Annons:
Etikettallmänt
Läst 1176 ggr
Dessiibell
2017-09-29 14:04

Vad kan man ha för fiskar i 375 liter?

Har införskaffat ett 375 liters kar och enda fisken som jag vet ska få bo där är Platy men vad kan man ha för mer fiskar i?

Annons:
Cecilia.S
2017-09-29 15:03
#1

Det finns många arter som kan trivas i ett 375 liters akvarium. Vilken typ av fisk vill du ha? T.ex. rovfiskar, ett artakvarium, sällskapsakvarium eller ett kar med Malawi-fiskar? :-) Hur har du tänkt inreda karet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Dessiibell
2017-09-29 15:31
#2

Jag vill att dom går ihop med Platy och gärna inte äter upp dom 😂 ja de blir sand botten och lite växter och stenar mer vet jag inte. Sambon vill ha någon större bottenfisk av något slag han har även pratat om Diskus, men ingen av oss är jätte duktiga på det här så vill gärna ha många bra tips

Lillyrod
2017-09-29 18:32
#3

Diskus är en dyr fisk som kräver en hel del. Man bör nog ha en del vana innan man sätter igång med dem. Det är bland de vackraste fiskar jag vet men jag har aldrig vågat mej på dem.

Det bästa är att hitta någon som ska vara huvudnumret i karet och sedan planera efter det. Vatten, inredning mm ska stämma överens med det man allra helst vill ha.

Man kan söka på zoopet .se med olika kriterier för att få fram fiskar som trivs i olika habitat.

SuperLimm
2017-09-29 20:02
#4

Pansarmalar tycker jag är en väldigt rolig fisk! Har ni många gömställen och växter så kommer även en del Platy yngel överleva :)

Mvh Linn

Dessiibell
2017-10-01 10:59
#5

Ja jag har kollat lite på dom faktiskt men hur stora fiskar kan man ha tillsammans, sambon vill ha någon som är 10 cm och någon som är 15 cm kan man De?

Draken
2017-10-01 12:22
#6

Har betydligt bättre möjligheter med ett såoass stort akvarium :) Sen beror det på vilka arter ni är sugen på ? Vill ni ha ciklider, Gura,i eller andra lite större fiskar som huvudnummer ?

I 375 liter kan ni t.ex ha 1-3 par av någon ciklid i mellanstorlek, eller en större grupp med någon annan art (ex. Regnbågarna).

Har ni funderat på vilka fiskar ni vill ha ? Färg, beteende etc. Om ni inte vill ha massa växter, så kan ni ha en större grupp Malawiciklider. olika arter. Färggranna och livliga fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-10-01 13:43
#7

#5 Generellt sett så, är den större fisken så stor att den kan få in den mindre fisken i munnen blir den mindre fisken tillslut mat. 

Mina klätterfiskar i storlek 10-15 cm hade gladeligen ätit upp platys om de fick chansen, många ciklider och rovmalar i den storleken hade gjort det samma medans andra typer av fisk med betydligt mindre gap antagligen inte hade gjort det. :)

Guramisar i mellanstorlek 10- 15 cm har ganska små munnar och skulle kunna gå bra ihop med platy:

En annan vacker labyrintfisk är Paradisfisken, blir ca 8 cm.

Algätande plecos går också bra att ha i lite större storlek tillsammans med Platy, de äter inte småfisk. Här är det bara akvariets storlek som begränsar dig - flera arter som säljs i akvarieaffärer blir enorma så var ordentligt påläst om vilka arter som går att ha i ditt kar. Tänk dock på att plecos skitar ner ordentligt och kan vara väldigt revirhävdande mot andra plecos.

En vacker art i lagom storlek är Fantompleco, den finns i flera färgvarianter så som blå och grön.

Dessiibell
2017-10-01 18:41
#8

Jätte många fina fiskar ju! Är dom lätta att få tag på?

Draken
2017-10-01 20:07
#9

Gurami och Paradisfisken finns i de flesta butiker. Plecon är jag osäker på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2017-10-01 21:28
#10

#8 Ja, alla är lätta att få tag på :)

Cecilia.S
2017-10-02 10:21
#11

Paradisfisken har jag faktiskt aldrig stött på i butik 🙂 Men övriga är väldigt vanliga.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-10-02 15:32
#12

Paradisfisken (Macropod eller Pardisgurami, som de också kallas) brukar alltid finnas i butikerna här uppe. :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dessiibell
2017-10-02 16:34
#13

Men åh då måste jag fråga min lokala zoobutik 😍

Annons:
Upp till toppen
Annons: