Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 1419 ggr
Simonheimdahl
2017-08-13 14:09

Hur svårt kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jo, ganska svårt visade det sig.

Tja! Simon här, har haft akvarium och terrarium till och från i 15 år nu, Men nu tänkte jag dra igång ett litet saltkar på skoj för att se hur det utvecklar. Tänkte att folk kanske skulle tycka att det var skoj med lite uppdateringar och bilder i det här underforumet för att kanske få lite liv i det:)

Akvariumet är ett RSM 130, Och tekniken i är:

En  LED- belysning med tillhörande kontrolldosa. Belysningen simulerar soluppgång/nedgång, månljus och att det kommer några enstaka moln ibland. Den är med andra ord rätt avancerad, och det är inte för inte som jag är lite orolig att den lixom terminator kommer att ta kontroll över all teknik i mitt hem och anfalla mänskligheten 😉

Det sitter en inbygd sump i bakgrunden, den drivs av 2 st aquaelcirkulatorer som pumpar 550l/h. I pumpen har jag för tillfället knölat ner grov blå filtermatta. Tankarna går på att ersätta den med krossad LS, men möjligheten att kunna ta ut mattan och rengöra den är onekligen praktisk. Vi får se hur det utvecklar sig.

För att vattnet inte ska bli alltför stillastående så har jag även köpt en Tunze nanostream 6015 som ökar vattenflödet med ytterligare 1800l/h. Egentligen hade jag velat köra karet helt utan synlig teknik, men då jag inte lyckades få i större cirkulationspumpar i bakgrunden(som samtidigt var tysta) så får jag göra ett avsteg på den här punkten.

Det medföljde även en något bättre skummare än original till karet som jag har valt att köra utan. Vi får se hur det utvecklar sig men jag anser att ett akvarium ska vara ljudlöst för att det ska vara avslappnande, och även en tyst skummare ger ifrån sig vissa ljud och vibrationer om man inte kan gömma det i en sump i ett isolerat skåp.

Trots att jag innan odlat Diskus så har jag aldrig ägt ett vattentest av något slag. utan jag har alltid förespråkat försiktighet i uppstart och en regelbundna vattenbyten utan några problem.  Nu medföljde det dock ett gång olika tester samt en refraktometer(saltmätare) Så jag tänkte mig att man kanske ska prova att ta några tester, men vi får väl se. 🙂

Uppstarten 13/8

Startar Akvarium och fyller det med kranvatten. Efter att saltet har löst sig så är akvarievattnet hur klart och fint som helst. Salthalten ligger på 1.024. Efter att sten och sand är på plats så är statusen dock en helt annan…. Har en Aquael cirkulator  med en filterpatron i för tillfället och förhoppningsvis så är vattnet lite klarare om ett par timmar.

Annons:
Draken
2017-08-13 14:15
#1

Hej och välkommen till forumet :)

Spännande med saltkar. Hade ett själv, men det kraschade för mig, så jag konverterade om  till sötvatten ;)

Är sugen på att starta upp salt igen, men har varken mod eller inspiration i dagsläget.

Men kommer helt klart följa detta projekt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
2017-08-14 14:44
#2

Ååh, salt! 😍 Lurar lite på om det ska bli salt när vi flyttat och börjar få in lite kronor, är jäkligt sugen!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[nevamisse]
2017-08-14 16:59
#3

Följer gärna, roligt med saltvatten! :)

Simonheimdahl
2017-08-15 19:06
#4

Vad kul att det var lite folk som var intresserade,  tråden handlar ju också om att sprida kunskap om att det inte behöver vara så dyrt att starta salt, och att andra kommer att kunna ta del av mina misstag. Sen vill jag tacka för välkomnandet, men om man granskar min profil så ser man att användaren är rätt gammal. Vilket visar att jag allt är en gammal akvarienörd-en söt sådan dock 😃

Finns det möjligtvis en tråd om ditt fd akvarium rovfisk?

Akvariumet har nu varit igång i två dagar, och det mesta av grummlet har lagt sig, dock så var jag o rörde lite i gruset för en stund sedan så det blev lite dimmigt igen, men jag tänkte göra en uppdatering om någon timme med lite bilder och info om hur jag startade upp karet.

Simonheimdahl
2017-08-15 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Uppstartsmetod

Jag har valt att starta upp mitt kar med den något yngre uppstartsmetoden som en kul gubbe som heter Lasse har "uppfunnit" Metoden bygger på att man försiktigt men med en gång lägger biologisk belastning på akvariumet, istället för att låta 130l saltvatten stå och "mogna" i flera månader, så kommer jag alltså att ha levande djur i akvariumet ifrån dag 1.

Då detta är ett lågbudget kar(utan att för den del minska livskvalitet för något levande!!) Så har jag något experimentellt valt att starta med död levande sten, istället för levande. Detta gjorde att priset för stenen blev 200kr, istället för ca 2500kr. Det jag däremot gjorde var att ta 5kg sand ifrån ett välfungerande akvarium fullt med bakterier, organismer och snäckor som jag hoppas kommer befolka stenen på bara någon månad.

De djur som jag introducerade ifrån dag ett var några skivanemoner, ett par turbosniglar samt 1 st blåbenad eremit. Eremiten kommer även att få 5st kompisar på torsdag. Då jag räknar med att explosionen av kiselalger kommer att börja. Ev kommer det att bli någon mer algätanden, men det får ni se senare i veckan 😉

Simonheimdahl
2017-08-15 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Kubakvariernas förbannelse 

Min scape består av en hög med sten. Varken mer eller mindre. Detta är något jag alltid ogillat med saltvattenskuber, men då lägenheten inte tillåter ett större så får jag nöja mig med det. Det är ca 15kg sten i. aquael pumphuvudet med filterpatronen kommer jag att ta ut imorgon när (förhoppningsvis) det sista grumlat har lagt sig. Den andra bilden visar en av mina skivanemone: läckert limegrön och självlysande på natten. "Cool som fan" sa polaren 😃 Få be om ursäkt för kvalitet på bilderna, men det är mobilbilder som gäller för tillfället 🙂

Annons:
Belimas
2017-08-16 01:07
#7

Följer också, jag har alltid varit fascinerad av saltvatten men för tillfället har jag varken kunnskapen eller ekonomin för ett sådant men i framtiden kanske :)

Draken
2017-08-16 06:58
#8

Här finns uppstarten på mitt första ;)

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/554a0bf3ce12c45a10000b02-jag-har-blivit-med-saltvatten-efter-30-ar

Det finns även bilder och berättelser i mina andra trådar. "Akvarieträsket här hemma" kommer inte riktigt ihåg vilken utav dem som handlade mest om saltkaret dock.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-08-16 07:43
#9

Saltvattenskar är så vackra. Jag har aldrig varit sugen på att skaffa för det ligger för mycket pengar i det men älskar att titta på andras : )

Draken
2017-08-16 07:58
Upp till toppen
Annons: