Annons:
Etikettmalar
Läst 1020 ggr
Kimji
9/10/17, 11:43 PM

Otocinclusmal

Hej!

Jag är sugen på att skaffa några otocinclusmalar men har läst att de är stimfiskar.

Har dock ett 55 liters akvarium och vill såklart inte att det blir för fullt.

Är det ok att bara ha 2 eller 3 stycken?

Annons:
molam
9/11/17, 12:19 AM
#1

Är det stimfisk så brukar man säga minst 5-6 stycken, så 2-3 är inte alls bra.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
9/11/17, 8:45 AM
#2

Om du inte har några andra bottenfiskar, eller bottenlevande så kan du nog ha 5 stycken. Annars är snäckor och räkor ett jättebra alternativ till malar. Otto vill ju också ha lite strömt vatten i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kimji
9/14/17, 1:55 PM
#3

Ok tack för svar! Då hoppar jag över malarna då jag såklart vill ha glada fiskar =)

Hur är det med Platy? Vad är minimum där?

Cecilia.S
9/14/17, 7:57 PM
#4

Platy blir ganska stora och vill gärna ha den dubbla simytan, både för att det kan bli trångt men även för att de skitar ned en del. Hur är karet inrett, stark/svag pump, sand/grus och eventuella andra invånare? Vi kanske kan hjälpa dig att tipsa om arter som skulle kunna passa in 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Kimji
9/14/17, 8:13 PM
#5

Min tanke var att ha ett sällskapsakvarium. En blackhealmetsnäcka, några körsbärsräkor och några fiskar. Nått förslag? Vill inte ha tetror.

Cecilia.S
9/14/17, 8:26 PM
#6

Jag hade valt att ha några Endlers guppy hanar tillsammans (med honor blir de många fort, så enbart ett kön är att föredra i ett så litet kar). De ger sig inte på antingen snäckor eller räkor, vilket många andra fiskar kan göra. Endlers guppy hanar är dessutom riktigt vackra att se på samtidigt som de är enkla att hålla i akvarium 🙂 Små, enkla, vackra och färgglada 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
9/15/17, 7:55 AM
#7

#4 Håller med. Jag personligen anser att Platy skall ha 90-105 liter som absolut minimum, även fast det är mycket vanligt att de hålls i mindre akvarium (54-60 liter)

Det finns ju även flera olika sorters rasboror som skulle kunna funka. De är fina och livliga, och ynglar inte av sig.

Endlershanar, som Cecilia skriver, är också mycket vackra med massa olika färger och färgkombinationer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
9/15/17, 1:11 PM
#8

Jag är ju själv Barnsligt förtjust i Rasboror, allra helst Mosquito och Galaxy, även Micro är otroligt fin, sen om du har sand i botten, har jag för mig att det fins dvärgpansarmalar som passar i 55l ^^ och isf kan du ha dom på botten Sen Guppy hanar (Dom är finast och det blir inte massa yngel av dom, som Överbefolka karet på 2 dar) Ock kanske nån snäcka som rengöring ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
9/15/17, 5:38 PM
#9

Corydoras Hastatus och Pygmée kan gå i 55 liter utan problem. Det man ska tänka på är att inte ha för stora (i deras ögon sett) fiskar ihop med dem. De blir då skygga och kan bli skadade av andra fiskar. 

Jag har båda sorterna och de är så fina : ) De går ihop med räkor och snäckor.

Kimji
9/16/17, 12:09 PM
#10

Tack för tipsen! Det blir endlers eftersom det är en tjej i närheten som säljer såna =)

Draken
9/16/17, 12:11 PM
#11

👍 Ser fram emot bilder dårå 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: