Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 3104 ggr
[nevamisse]
2017-09-23 14:07

Hur gör ni vid vattenbyte?

Hur gör ni vid vattenbyten? Hur tömmer ni ur vattnet? Fyller ni med vattenslang? Jag slangar ur i hinkar som töms i köket, fyller hinkarna och bär tillbaks. Men det hade varit skönt att göra vattenbyten på något enklare sätt än att bära hinkar.

Annons:
Lojs
2017-09-23 14:38
#1

Jag kopplar en slang, först tömmer jag ut vatten via avloppet på toa, sedan kopplar jag på slangen där duschen kopplas in.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

idaaforsling
2017-09-23 14:58
#2

Även jag kör med en slang, en vanlig trädgårdsslang som jag klipper i rätt längd.
När jag ska tömma börjar jag med att koppla på slangen på kranen och sprutar in vatten i akvariet tills det att bubblorna slutar och sen släpper jag lös slangen från kranen igen så rinner vattnet ur.  (Hävereffekt)

Cecilia.S
2017-09-23 15:03
#3

Här hemma bär vi också hinkar, det är egentligen väldigt otympligt men vi har inte hittat någon annan enkel lösning. Följer för förslag så kanske de testas här hemma också 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[nevamisse]
2017-09-23 17:23
#4

Har ni långt mellan kranen/avloppet och akvariet?

#2 Det var smart för att få ut vattnet.

idaaforsling
2017-09-23 19:26
#5

#4 Nu har jag bara några meter emellan, men där vi bodde förut var det "flera rum" bort ifrån varandra. Har man bara en lång slang så går det också :)

[nevamisse]
2017-09-23 20:03
#6

#4 Ok jag måste testa :) Har också några meter till vattenkranen.

Annons:
Maleficum
2017-09-23 21:07
#7

Har en bit trädgårdsslang som är kopplad till en liten pump som jag tömmer med (brukar köra ut slangen i jordgubbslandet), samtidigt har jag en trädgårdsslang kopplad till kranen i köket och fyller på vatten samtidigt. Sen låter jag det stå så en stund innan jag byter akvarium. Går snabbt och smidigt speciellt när man har flera stora akvarium. En fördel att tömma och fylla samtidigt är att man inte behöver stänga av eventuella filter som annars kan hamna ovanför vattenytan och det känns som det inte blir lika chockartat för fiskarna gällande eventuell förändring i vattenvärden som kan bli vid vattenbyte.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[nevamisse]
2017-09-23 21:37
#8

#7 Bra lösning! 👍 Det är allt lite extrajobb med att stänga pump och doppvärmare och därefter bära vatten.

Draken
2017-09-24 09:54
#9

Slang. Har 2 rum imellan största akvariumet och närmaste avlopp, men jag har en lång slang som räcker gott och väl ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2017-09-24 10:33
#10

Använder Aqua In-Out, mycket praktisk mojäng.

Draken
2017-09-24 15:10
#11

#10 Kan man köpa ett färdigt system för att tömma och fylla samtidigt ?

Vart får man tag på det ? Vad kostar det? och är det enkelt att hantera (teknisk idiot som man är 🤪) ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2017-09-25 05:58
#12

Finns att beställa på flera svenska akvarieshoppar. Runt 600 kr. Busenkelt 😉Googla aqua in out så får du fram sajter och priser.

https://www.youtube.com/watch?v=6iQCypPk3YU

hejkomochhjälpmig
2017-09-25 06:58
#13

#11 Det är ju bara att koppla en slang från kranen till akvariet och en slang från karet till avloppet? Se till att man har samma flöde in och ut och vips så har man ett flygande vattenbyte. Vill man kan man sätta en hävert på slangen man tömmer vattnet med så kan man slamsuga om man vill. Busenkelt och billigt :)

Annons:
Draken
2017-09-25 09:00
#14

#12 Ska kolla in det. Tack :)

#13 Det fungerar ju också, måste isf bara fixa en till längre slang ;) Ska be gubben hjälpa mig och se om jag kan få till nåt bra system för flygande vattenbyte :)

Kan ju bli lite bekymmersamt när man skall sätta ner nya växter t.ex ;) Det brukar jag göra när jag har tömt ujr vatten, eftersom jag har ganska stora kar, och de är djupa. Jag måste använda en tvåstegsbock för att nå ner till botten 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
2017-09-25 09:45
#15

#12 Verkar smidigt! 

Ska åka och köpa efter vattenslang och koppling till kranen. Brukar föredra att tömma/fylla i köksvasken, men har närmare till handfatet i badrummet så det kanske är bättre att använda badrummet.

[SonjaG]
2017-09-25 10:21
#16

Följer detta. Jag har som flera andra en slang från duschen. Det rinner ut i badkaret och sen fyller jag på. Bara att ändra vredet. 

En fråga här: stänger ni av (inner-)filtren när ni tömmer? Det gör inte jag. Jag trycker ned dem så långt det går mot botten så slipper jag stänga av och sätta på.  På det sättet kommer det inte ut ngt shit från filtret när jag startar igen, dom är alltså på hela tiden.  Jag tycker det funkar bra.

[nevamisse]
2017-09-25 10:23
#17

#16 Jag drar ut kontakten till pump och doppvärmare vid vattenbyte, allt utom lampan är avstängt.

Blir det mkt vatten på golvet för er som byter med slang? Tänkte om det rinner längs slangen?

[SonjaG]
2017-09-25 10:25
#18

Doppvärmaren stänger jag av. Nej, jag har aldrig haft vatten på golvet, har inte sett att det rinner längs slangen.

hejkomochhjälpmig
2017-09-25 11:53
#19

#14 Haha, jo jag vet hur det är - jag får också stå på pall om jag ska nå botten på 720an. Kör bara flygande på mina lite större kar, de små är jag rädd att jag ska råka suga upp räkor/småfisk från, jag vill helst inte ha dem i avloppet… :) Slamsuger jag stora karen går vattnet först till en 100 liters slamtunna och sedan till golvbrunnen så att inte det blir fullt med snäckor, bajs, sand och växtdelar i avloppet. Har en grym odling av sandsnäckor, physor och posthorn i den där slamtunnan vid det här laget - de trivs väldigt bra i den! :)

Maleficum
2017-09-25 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag har en sån här snabbkoppling till min kökskran när jag fyller vatten (eller behöver vattna ute i trädgården då jag inte har kran utomhus) https://www.bauhaus.se/adapter-gardena-for-inomhuskran.html gör det superenkelt och smidigt vid vattenbyten. Sen använder jag som sagt en slang med en liten pump för att tömma vattnet (enklare än att få till häverteffekt vilket jag körde med förut även om det också funka).

Bild på den pump jag använder just nu, har använt olika genom åren beroende på vad jag haft hemma och vilka som blivit upptagna för andra uppgifter eller inte :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
MsZ
2017-09-27 18:15
#21

Kör med slang som andra. Sätter en håv framför slangen när jag tömmer. Annars är det alltid ngn individ som följer med ofrivilligt…..

Upp till toppen
Annons: