Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1410 ggr
Olabjork
2017-09-12 09:20

Vilken sorts mal är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, köpte för några dagar sedan ett akvarium med tillhörande fiskar. Kommer nog komma med en del frågor här känns det som.:-) Första frågan är, vad det här är för mal? Fick även med ett nano-akvarium på 25-30 liter, var kan man hitta belysning till ett sånt kar? Är Akvarie-ledlampor speciella, eller kan man ta en vanlig skrivbordslampa med led-glödlampa och sätta ovanför? Tänkte ha javamossa o räkor i den, samt som yngelkar åt Molly, Platy och Guppy. Kan man även lägga i en någon liten mal där? Tack på förhand!

Annons:
Äppelsnäckan
2017-09-12 09:22
#1

Ser ut som gippiceps, den stora alltså. Den lilla är Ancistrus.

Ja, akvarielampor är speciella. Dels har de ett mycket finare ljus (oftast) än vanliga lampor. Jag tycker iallafall vitare ljus är mycket finare än gult ljus. De är även mycket bättre till växter, då de har ett visst spektrum i ljuset som inte våra vanliga lampor har. Min pojkvän som är mycket kunnig på akvarier har dock enkla lampor från Biltema som ger ganska svagt och gult ljus till 2-3 nano med javamossa, men den växer på utmärkt. Du kan ju testa med vanlig lampa först om du vill, men har du pengar så är det mycket snyggare med en stilren akvarielampa med bra ljus!

Till ett nanokar som ditt passar en Aquael Leddy Smart perfekt. Jag har två sådana. Beställde båda från Shrimps.se, trevlig affär. Snabb leverans, tog väl max 2 dagar innan jag kunde hämta ut den om jag minns rätt. Fick en liten godispåse med en gång, gulligt.

Du kan även beställa hem en Chihiros LED-ramp från eBay. Det tar dock 2-3 månader att få hem (jag har beställt två och så lång tid tog det för mig).

I ett nano passar inte Ancistrus, dels vill de ha mycket större men de skitar ner mycket också vilket belastar ett litet kar värre än ett stort. Svårt att hitta mal till ett såpass litet kar, men otocinclus (algätare vilket jag antar att du vill ha) kan gå i 40 liter enligt Zoopet.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Draken
2017-09-12 11:01
#2

Den stora malen är en Gibbiceps, de kräver mycket stort alkvarium (minst 600 liter) de blir jättestora och skitar ner något grönj***ligt.

Inga malar passar i 25-30 liter, men om du skall ha räkor, så tror jag inte du behöver någon mal. Räkor och snäckor städar jättebra (bra mycket bättre än de flesta malar 😛)

Akvariebelysning är det bästa att ha, men det är inget måste. Jag har haft Ikeas ledspottar i mina små akvarium, det blir ett jättefint ljus, och varken fiskar eller växter tycks ha tagit någon skada av det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Olabjork
2017-09-12 12:08
#3

Stort tack för de snabba svaren!:-) Är det något speciellt jag bör tänka på vid val av räkor? Samt antal? Jag tyckte att malen (gibbiceps) såg för stor ut för detta akvarium, den e gissningsvis 15-17cm och karet är på 120liter, e det fortfarande ok i detta kar? Eller ska jag försöka sälja bort den snarast?

Draken
2017-09-12 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Försök få iväg malen snarast, akvariumet är alldeles för litet. De blir riktigt stora.

På bilden ser du en fullvuxen Pleco, den ligger på min underarm (Jag är 173 cm lång) . Gibbicepsen blir ännu större.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Olabjork
2017-09-12 19:59
#5

Oj, ja de får verkligen inte plats här. Skickade iväg ett mail till arken zoo i Ystad och de kunde iallafall ta emot den. Hade ju dock gärna sålt den istället. Är de lättsålda? Mätte den nu och den var 20cm.

Cecilia.S
2017-09-12 20:27
#6

Av vad jag har sett verkar de inte vara särskilt lättsålda, många har blivit pålurade arten samtidigt som det är få som faktiskt har plats för dessa stora fiskar. Om du har tur kan du hitta en köpare, men om jag vore du hade jag inte chansat. 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-09-12 20:31
#7

#5 Nej, tyvärr är det svårt att hitta bra hem till dessa, ens om man skänker bort dem. De är (dumt nog) jättevanliga i handeln och många köper dem  som små utan att veta hur enorma de blir. 

(En dröm jag har är att bygga en enorm inomhus-damm i framtiden, med syfte att ta hand om alla stackars jättemalar som hamnat fel. För de är verkligen ljuvliga fiskar. ❤️)

Draken
2017-09-13 11:33
#8

Skriver som de andra, så stora malar är väldigt svårsålda. De flesta skänks bort eller (tråkigt nog) blir avlivade, eller så får de gå kvar i sina trånga akvarium tills de blir missbildade och dör i förtid :(

Toppenbra att butiken kan ta emot den :D

(Jag har en Gibbi i 520 litern, men även det blir för litet i längden, men jag vet om det och det är löst ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: