Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 3697 ggr
habibiguppy
2017-09-13 13:39

Att tänka på till Saltvattensakvarium

Hej allihopa!

Jag har alltid velat ha ett saltvattensakvarium, men har sagt förlängesen att jag inte kommer skaffa ett förrän jag flyttar ut hemifrån. De kommer nog att ske nästa år vilket inte är så långt kvar till men jag har ju liksom ingen koll på saltvatten och ibland är riktiga människor bättre hjälp än google. 

Så jag vill jättegärna veta liksom ALLT asså ALLT om saltvattensakvarium.

- Är det något speciellt akvarium?

 - Behövs en speciell belysning?

- En speciell pump?

- Hur många fiskar ( clownfiskar) kan man ha i ett 100 liters kar?

- Vart kan man köpa sanden?

- Hur vet man hur mycket av sanden man ska lägga?

- Hur ofta ska man rengöra? Och hur mycket ny sand ska in i karet efter rengöringen?

- Finns de någon speciell termometer till saltkar?

- Och sen på ett ungefär hur mycket dyrare är det att ha saltkar än sötkar?

Annons:
molam
2017-09-13 14:05
#1

-Är det något speciellt akvarium?
Vilka akvarium som helst funkar egentligen till Saltvatten.

 - Behövs en speciell belysning?
Helst ska man ha Led belysning, som är inställt så att det Skiftar färg efter tid på dygn. Mycket blått för korallernas skull.

- En speciell pump?
Ja det allra bästa är väl att ha en sump.

- Hur många fiskar ( clownfiskar) kan man ha i ett 100 liters kar?
Dom vill gå i par, och har du inte ett stort akvarium ska du bara ha 2.

- Vart kan man köpa sanden?
Dom flesta Akvariebutiker har/Kan ta hem, Triton i stockholm är absolut bäst och där får du bästa hjälpen.

- Hur vet man hur mycket av sanden man ska lägga?
Man ska bara ha ett tunt tunt lager så att det precis täcker botten.

- Hur ofta ska man rengöra? Och hur mycket ny sand ska in i karet efter rengöringen?
Saltvattens akvarium är grisigare än sötvatten, samt att man måste ha stenkoll på salthalten för korallernas skull. Korallerna blir mycket lätt ledsna om det är fel salthalt, dom blir ledsna mycket snabbare än fiskarna, och döda koraller förgiftar snabbt vattnet, modell ordentligt. Så minst en gång i veckan får du rengöra ett såpass litet saltkar gärna 2-3 ggr.

- Finns de någon speciell termometer till saltkar?
Nepp funkar med vanlig akvarietermometer.

- Och sen på ett ungefär hur mycket dyrare är det att ha saltkar än sötkar?
Det vill du inte veta ;)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-09-13 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Molam har gett bra svar, men jag kompletterar med de frågor hon inte kunde svara på :)

Pump : Som Molam har skrivit, i saltvatten är det absolut bästa att ha en sump. Sumpen fungerar som rening. Man brukar ha levande sten, biobollar och någon alg (macroalger med fördel) som även hjälper till att rena vattnet.
Man kan ha ett vanligt ytterfilter, eftersom karet är såpass litet, men isf ett ytterfilter som drar minst 1000 l/h, och istället för filtermassa så fyller du det med stenkross från korallstenar (levande eller död) som du även har i akvariumet. Det är även bra att du isf har ett nitritfilter.

Rengöring: Minst en gång i veckan, gärna 2-3 för att säkerställa vattenkvaliteen. Sanden skall du inte byta ut alls, du ska ha samma sand hela tiden. Sanden kommer så småningom bli "levande" och det hjälper till att bibehålla vattenkvaliteen. Det är mycket noga att du har en refraktometer och har koll på salthalten, den skall ligga på minst 1,025

Kostnad: Hmmmm …är böjd att hålla med Molam, att du inte vill veta 😉 men räkna med minst det dubbla priset av vad du skulle betala för att starta upp ett 100 liters sötvatten, gärna tredubbla priset. Sten,sand och koraller är väldigt dyra. Fiskarna och de lägre djuren är inte så farligt, naturligvis beroende på vad du skall ha för fiskar. Men Clownerna brukar ligga på mellan 150-200 kr st.

VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ: Skynda väldigt långsamt. Du får räkna med minst 4-6 månader innan du kan släppa i fisk och vissa koraller i karet. Börja med att starta upp karet, med reningssystem,sten och sand. Låt det stå minst 2-3 veckor för salthalten och Ph att stabiliseras innan du sätter in de första korallerna. Vissa skivanemoner och stenkoraller kan du sätta ner direkt, men kolla noga vilka som fungerar. Skulle de dö eller börja fisa ihop, så har du mycket snabbt ett väldigt giftigt vatten :/

När alla värden är stabila kan du tillsätta lägre djur (eremitkräftor,vissa räkor och andra ryggsadslösa djur som snäckor,sniglar och musslor)

Sen efter ytterligare nån/några månader kan du börja fundera på fisk.

Jag rekomenderar att du pratar med killarna på Triton akvarium i Stockholm, de sitter inne med mycket bra kunnskaper och är jättetrevliga. Rådfråga även dem hur du bäst startar upp ett saltvatten från skratch. De kommer heller INTE lura dig eller bara försöka sälja till dig, de är riktigt seriösa :)

Lycka till :)

Ett väl fungerande saltkar är mycket vackert att titta på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

habibiguppy
2017-09-13 15:02
#3

Tack för era underbara svar!

Hemskt tacksam faktiskt. Jag såg att båda två nämnde ett område i Stockholm tyvärr så bor jag i Göteborg och har för tillfället ingen möjlighet till att åka mot Stockholm. 

Men som jag har förstått de rätt så ska man starta upp de i ca ett halvår innan någon fisk får vara i karet. Och då menas de med att salthalten skall vara perfekt? Perfekt temp och vattenkvalitet och allt de där som ett kar ska ha. 

Jag tror jag glömde en fråga faktiskt. Jag vet vart man kan köpa salten men sett att de finns olika salter. typ rött och vitt? Varför är det någon skillnad och vilken skall man ta? Sedan hur mycket salt ska man hälla i första gången och hur mycket häller man i efter rensning?

Draken
2017-09-13 15:16
#4

Blanda vatten i en 25 liters dunk, och låt den stå ett dygn. Byt ut samma mängd vatten i karet. Du bör ha en osmosanläggning som du filtrerar kranvattnet igenom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

calendrium
2017-12-26 19:41
#5

Lite sent svar men hoppas man kan hjälpa till iallafall 😃 Har haft salt från och till i ca 10 år… 

- Är det något speciellt akvarium? 

Nja beror på hur du menar, det finns dock akvarium att köpa idag som från början är anpassade för salt med plats för skummare med mera inbyggt  i akvariet, t ex red sea max och andra märken. Men de flesta akvarium går att använda till salt. 

 - Behövs en speciell belysning? 

Om du ska ha koraller, som de flesta vill ha och som jag rekommenderar att ha då de är otroligt intressanta och vackra, så krävs en hyfsat kraftig belysning för att de ska trivas. De flesta använder idag led, förr var även metallhalogen vanligt. 

- En speciell pump? 

Kraftig cirkulation  vill man ha med  mycket blås i  🙂 
Som nämnts innan kan man även ha sump, det är som ett extra utrymme där man har levande sten. Man skulle kunna säga , enkelt förklarat, att den levande stenen i saltvatten ersätter filtermaterialet i sötvatten då det är här nitrifikationsbakterierna bildas och lever och ju mer levande sten per liter vatten man har är positivt .  Alltså ju mer lLS = enklare för akvariet att hitta en bra balans. 
 Sedan behöver du även en sk skummare och jag skulle rekommendera att du även använder osmos. 

- Hur många fiskar ( clownfiskar) kan man ha i ett 100 liters kar? 
Skulle nog säga ett par  allts å  2 st 

- Vart kan man köpa sanden? 
I välsorterade djuraffärer säljer de sk levande sand. Jag rekommenderar att du letar  på en bra akvariebutik som säljer saltvattensfiskar och tillbehör, så du kan be om tips och råd med mera. Isthlm finns t ex Triton akvarium som  är  inriktade på saltvattensakvariestik. 
 Jag tycker det bör finnas motsvarande  i göteborg också 🙂 

- Hur ofta ska man rengöra? Och hur mycket ny sand ska in i karet efter rengöringen?  
Jag rengör en gång i veckan - varannan vecka. I stora akvariet som är väl inkört rengör jag mer sällan. 
Då tömmer jag ur ca en tredjedel av vattnet och fyller på med nytt osmosvatten som jag blandat till med salt dagen innan. Sanden fyller jag inte på . 

 Finns de någon speciell termometer till saltkar? v

Duger med en vanlig termometer och doppis. Dock behöver du en saltmätare, antingen en enkel sk vipparmsmätare eller en refraktometer. En av de viktigare delarna i saltvatten är att vattnet håller samma salthalt konstant, så det vattnet du fyller på med har samma halt som den du har i akvariet, därför blandar du till vattnet separat först och mäter innan du fyller på med det nya. 

Dock kan man behöva fylla på vatten när det  avdunstar vatten, men då fyller du på med sötvatten, detta pga att saltet ju inte avdunstar när vattnet gör det.
Så gör jag iaf. 

- Och sen på ett ungefär hur mycket dyrare är det att ha saltkar än sötkar? 
Överlag är det lite dyrare, men mitt första kostade bara ca femtusen.. Det beror lite   på hur stort akvarium du skaffar, vilken teknik du köper med mera. Endel går att hitta billigare begagnat. 
 Några saker jag rekommenderar för att lyckas är mycket levande sten, stark belysning, osmosanläggning och att inte ha för bråttom, saltvatten tar längre tid än sötvatten att cykla in men det är det absolut värt i slutändan, saltvatten är en helt ny värld som jag tycker är fantastiskt spännande och otroligt givande att hålla på med 😃 

 Jag vet vart man kan köpa salten men sett att de finns olika salter. typ rött och vitt? Varför är det någon skillnad och vilken skall man ta? 
Vilken sand man väljer är egentligen en smaksak, men det kan skilja endel vid tillverkningen av den. Vissa sorter tar man fram genom att torka havssalt och vissa framställt typ artificiellt. Men vad man föredrar är olika från person till person.. 

Hoppas det går bra för dig 🙂

Upp till toppen
Annons: