 9:20 PM
#3

Jag använder en vanlig slamhävert till rengöring och det har funkat bra. Jag använder julas blästersand och är mycket nöjd med den, tycker den är snygg och billig. Jag har inte haft problem med gasbildning men om du är rädd för det så kan du t.ex skaffa malaysiska sandsnäckor. De lukrar upp sanden och motverkar därför gasbildningar.

LindaE93
10/12/17, 9:26 AM
#4

#3 Okej, men följer inte sanden med upp i slamhäverten? Tack för tipset 😊

Draken
10/12/17, 10:24 AM
#5

Fördelen när man har sand, är att skiten lägger sog uppepå, det som pumpen inte tar hand om. Jag brukar använda slamhäverten och hålla den ungefär 1 cm ovanför botten. Skiten följer med men inte sanden som är betydligt tyngre :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LindaE93
10/12/17, 10:34 AM
#6

#5 Tack för svar! Ska prova att använda sand istället, blir jag inte klok på det så byter jag tillbaka till gruset 😊 Men vilken storlek rekommenderar du på sandkornen?

Annons:
LindaE93
10/12/17, 11:38 AM
#7

Följdfråga; men hur gör man rent i/under sanden? 😊

Lillyrod
10/12/17, 6:06 PM
#8

Minsta möjliga storlek på sanden tycker jag. Själv använder jag Biltemas sand. Det finns i 2 storlekar men båda är fina. Det ska stå på påsen att det är för akvarium också.

I och under sanden ska du absolut inte göra rent. Där växer de "goda" bakterierna som hjälper dig att hålla karet i fint skick. Det ska lämnas orört förutom om man planterar något. Sandsnäckor hjälper till att lufta sanden.

LindaE93
10/12/17, 8:35 PM
#9

Okej, men dock så vill jag helst inte ha några snäckor. Finns det ingen annan fisk/mal som också luckrar upp sanden, typ hästnos, pansarmal, grönling eller liknande? 😊

Lillyrod
10/12/17, 9:04 PM
#10

Det ska vara någon grävande fisk då exempelvis någon ciklid. De gräver inte bara runt i sanden dock utan flyttar stenar och gräver upp växter mm. Sandsnäckor är fantastiska nyttodjur i karet även om de lätt blir många : )

LindaE93
10/12/17, 11:27 PM
#11

Okej, ska fundera lite kring det där. Tack så hemskt mycket för all hjälp 😊

Erratic_Eagle
10/15/17, 1:01 AM
#12

Jag rengör aldrig sanden i mina akvarium

Upp till toppen
Annons: