Annons:
Etikettväxter
Läst 619 ggr
Erratic_Eagle
2017-09-06 18:10

Problem med alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har fått mycket alger nu på kort tid i mitt 54 liters. Vad kan det bero på? Vad kan jag göra åt det? Tack på förhand

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-09-06 19:05
#1

Såhär hade jag gjort:

  1.  Ta bort algerna som finns för hand så mycket du kan.
  2. I med massor med snabbväxande växter.
  3. Kör växtnäring, t.ex pmdd så att växterna får den näring de behöver och ett övertag gentemot algerna.
  4. Se till att du har bra belysning anpassad för växter. Har du lysrör och de är över 1 år gamla? Byt ut dem mot nya fräscha. 
  5. Reglera  ljustiden, ha en timer som tänder och släcker, 8 h räcker för växterna.  Man kan ställa in så att det blir ett avbrott efter t.ex 4 h och låta det vara mörkt i en halvtimme för att sedan låta ljuset gå på igen - detta har jag förstått ska störa algerna men inte växterna.
  6. Var försiktig med utfodring av fiskar, ge dem inte för mycket mat och hellre fler gånger om dagen och mycket liten mängd så att de verkligen äter upp allt de får.
  7. Låt akvariet få ta sin tid att hitta sin balans. 🙂

Personligen älskar jag faktiskt alger, haha, och jag tycker det ser supermysigt ut med de algerna du har fått på dina stenar 😍 men jag förstår att det är jobbigt och jag vill inte heller ha alger på mina växter.

Cecilia.S
2017-09-06 21:47
#2

Alger kan bero på mycket, men de två vanligaste anledningarna är övergödning (du ger fiskarna för mycket mat) eller att solen lyser in i akvariet. 

Var alltid noggrann med fodringen och se till att dina fiskar äter upp allt du ger dem inom loppet av några sekunder. Observera dock att maten inte försvinner bara för att den har blivit uppäten; om du fodrar för mycket hinner fiskarnas matspjälkningssystem inte ta upp näringen ur maten, vilket leder till att mycket näring kommer ut med avföringen. Om det händer får algerna näring genom avföringen. 

Om solen lyser in i akvariet bör du försöka undvika detta i största möjliga mån. Om du möjligen inte kan ändra något så att eventuellt solljus fortfarande kan nå in i akvariet, kan du testa att sänka ljustimmarna.

I ditt fall hade jag valt att sänka ljustimmarna till ca 6-7 h om dagen, för att algerna ska få så lite ljus som möjligt. Var extra noggrann med fodringen - och skrapa bort algerna som satt sig på bladen och stenarna vid nästa vattenbyte. Testa att använda dina fingrar/händer, om inte det fungerar kan du testa med en bit av en kökssvamp eller trasa (utan diskmedel eller annat rengöringsmedel i!).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
2017-09-07 21:39
#3

Tack för bådas jättebra svar. Belysningen är ej 1 år. Solen lyser ej in. Jag matar inte mycket alls. Men jag har nog för många timmar tänt i akvariet. Jag ska sänka till 7 timmar och slänga i lite hornsärv från mitt andra akvarium och se hur det går. Jag ska också försöka skrapa bort så mycket algar som möjligt vid vattenbyte. Tack igen för all hjälp☺️

Erratic_Eagle
2017-09-07 21:40
#4

Alger*

usvead
2017-09-08 07:39
#5

Du har fått flera bra tips men jag tänker ända komma med ett quick-fix tips….

Du kan ju om du har möjlighet låna två små siamesiska algätare och bara tillfälligt stoppa i för att åtgärda det mest akuta. Har du inte möjlighet att låna kan du ju köpa och sedan lämna tillbaka till djuraffären när de gjort sitt. Ibland får man något litet i utbyte.

Vill du sedan behålla de bör de vara flera och bo mycket större än i ett 54 L kar

Cecilia.S
2017-09-08 07:45
#6

Siamesiska algätare kan hjälpa till, precis som usvead skriver. Men det gäller då att du kan låna eller köpa och med all säkerhet kunna ge tillbaka fiskarna till ägaren eller affären. Du kan inte behålla dem själv, såvida du inte införskaffar ett betydligt större akvarium än ett 54 liters kar, gärna det fyrdubbla eller mer.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Erratic_Eagle
2017-09-08 14:56
#7

Bra tips, men jag har inte plats för dem sen och kan ej låna av någon. Jag har inte tid med att åka och köpa några tyvärr. Man tack igen för bra tips☺

Upp till toppen
Annons: