Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 768 ggr
Ylaaa
9/17/17, 4:43 PM

Hjälp med skoluppgift

Hej alla akvarister!

Jag har just nu en skoluppgift om akvarium, uppgiften ingår i en av de många djurkurser som jag läser på naturbrukslinjen med inriktning på djurens hälsa och sjukvård.

Jag ska alltså få ihop en redovisning om att hålla akvarium där jag bland annat ska lägga fram vilket akvarium jag själv som nybörjare skulle skaffa, vilken storlek och vilka fiskar, antal m.m. Då jag inte själv är särskilt insatt i dethär med akvarium är jag intresserad av att höra era tankar! Vilka fiskar och hur många skulle kunna passa i t ex ett 110 liters akvarium? Är 110 liter en passande storlek eller ska jag satsa på större? kanske mindre? Väldigt tacksam för svar!

Be the person your dog thinks you are!Hjärta

Annons:
Äppelsnäckan
9/17/17, 8:29 PM
#1

110 är perfekt att starta med. Det är inte jättelitet men inte jättestort heller. Ju större desto lättare att hålla balansen i vattenvärdena. Vill du ha enkel fisk finns Platy, Molly, Svärdbärare eller Guppy. Guppyn i affärer är dock sönderavlade och honorna kan dö när de föder ungar. Runt 20 hade varit bra. Sedan är det bra med någon algätare också, Ancistrus kallas den vanligaste malen.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Ylaaa
9/17/17, 11:56 PM
#2

Tack! Någon tanke om hur många fiskar jag ska ha av varje sort? Ge gärna exempel!

Be the person your dog thinks you are!Hjärta

Cecilia.S
9/18/17, 7:37 AM
#3

Vilken rolig skoluppgift :-) Ett 110 liters kar har en väldigt bra volym för den nyare akvaristen, så det tycker jag absolut att du kan köra på med. Den storleken ger dig ett större urval vid valet av invånare, samtidigt som karet inte tar allt för mycket plats. Desto större kar desto bättre är ett vanligt uttryck inom akvaristiken - det finns mer yta att jobba på, urvalet blir större och det blir framför allt lättare att hålla stabila vattenvärden (pH, nitrit, nitrat, temperatur m.m.). När jag sedan kommer till valet och kvalet: vilka ska bo i det här akvariet? Du kan fundera över levandefödare, såsom Guppy. De är något mer sönderavlade i jämförelse med platyn, svärdbärarna och mollyn men kan gå i ett mindre kar som 110 liter (vilket kan bli för litet för de andra). När det gäller levandefödare får du ställa in dig på många yngel, i det fall att du blandar könen på de vuxna individerna. Det går dock att hålla enbart hanar eller enbart honor i karet, vilket gör att du undgår problemet med överbefolkning (och därmed överbelastning). Jag personligen hade valt fiskkombinationen: 4-5 guppyhanar eller endlershanar (viltvarianten av guppy) för att ge karet färg. Ett stim otocinclus, ca 7 individer för att liva upp akvariet ännu mer och ge det en helhet (dessa är även otroligt duktiga städare). Samt posthornssnäckor som en ytterligare städpatrull.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Ylaaa
9/18/17, 8:18 AM
#4

Tack för bra svar ! :)

Be the person your dog thinks you are!Hjärta

Draken
9/18/17, 8:42 AM
#5

Håller med inlägg  #3

Vill du ha en större utmaning, så kan du köra på Combon, någon av Dvärgguramiarterna (ett par endast) , kanske ett mindre stim rasbora och någon snäcka eller räkor som städar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ylaaa
9/18/17, 10:51 PM
#6

Tack, tack!! 🙂

Be the person your dog thinks you are!Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: