Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 953 ggr
Saalucifer
8/27/17, 3:41 PM

Nytt akvarium, vilka fiskar? :)

Hej

Ett tag sedan jag var aktiv här, fick camallanus cotti i mitt ena kar och allt utom mina fina malar och pandor dog. Intresset försvann inte, men kände att det var bättre att bli av med skitet helt innan jag påbörjade ett nytt projekt. 

Efter ett par månader med vattenbyten i nästan "tomma" kar, så gick frugan med på att köpa ännu ett och starta om på nytt. Hon älskar akvarium, men bara om hon slipper bry sig om att sköta det. 

Nu till mina funderingar… 

Vi har beställt ett Juwel Trigon 350, alltså ett hörnakvarium och har i princip fisklistan klar. Men skulle ändå vilja ha er input om jag glömt tänka på något, eller om ni hade tänkt annorlunda. 

Tänker mig att Sydamerika ska dominera detta karet, med lite "nyttodjur" från andra delar av världen.

-Ancistrus (har 2 stycken honor, köpa en hane till?)

-Corydoras panda (har 6 stycken redan, utöka till 10-15 st)

-Apistogramma cacatuoides 

-Fjärlilsciklider (tänkte 2 par, ett gult och ett vanligt)

-Kuhlii-ålar

-Koppartetra

-Nätbarb (kanske inte passar in, men gillar verkligen dem)

-Scalar (4-6 st)

Kommer också ha räkor och snäckor i karet.

Vad tror ni om detta? Vill ha koppartetran och nätbarberna som lite stimfiskar. Tänker också att jag vill ha 2 stim corydoras, kanske 10-15 st sterbai? Kommer förövrigt vara inrett med mycket växter och rötter och ska försöka hitta en lite mörkare sand (någon som har tips?).

Annons:
Draken
8/28/17, 6:55 AM
#1

Välkommen tillbaka :)

Räkorna kommer förmodligen inte överleva, de kommer bli mat åt scalarer och dvärgciklider.

Förutom Nätbarberna, så tycker jag det ser ganska bra ut …men varför inte ett större stim med 1 Corydorassort, istället för 2 mindre ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saalucifer
8/28/17, 2:50 PM
#2

Tack! Tror du även amanoräkorna blir mat? Nätbarber är i helt i min smak av fisk, men är själv lite skeptiskt till att dem passar in. Känner att jag vill ha 2 sorter, men att bara köra pandor fungerar också. :)

Cecilia.S
8/28/17, 3:46 PM
#3

Välkommen tillbaka! Om du ska blanda två corydoras arter bör du kolla upp att arterna inte kan korsa sig med varandra. Jag hade dock, av egen smak, kört på med ett större stim av en art istället för två mindre stim. Härlig blandning, men jag är också lite skeptisk till nätbarberna. Även amanoräkor kan nog bli mat, åt fullvuxna Scalarer. Det är dock väldigt individuellt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
8/29/17, 5:01 PM
#4

Amoanoräkorna KAN klara sig, men det finns även (som cecilia skriver) en risk att även de blir mat när Scalarena har vuxit på sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: