Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1090 ggr
Änglakort
9/16/17, 8:28 AM

Hur gör man då???

Hej på er : ) Jag förbereder mig nu inför att starta upp ett 54 litersakvarium. Läser på om bästa förberedelserna på nätet men en sak som jag inte läst om är hur man gör när en fisk blir typ "gammal och grå" eller obotligt sjuk och behöver fara till fiskhimlen…….vad gör man? Hur avlivas en fisk som far illa av ålder eller obotlig sjukdom? Så jobbig fråga men den är ju oundviklig liksom :(

Annons:
Lillyrod
9/16/17, 8:52 AM
#1

Om du använder sökfunktionen överst på sidan hittar du flera trådar som handlar om detta.

För mindre fiskar är det enklast att ha fisken i en plastpåse och sen drämma till med t ex en hammare. Inget kul men med sjuka fiskar kan det bli nödvändigt : )

Draken
9/16/17, 10:05 AM
#2

"Humanaste" sättet att avliva en liten fisk, är precis som Lillyrod skriver. Ner i en plastpåse och dräm till med något hårt. Börjar det handla om större fiskar (som jag som har stora ciklider) så är det mest "humana" att använda en mycket vass kniv (typ förskärare) och skilj huvudet från kroppen. Döden är ögonblicklig och fisken hinner inte reagera eller lida.

Det låter jättehemsk när jag skriver, men ibland måste man tyvärr göra så.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kirnzy
9/16/17, 10:37 AM
#3

#2 Fast fisken måste väll bedövas innan man skär av huvudet..

[dynamitella]
9/16/17, 10:44 AM
#4

Slag mot huvudet är vad som gäller. Dekapitering är smärtsamt då hjärnan funkar ett tag efteråt.
Man kan alltid dekapitera efter slaget.

Draken
9/16/17, 11:01 AM
#5

#3 Ibland behövs det att bedöva, och ibland inte. Det beror på hur pass dålig fisken är.

#4 Kan vara lite svårt med slag mot huvudet om det är en större fisk. Får man inte in ett tillräckligt kraftigt slag, så avlider inte fisken, utan blir bara bedövad och kan leva ett tag efteråt. Jag tänker nu på bl.a Påfågelciklider och vissa malar, som har ganska hård skalle, och det vill till att man har kraften att kunna dräma till tillräckligt hårt. Den har tyvärr inte jag i mina armar. Så jag dekapiterar om det handlar om dessa arter .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
9/16/17, 11:05 AM
#6

Enligt L22 måste de djur som avlivas genom dekapitering (som metoden är godkänd att användas på) bedövas om de väger mer än 150 g, men kräldjur och groddjur måste alltid vara bedövade även om de understiger den vikten. Men precis som Dynamitella skriver i #4 är det slag mot huvudet som bör användas, eftersom att dekapiteing är smärtsamt.

Och som Rovfisk skriver i #5 bör, på större fiskar eller alla fiskar generellt, dekapitering alltid användas efter slag mot huvudet för att säkerställa att fisken är avliden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Kirnzy
9/16/17, 11:17 AM
#7

#6 Att djur under 150g inte behöver bedövas gäller endast för kaniner, gnagare, tamillrar, och fåglar. Kräldjur och groddjur ska vara medvetslösa och fiskar ska alltid vara bedövade innan. Det är okej att använda ett slag i huvudet som bedövning innan om man vet att det funkar..

Änglakort
9/16/17, 2:56 PM
#8

Jag vet inte riktigt vilka svar jag väntat mig men jag är i lite av ett chocktillstånd nu :o Försöker se framför mig om dettta är nåt jag kommer klara av :( att bedöva med ett slag och sen skära av huvudet . Hjälp! Önskar att det fanns ett mildare sätt. Tack för alla svar! Om någon ändå skulle ha ett mildare sätt som är väldigt smärtfritt så please please skriv !! Och är detta det enda sättet så får jag förlika mig med det på nåt vis och ta till mig det :( men hjälp!

Draken
9/16/17, 3:33 PM
#9

Tyvärr så är det enda sättet, om du inte vill åka till vetten. fast jag tror inte det finns en vet som avlivar fiskar.
Vissa butiker kanske kan hjälpa till i händelse utav, men det vet jag inte.

Ett slag först och sen dekapitasion gäller endast för större fiskar, det behövs inte med en mindre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Änglakort
9/16/17, 4:47 PM
#10

Tack snälla för svar. Jag tänker definitivt ha de allra allra minsta möjliga fiskarna och inte för många då akvariet inte är så stort. Och nu vet jag hur jag ska ta mig igenom hela deras livscykel så att säga. Sweet lord jag gläds så inför akvariet och de små simmande liven och samtidigt våndas jag inför vad som ibland måste göras :( men ja……. jag tänker vara mycket noggrann och snabb så jag vet i mitt stilla sinne att inget litet liv plågats :( Att ens skriva så ger mig rysningar och det känns lite som jag kommer att vara en mördare ve och fasa : / Tack igen för svaren!!!

Upp till toppen
Annons: