Annons:
Etikettallmänt
Läst 1525 ggr
Eemmiis8
9/30/17, 11:06 PM

Skydd mot läckage

Hej! Försöker övertala min sambo att skaffa Ett räkakvarium. Han är svårövertalad och Är väl mest osäker på vad som kan hända om det på något vis skulle läcka eller gå sönder. Kanske är en konstig idé men undrar mest om det finns något eller om nån har nån idé på vad man kan tänkas ha under akvariemöbeln som på något vis håller vattnet så det inte kommer i kontakt med golvet.

Annons:
Lillyrod
10/1/17, 7:14 AM
#1

Det finns ingenting sådant vad jag vet iallafall : )

kallepudas
10/1/17, 10:17 AM
#2

Om ett mindre akvarium 10-20-30 Liter går sönder så är det ju inte direkt så att hela bostaden blir förstörd.

Väldigt sällan som akvarium bara går sönder och börjar läcka. Är akvariet placerat på en bra bänk och står rakt så är chansen väldigt liten att det ska gå sönder.

Gör man som man ska så är det som sagt en väldigt liten risk.

Draken
10/1/17, 12:39 PM
#3

Håller med om att ett akvarium går inte bara sönder helt apropå :) Och skulle det blir läckage, så sprickr inte rutan och allt far ut på golvet direkt, utan det börjar sippra lite försiktigt så man upptäcker ganska fort om det läcker.

Men som sagt, risken är ytterst minimal :) ( Hälsa din sambo att jag har över en kubik vatten i mitt vardagsrum och hall ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mateoz
10/1/17, 12:56 PM
#4

Håller med de andra. Se bara till att ytan akvariet står på är helt plant och inte skevar. Då är risken att det spricker väldigt minimal.

Cecilia.S
10/1/17, 1:19 PM
#5

Det är inte många som får uppleva läckage från deras akvarium, det är inte särskilt vanligt. Övriga har kommit med toppenförslag :-) En del har "plastbackar" under sina akvarium. Med en sådan är risken för läckage på möbler och golv nästan obefintlig.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/2/17, 3:13 PM
#6

Jag har haft akvarium i över 30 år. På dessa 30 år har jag haft läckage i ett kar 1 gång. Och det var en spricka som uppstog när damsugarslangen ramlade mot akvariumet och träffade precis i ena hörnet. Så risken är minimal att ett akvarium spricker :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: