Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1139 ggr
Emilin
9/19/17, 7:51 PM

Uppsvullen kampfisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har fått problem med min kamphane som inte längre kan simma ordentligt. Han flyter liksom bara omkring vid ytan, och om han försöker simma nedåt flyter han direkt upp till ytan igen. Igår upptäckte jag även att han är uppsvullen precis vid gälarna, och undrar om det är något som någon annan upplevt samt vet vad det är? Jag har gissat att det är något med simblåsan, men förstår då inte varför han har svullnat upp vid buken. Tror inte man ser särskilt bra på bilden, men svullnaden är på "magen" precis innan de svarta fläckarna.

Annons:
Cecilia.S
9/20/17, 8:20 AM
#1

Jag har flyttat ditt inlägg till kategorin Sjukdomar. Det passar in där.

Fungerar hans tarmsystem som det ska? Står fjällen ut?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/20/17, 10:02 AM
#2

Har samma frågeställning som Cecilia ?

Det låter som om det kan vara simblåsan, men är osäker på om de brukar svälla i buken då, bukvattensot var min första tanke.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
9/20/17, 8:41 PM
#3

Jag tycker inte han ser så väldigt svullen ut. Kan han inte simma så gissar jag också på simblåsan.

Jag tänker på akvariedekorationerna. Är färgen giftfri och säker för akvariefiskar? Mycket konstigt kan hända med fiskarna om de får i sig saker som inte ska vara i akvarium. De flesta vattendjur är känsliga för främmande ämnen.

Draken
9/21/17, 4:39 PM
#4

#3 Tänkte inte på dekorationerna, tittade på fisken ;) Men du har en poäng där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Äppelsnäckan
9/22/17, 2:15 PM
#5

Hur har det gått med kampfisken? Min hane är i princip jämt mer eller mindre uppsvullen, har har varit så ändå sedan jag köpte honom i maj. Det blir så när han äter. Ingen sjukdom. Men låter inte bra att fisken inte kan simma normalt.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: