Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1545 ggr
Mitchika
2017-09-25 00:01

Akut sjuk fisk

Jag fick ett SMS för en liten stund sedan om att ett av boendets fiskar är väldigt sjuk. Jag kom ner till akvariet och hittade stackaren med lätt insjunken buk simmandes upp och ner vid botten samt vad som såg ut som bitsår från dom andra fiskarna i akvariet. 

Vi tog upp honom med håv och satte honom i en av deras hinkar temporärt för att skydda honom från dom andra, men vi vet inte riktigt hur vi ska göra nu. Jag har inte haft akvarium på 12 år och på den tiden var det min pappa som skötte akvariet huvudsakligen. Mina kunskaper är små, minst sagt. 

Jag kan inte se något sjukdomstecken på just den här fisken förutom att han har bleknat väldigt mycket i färgen, men flera av dom andra fiskarna i akvariet (olika arter) har en eller flera orangea prickar på en av sina fenor. Jag kan inget om arterna heller så det kanske är fullständigt normalt, men jag reagerade på det och tänkte nämna det. 

Det värsta är att vi inte har ett reservakvarium. Jag har ett gammal akvarium som har stått tomt (utan vatten) i några år och det var det enda jag hade att erbjuda. Tyvärr har jag inget extra till botten, då allt grus används av mina kinesiska eldbukar. Jag har vanlig sand som jag använder till min leopardgeckos terrarium, skulle det funka som nödlösning eller är det bättre med ett helt tomt akvarium? 

Finns det ens något vi kan göra för den lilla fisken eller är det avlivning som är det mest humana i en sån här situation? 😢

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Änglakort
2017-09-25 08:15
#1

Oj stackarn!!! : ( Jag hoppas du får svar snart av någon kunnig för jag vill också veta hur man gör vid en sådan situation. Allt gott till lilla fisken<3

Draken
2017-09-25 08:45
#2

#0 Det skulle underlätta om vi kunde få se en bild på fisken och akvariumet den är i normalt.

Du skriver att flera av de andra har gula fläckar på  stjärtfenorna …Det är inte analfenan du menar ? Gula fläckar/prickar på analfenorna förekommer, mig veterligt, endast hos malawi, närmnare bestämt hos hanarna. Det är äggfläckar och helt normalt isf :)

Vad gäller den sjuka fisken, så låter det på beskrivningen, som om den inte har fått i sig tillräckligt med mat av någon anledning ( parasiter, fel diet, mobbing etc)

Men som sagt. bild, både på akvariumet och även på den sjuka fisken skulle underlätta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mitchika
2017-09-25 14:12
#3

#2 Vi försökte verkligen, men ingen av oss var speciellt erfarna av att fota fiskar i akvarium och det slutade upp med i stort sett oanvändbara, suddiga mobilbilder hela tiden. Plus att vi var ganska trötta, vilket sannolikt bidrog till det. 😕

Jo, det var analfenan jag menade och ja, det är en massa malawiciklider i akvariet och så var den stackars fisken ifråga. Jag upptäckte ju att i stort sett varenda fisk hade dessa äggfläckar i akvariet, så majoriteten verkar vara hanar. Det finns åtminstone en eller ett par honor, för vi har sett ett par gula yngel simma runt i ena grottan. 

Det är den gula varianten (tror jag läste om den med benämningen golden någonstans), den blårandiga varianten, en blekare version av den blårandiga utan ränder har jag för mig samt en större vit jäkel som är riktigt elak av sig. Den dåliga fisken var en av dom blårandiga och i mitt tycke en av dom finaste. 

Jag hittade som sagt inga sjukdomstecken på vare sig den sjuka eller dom kvarvarande i akvariet. Jag är nästan 100 % säker på att han blev mobbad av dom andra fiskarna (speciellt den stora vita, den är hemskt elak) och troligtvis var det därför han inte fick i sig mat. Dom vägrade sluta hacka på och bita honom när han låg kvar på botten i akvariet, vilket gjorde att vi tog ut honom därifrån. 

Tyvärr levde inte stackaren så länge till efter att vi plockade ut honom ur akvariet. Vi hoppades att han kanske skulle piggna på sig om han fick vara själv, äta lite och ta det lugnt, men han var troligtvis för långt gången. Han fick lite mat och lyckades äta några tuggor upp och ner i alla fall, men inte långt efter jag postade inlägget så dog han självmant innan vi hunnit fatta ett beslut om vi skulle ta bort honom eller inte. 😕

Jag kan väldigt lite om malawi (eller ciklider överlag, om jag ska vara ärlig), men jag bara väntade på att det här skulle ske. Det känns som ett alldeles för litet akvarium för så många fiskar, speciellt med en sån elaking som den vita som terroriserar alla andra i akvariet genom att jaga och bita dom. En stackare har fått sina fenor sönderbitna, den har i stort sett ingen stjärtfena kvar. Samma sak hade hänt med fiskstackaren som dog. Ledsen

Akvariet är väl på ca 100 liter tror jag, om jag tolkade måtten rätt. Var länge sen jag gjorde såna saker också. Det är ungefär ett dussin malawiciklider i det (räknade till elva nu efter att stackaren dog inatt, men dom är bra på att gömma sig och det finns gömställen) plus ett par yngel av den större storleken, om dom fortfarande lever.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hageraset
2017-09-25 16:11
#4

100 liter är på tok för lite för Malawi och det är därför dina fiskar blir mobbade, pga lite utrymme. Du bör skaffa ett större akvarie snarast på minst 200 liter eller sälja alla ciklider

Mitchika
2017-09-25 16:36
#5

#4 Det är inte mitt akvarium och jag äger inte cikliderna. Jag blev kontaktad och ombedd att komma ner för att hjälpa till med situationen, då jag var den enda som gick att få tag i vid midnatt som hade åtminstone någon erfarenhet av fisk. Dock inte av ciklider. 

Då är det precis som jag misstänkte. Det är ett för litet akvarium. 

Dessa fiskar räddades då akvariet i deras förra hem, som var enormt mycket större, sprack. Fiskarna samlades ihop och placerades i det enda kar som ägaren hade tillgängligt (vilket är det nuvarande akvariet) och sedan placerades det på boendet där det har stått sen i somras om jag inte missminner mig. 

Jag erbjöd mig tidigare att hitta nytt hem åt dom eller åtminstone dela upp dom på flera akvarium under tiden för att dom inte skulle bo så många i samma kar i alla fall, men det var inte ett populärt förslag då flera av dom boende hade hunnit fästa sig vid fiskarna och vill ha kvar dom där. 

Så det finns inte jättemycket jag kan göra annat än att informera, vilket jag redan har gjort. 

Hade jag haft ekonomin, orken, platsen och intresset hade jag kunnat införskaffa ett stort akvarium och försökt övertala dom att låta mig ta fiskarna, men det är inget litet åtagande. Det enda jag har att erbjuda i form av hjälp är ett par akvarium från tiden då jag födde upp kinesiska eldbukssalamandrar, men dessa är väl egentligen mest lämpade som yngelkar eller som sjukkar för en eller ett par individer.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Draken
2017-09-26 15:32
#6

#4 TS skrev i första inlägget att akvariumet och  fiskarna inte var hennes.

#3 Det verkar som det är mestadels hannar i akvariumet. Och det är lite för litet för de fiskar som finns i det.
Om du har kontakt med de som äger akvariumet, skulle du kanske kunna få dem att antigen fixa större kart, eller sälja av allt ? Om inte annat för fiskarnas skull ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mitchika
2017-09-26 15:50
#7

#6 Jag har kontakt med dom som äger akvariet och jag känner även fiskarnas ägare personligen. Jag ska försöka prata med dom, igen.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2017-09-30 20:54
#8

Halvglada nyheter härifrån, antar jag! 

Jag fick reda på att ingen talat om för fiskarnas ägare att en fisk hade dött utan denna fick reda på det i samband med att ytterligare en fisk dog i förrgår eller dagen innan dess, tror jag att det var och då från mig när jag kommenterade det. Hur som haver, ägaren fick eld i baken och satte igång att akut leta efter hem åt dom. 

Nu har drygt hälften av fiskarna flyttat till en ny ägare. Det som finns kvar är några gula individer, ett par yngel och ett par blåaktiga som såg ganska skruttiga ut. Dom planerar tydligen att låta dessa bo kvar. Jag hörde lite diskussioner om ett större akvarium, men då jag är både bitter och cynisk tror jag tyvärr att det stannar på diskussionsnivå. Men man kan väl alltid hoppas. 

Eftersom jag bara är lite involverad på ett hörn så har jag inte mycket mer information än så. Fiskarna verkade åtminstone mycket gladare och mer harmoniska när jag såg dom nu jämfört med sist. Inget käbbel, inget jagande och inget bitande i varandra.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Draken
2017-10-01 12:05
#9

Det låter ju jättebra :D Hoppas bara att det inte stannar på diskutionsnivå med större akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: