Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 958 ggr
Andrea91
9/10/17, 12:14 PM

Hitta rätt snäckor till mitt 240l akvarium

Hej!

Jag undrar om jag kan få lite hjälp att hitta lite fina snäckarter.

Jag vill egentligen ha några äppelsnäckor men eftersom det är förbjudet att köpa/sälja så tänkte jag se mig om efter andra arter.

Gärna arter med ljusa färgmutationer och stora arter.

tack på förhand!

Annons:
Lillyrod
9/10/17, 12:26 PM
#1

Här är ett väldigt bra exempel på en tråd där man bara valt första bästa kategori nämligen Akvarium och fiskar. 

Hallå TS  vad handlar din tråd om? Jo snäckor. 

Jag har lagt tråden i rätt grupp nu.

Ta inte illa upp jag tog bara detta som ett exempel för att alla ska förstå vad vi menar 😉

Andrea91
9/10/17, 12:27 PM
#2

tack för hjälpen

Lillyrod
9/10/17, 12:28 PM
#3

👍 Vi har ett Snäcklexikon här på sajten. Allting stämmer inte till 100 % men du kan ändå få en liten vink om vad det kan finnas för snäckor : )

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/52f6af708e0e74155900046b-snacklexikon?articles-2

Draken
9/10/17, 3:24 PM
#4

Stora och ljusa snäckor …ödå skulle jag rekomendera Herculea och Sunsnail t.ex. Finns även Red onion, de är vanligtvis röda, men det finns en gul mutation av dem också.
Jätteposthorn är otroligt fina, gula med mörka ränder MEN de äter växter,. likaså Pixisnäckor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Äppelsnäckan
9/10/17, 4:35 PM
#5

Finns jättemånga akvariesnäckor, jag själv har äppelsnäckor, elefantsnäckor, spixisnäckor och posthorn. Finns många fler, t.ex. red onion, wizard white, zebrasnäcka, sunsnail, piggsvin, sandsnäcka m.fl. Ta vilken som helst, men tänk på att elefanter gärna vill ha lite varmare (runt 28 grader) och red onion och zebrasnäckan lägger ägg som sitter fast och inte kläcks. 

Har lite fakta om olika snäckor här: www.snackan.weebly.com

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: