Annons:
Etikettallmänt
Läst 987 ggr
Bakpotatisen
9/18/17, 4:48 PM

Känslighet för vibrationer

Jag har länge varit sugen på att skaffa ett nanoakvarium i badrummet. Vi har en bänk ståendes precis vid handfatet, och det hade varit så himla snyggt med ett 30-liters där. Tanken är att ha lite räkor, eller möjligtvis en betta där i sådana fall. 

Under bänken står vår tvättmaskin. Själva bänkskivan nuddar inte vid tvättmaskinen, men ställer man sig och lägger lite tyngd på skivan så kan man känna en svag, svaaag vibration när maskinen centrifugerar som mest. 

Så nu till min fråga, tror ni att en eventuell fisk skulle ta skada av ljudet och den nästintill obefintliga vibrationen? Jag har aldrig riktigt förstått mig på hur känsliga fiskar är för ljud, och hur vatten leder vibrationer…

Annons:
Hageraset
9/18/17, 4:57 PM
#1

Tror inte fisken bryr sig speciellt mycket utan det är nog mer själva akvariet som möjligtvis riskerar att spricka ( bara gissar, nån som haft akvarie länge får rätta mig :-)

Cecilia.S
9/18/17, 5:06 PM
#2

Det är väldigt individuellt för varje fisk, en del är lättstressade och därmed känsligare för vibrationer, medan andra inte är det. Den största risken ligger nog i valet och kvalet om karet kan riskera att spricka. Men om det är otroligt små vibrationer bör det inte vara något problem där heller.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Bakpotatisen
9/18/17, 5:11 PM
#3

Kan det hjälpa att ställa karet på en matta tro? Tänker något material som "jämnar" ut eventuella vibrationer?

Cecilia.S
9/18/17, 5:12 PM
#4

En stötdämpande kanske? :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/18/17, 7:39 PM
#5

 Karet kan nog ta skada, precis som alla andra skriver, svårt att säga hur fiskarna reagerar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
9/20/17, 8:34 PM
#6

Jag tror inte vibrationerna är så farliga. Elektriska saker i badrum däremot är inte alltid av godo. Nu tänker jag på människorna och inte fiskarna : )

Det finns de som har det men jag skulle inte våga ha pump, värmare mm i ett så fuktigt utrymme. De ska ju sitta i ett strömuttag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: