Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 3579 ggr
NovaLi
9/13/17, 9:34 PM

Tigersnäcka kläckta ägg? Foder till snäckor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej. Införskaffade två tigersnäckor tillsammans med några körsbärsräkor till mitt nystartade akvarium för ett par veckor sedan. Härom dagen upptäckte jag tre bebis-snäckor/larver(?), ca 2mm stora, som åt på glaset. Tänkte att det kanske var nån annan sort jag råkade få med mig när jag köpte dessa eftersom jag har förstått att det är väldigt svårt att få bebisar i sötvatten. Men sedan upptäckte jag ett par kokonger(?), typ nån slemklump, på en sten och på gruset där det såg ut att ligga ägg i. Kan dessa komma från en av mina tigersnäckor? Undrar också vad jag bäst matar snäckorna med nu när jag inte har så väldigt mycket alger ännu? Provat med Mini algae wafers men räkorna tar dom och snäckorna verkar inte vara så intresserade.. är orolig att dom inte får i sig tillräckligt och mår dåligt/svälter. Den ena snäckan rör knappt på sig över huvud taget och ramlar över på rygg.. :( Var svårt att få fokus med kameran på både bebisarna och där dom ev äggen legat i men bifogar ändå.

Annons:
Draken
9/13/17, 10:15 PM
#1

Tror inte att det är zebrasnäckorna (eller red onion, om det är den större som syns på ena bilden) De förökar sig inte i sötvatten, och lägger dessutom enstaka ägg överallt på inredningen, det ser ut som små saltkorn, men äggen kläcks aldrig.

Äggklasen (slemklumpen so  du säger ;) ) låter som om det är något du har fått med dig från affären, om du inte har spixisnäckor eller jätteposthorn i karet ? De lägger äggklasar som de fäster på växter, inredning eller lägger direkt på botten.

Det är jättesvårt att se på bilderna, men de små ser inte ut som snäckor, snarare niglar (utan skal) och isf kan du ha fått in snäckiglar eller annat ohyra med växter eller snäckorna du köpte.

Kan du fixa bara en enda bild och lägga upp i tråden ? Man kan inte förstora och zooma bilderna om de ligger i bildspel. Kan vara lättare att se då :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

NovaLi
9/13/17, 10:47 PM
#2

Tack för fin info! Precis, det är två sådana jag har. Åh , annat namn på dom är det också. Tack. Aha okej, nej det är bara två Red Onion jag har. Äggklase var ett bättre ordval btw haha :) Ja, så svårt att få fokus när dom är så små och tyvärr ser jag ingen nu så jag kan fota på nytt. Oj, ja absolut. Åh, okej. Vad kan en göra åt sådana isf? Är dom skadliga för andra invånare på nåt sätt? Såg precis nu också att det sitter som pytte pytte små maskar/larver på glaset som rör sig också.. Dom är ca 1/2 cm långa och inte tjockare än ett hårstrå så jättesvårt att fota av dom. Lägger upp bild på nytt i tråden! :)

NovaLi
9/13/17, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

1

NovaLi
9/13/17, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

2

NovaLi
9/13/17, 11:16 PM
#5

Just den har ju nåt brunt efter sig som jag inte vet vad det är, men det hade inte dom andra.

Draken
9/14/17, 12:48 AM
#6

De små maskarna kan vara snäckiglar, planaria eller  snäckiglar. Ser nästan ut som det är det du har, men jag kan inte säga det till 100%, det är som sagt svårt att se på bilden, trots att jag nu kunde zooma riktigt.

Första bilden i länken är en snäckigel, och de är inte nyttiga för snäckorna. De kryper in i skalet och äter upp snäckan inifrån 😕Det som biter bäst på dem och deras ägg är rent salt i vattnet, överdoserat. Men vanliga snäckor och räkor klarar inte den mängden salt, är dock osäker på hur det är med Red onion.

https://www.google.se/search?q=Sn%C3%A4ckiglar&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjZgrvLmqPWAhVFIpoKHXIyCnoQ_AUICygC&biw=1400&bih=917#imgrc=Mes-nGCRM8hdLM:

Jag fick invasion av planarier i mitt ena akvarium, men jag bekämpåade dom naturligt, utan kemikalier. Jag släppte ner Svarta macropoder i akvariumet, de älskar planarierna, men alla mina guppyyngel och räkor rök med i svängen. Även mina vuxna endlerhanar. Macropoder tycker nämligen om yngel och räkor, och är övriga fiskar tillräckligt små (som endlershanarna, de är mycket mindre än "vanlig guppy) så slinker även de ner. :(

Det finns även en mask som kallas Nemotoder, men de har jag ingen erfarenhet alls om. Däremot har jag för mig att Guppyyngel gärna äter dessa äckeldjur.

http://theaquariumwiki.com/images/thumb/e/e4/Nematodes1.jpg/200px-Nematodes1.jpg

Bilderna nedan 'är Planarier. Planarierna är inte farliga, bara äckliga ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: