Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 798 ggr
EbbaBeda
8/28/17, 10:24 PM

Vit beläggning på botten i karet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har helt plötsligt fått vit beläggning i karet på olika ställen och i olika storlekar. Bifogar bilder för enklare identifiering,
Mögel eller vad?

Värden är stabila, vattenbyten varje vecka, endast 4 firrar i 110l.
Har Jula sand. Har för övrigt haft svårt att få växer att överleva i detta kar som varit igång över ett år, de vissnar och dör. Lysrören är bytta.

Utöver det vita behandlar jag även för Cyano 3e vecka nu.

Förslag på vad eländet kan vara?

Tack på förhand

Annons:
Cecilia.S
8/29/17, 10:23 AM
#2

Intressant, följer 🙂 Usvead's länkar ser ut att kunna passa in på dina bilder.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
8/29/17, 5:59 PM
#3

Intressant- Jag vet inte vad det kan vara, men jag tror att Usevad är inne på rätt spår.

Detta kommer jag att följa :)

En liten fråga bara ..har du sandsnäckor i karet ? Om du inte har det, skaffa gärna några. De luckrar upp sanden så den inte blir så kompakt, de är även duktiga på att ta överbliven mat som hamnar på botten och försvinner ner i sanden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EbbaBeda
8/29/17, 6:42 PM
#4

Märkligt och rätt spännande detta..
Läste igenom usveads text samt länkar på lunchen. När jag kommer hem efter jobbet har större delen av "fläckarna" försvunnit eller ändrat storlek, detta precis som det beskrivs i länkarna.
Ska till stallet nu, men ikväll kommer jag att läsa mer ingående i detta och försöka att förstå processer och orsaker till fenomenet.

@rovfisk Har inte sandsnäckor, men ser det som ett bra föslag:)

Återkommer…

Upp till toppen
Annons: