Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 971 ggr
Rafflan
2017-09-30 16:45

Sjuk fisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på om detta kan vara fenröta? Alla andra fiskar i karet är friska, bara denna som ser ut såhär :/

Annons:
Lillyrod
2017-09-30 16:48
#1

Jag tycker det ser ut som om han rivit sönder fenan. Vid röta försvinner fenorna men den här är bara spräckt.

Rafflan
2017-09-30 16:52
#2

#1 ja jag tyckte också det först, men sedan kom den där lilla "gråa" fläcken ovanför revan. Dock börjar väl fenröta i topparna och jobbar sig inåt om jag fattat det rätt :/

Lillyrod
2017-09-30 18:32
#3

Det kan ju vara så att det blivit ett sår precis vid fenroten. Man kan behandla med saltbad för att hjälpa det att läka.

Draken
2017-10-01 12:23
#4

Tycker också det ser ut som om han har rivit upp fenan, alternativt att någon har bitit honom i fenan ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rafflan
2017-10-01 13:14
#5

#4 kan dem dra bort en hel bit sådär? dem brukar väl bara bita i topparna och sen jobba dig "inåt"
Fenan var hel, sen en dag fattades en hel bit, och sedan kom den gråa fläcken, och tror även den biten vid gråa fläcken kommer ramla bort :/

Cecilia.S
2017-10-01 13:26
#6

#5 Det kan hända att en hel bit har dragits bort, men det är mer troligt att det är en reva med ett "gap". Som de andra skriver kan den gråa fläcken vara svampangrepp, det är vanligt förekommande hos fiskar som får sår. Du kan behandla med ett saltbad för att hjälpa läkningsprocessen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Rafflan
2017-10-02 02:50
#7

#6 hur utför man ett saltbad?
Tex Sätter honom i karantärsskar, har i salt (hur mycket salt?) (funkar vanligt salt utan jod?) (hur länge ska han vara i badet innan han kan flytta tillbaka till dem andra?)

Upp till toppen
Annons: