Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1243 ggr
[SonjaG]
2017-08-18 21:19

Skalar

Jag köpte nyligen en ung skalar. Det  ska vara en hane enl butiken.

Jag ser en viss skillnad på ryggfenan mot tidigare skalarer jag haft. Den har inte dom där "ränderna" på tvären som är typiska för skalarer. Ryggfenan på denna nya killen är helt genomskinlig.

Jag undrar om det är en variant eller om den teckningen kommer med åren. 

Finns här nån som känner till detta? Tacksam för synpunkter.

Annons:
Draken
2017-08-19 17:12
#1

Det är mycket svårt (näst intill omöjligt) att se könsskillnad på unga scalarer.

Det finns en uppsjö av olika föärgvaraianter och teckningar på scalarer. En bild skulle underlätta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
2017-08-19 19:12
#2

Ja, det är svårt. Men jag undrar om ryggfenans utseende.

Om det finns olika mönster på ryggfenan. Dom jag haft tidigare har haft tvärränder på ryggfenan, men denna nya har inte det. Den är helt genomskinlig utan något mönster.

Cecilia.S
2017-08-19 20:21
#3

Om du googlar på scalar kan du se massvis med bilder och olika färgteckningar. På så sätt kan du kolla upp de olika tecknen och formerna på ryggfenan. Det är i annat fall betydligt lättare för oss att hjälpa dig om du bifogar en bild :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[SonjaG]
2017-08-19 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här ser man honom när han är just nyinflyttad. Hade blivit lite tilltufsad i butikens akvarie. Han är helad nu.

Draken
2017-08-20 17:11
#5

Det där är en odlingsvariant som kallas Koi, de ser ut sådär ;)  Det är inget fel på ryggfenan, men det finns absolut inga indikationer på att det är en hane …Hur hade butiken kommit fram till det ? Den ser inte värst stor ut heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
2017-08-20 18:13
#6

Men fel på ryggfenan tror jag ju inte att det är. Jag undrar bara om den där tvärgående teckningen kommer med tiden. Men så är det kanske inte.

Butiken avgjorde könet, inte 100% men troligt. Han är fortfarande inte vuxen.

Annons:
Draken
2017-08-22 09:15
#7

Ryggfenan kommer förmodligen inte att ändra färg  :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: