Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1021 ggr
Malexx
2017-09-12 11:23

Förlorat öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ser ut som att min ena galaxy har förlorat ett öga. Det är lite svårt att se för de är ju så små men har försökt att fota.

Han simmar runt i gruppen ganska mycket som vanligt, fast han lutar liksom lite när han simmar.  (men det har han gjort även innan)

Vad tror ni? har han varit i en fajt eller vad har hänt? Skall jag låta han vara?

Övriga invånare är Räkor, snäckor, svarta Kuhli och galaxy,

Annons:
Malexx
2017-09-12 11:27
#1

Kan det vara någon sjukdom kanske?

Draken
2017-09-12 11:38
#2

Det ser ut som om ögat fattas. Nu vet inte jag hur galaxy är i temperamentet, om de kan bråka sinsimellan, men jag vet att de flesta ålar (även Khuli tror jag) kan vara sk. "ögonbitare"

Såret ser "rent" ut, så låt den vara och se var det tar vägen. En av mina klätterfiskar har tappat ett öga i fight med sina kamrater, och även mina fengäddor kan förlora ögonen under fight, men det är ingen fara med dem. Håll bara koll så den inte får problem (inte hittar maten, blir hackkyckling etc.) isf kan du ju fundera på avlivning.

Du behöver inte behandla med medicin så länge såret är rent. Vad du eventuellt kan göra är att saltbada fisken i ca 30 sekunder, för att förebygga eventuella infektioner. Men så länge akvariumet är "rent" och det inte blir svamp eller bakterier i såret, så tror jag inte det skall behövas.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Malexx
2017-09-12 11:54
#3

Ok Tack. 

Personligen har jag svårt att se att det skulle vara en annan galaxy som lyckats med detta vilket gör någon av kuhliålarna till huvudmisstänkt.  Särskillt om de är ögonbitare som du säger. 

Jag har själv inte sett någon direkt interaktion mellan Galaxyn och Kuhlisarna. Jag matade med levande artemia i morse så det kan ha hänt i samband med det.  Vid matning blir kuhliålarna rätt spralliga.

Draken
2017-09-12 12:50
#4

Jag vet inte säkert om Khuliålarna är ögonbitare, men de flesta ålarna är det, så det ligger ju nära till hands att misstänka dem :)

Det kan vara en olycka i samband med matning, det är mycket möjligt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-09-12 18:47
#5

Kuhlin är dom skurken i detta drama, då det inte ser ut som en Sjukdom, MEN det kan vara så att di TS har haft Dålig vattenvärden så han har fått popeye, lever dom tillräkligt länge Spricker ögat på sidorna för att sedan försvinna (Vet inte om det exploderas eller ramlar av, så det ska jag låta vara osagt).

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-09-13 08:47
#6

nu vet inte jag hur känsliga Galaxy är, men eftersom såret ser rent ut, så tror jag inte att det är dåliga vattenvärden. Men är de väldigt känsliga för temperaturskillnad och/eller svängningar i Ph så kan det bli som ovanstående skriver.

Vet du om den hade som en grumling över ögonhinnan innan ögat försvann ? Inser att det kan vara väldigt svårt att se på en sån liten fisk, men frågar iaf. har denna eller några av de andra grumlingar på ögonhinnorna (ser grå ut) så tyder det på att vattenvärdena kan vara dåliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Malexx
2017-09-13 11:29
#7

Galaxy är en ganska tålig fisk när de mår bra skulle jag säga. Dock är det vanligt att få dåliga exemplar när man köper dom. Ofta ser man krokiga ryggar/Insjukna magar både i affären och när man kommer hem. De jag har nu har jag haft ett tag och de har inte tendens till detta. Vad jag hört kan det bero på deras tarmar och förbränning är lite annorlunda. De behöver mat regelbundet och det är inte bra att lämna dom utan mat typ en vecka som man kan göra med många andra fiskar. Då kommer man hem från sin semester och har några nya krokiga. Särskilt om de är unga. Vet inte om det stämmer men det känns rimligt nu när jag haft dom ett tag så jag sköter de på det viset. De behöver mat även om man reser bort så man får be någon fixs det. Detta var kanske lite ot men… Galaxy vill helst ha lite svalare. Typ 22-25 grader men de kommer från grunda vatten i myanmar. Vattnet kan således växla mellan varmare på sommaren och kallare på vintern så jag tror inte de skall vara så känsliga för temperaturskillnader. Jag har dem i rumstemperatur och vattnet är mellan 24 o 25 grader Jag har mätt nitrit ganska regelbundet och inte sett några svägningar. Jag har inte sett något grumligt eller konstigt med ögonen som jag reagerat på men som sagt så är de små och svårt att se. Jag brukar fota och förstora bilden om det är något som ser konstigt ut. Jag vet inte om de är känsliga mot pH svängningar. Jag har inte mätt pH men har heller inte gjort annat än skött karet som vanligt. Jag tänker att om det är dåliga vattenvärden borde det nog finnas mer tecken än ett förlorat öga. Alla andra fiskar och invånare verkar precis som vanligt.

Upp till toppen
Annons: