Annons:
Etiketttetror
Läst 2501 ggr
crashgirl
2017-08-09 18:56

Äter de yngel?

Hej! Jag ska ta över ett akvarium från min faster som jag tänkt ha yngel i. Med alvariet kommer ett par kardinaltetror och siamesiska algätare, min fråga till er är om dessa två äter yngel? Isåfall får de flytta över till mitt andra akvarium så ynglena inte blir uppätna

Annons:
nexal
2017-08-09 19:04
#1

Om man vill att alla yngel ska överleva så är nog inte det optimala att blanda yngel med någon vuxen fisk. De flesta fiskarna har instinkt att äta små saker antingen för att dem ser fiskarna som mat eller bara är nyfikna. Köp ett yngelkar och ha dem där i. Detta är mitt råd men är ej så kunnig inom detta så rätta mig om jag har fel.

crashgirl
2017-08-09 19:19
#2

Så tänker jag också, men är ny inom akvarievärlden, så jag tänkte att det är bäst att fråga. Tanken var ju att ha ynglena helt ensamma i det nya akvariet, men fick som sagt några fiskar på köpet då faster inte visste vad hon annars skulle göra med dom.

nexal
2017-08-09 19:22
#3

Som sagt, köp ett yngelkar och ha det i ditt akvarium, förflytta ynglen till det och låt dem simma med alla andra fiskar när de växt på sig!

Hageraset
2017-08-09 19:22
#4

Håller med #1 en yngelkasse är nog bästa sättet ifall du vil ha ynglen vid liv

crashgirl
2017-08-09 19:26
#5

Har en yngelkasse, men tyckte att den blev så full :D haha. Har ca 30st yngel i olika storlekar, alla platys. Har inte rum med två stycken yngelkassar i akvariet heller..

Nicole2000
2017-08-09 19:31
#6

De här med yngelkassar… hur länge ska dom va där i? Jag har själv Platy yngel som lever fritt bland alla mina andra fiskar. Jag vet att 6st överlevt än så länge (vet inte hur många dom var i början dock) sen så har jag en som överlevt från innan som nu växt på sig. Hur lång tid ska man vänta på att vara helt säkra på att dom kommer överleva (eller iallafall inte bli uppätna)? Den som växt på sig vet jag inte hur gammal den är då jag varit bortrest och den bara var där när jag kom hem igen.

Annons:
crashgirl
2017-08-09 19:36
#7

Har läst runt här på iFokus och kommit fram till att man kan släppa ut dom då de är större än munnen på de andra fiskarna i akvariet

Hogstedt
2017-08-09 19:38
#8

#6 Det beror på vilka fiskar man har. Men om man bara har platys och det gäller platyyngel så räcker det med någon vecka för mig, då är de fortfarande små men de har lärt sig att simma ordentligt och är riktigt snabba.

Och #5, om du nu har 2 akvarium så har du ju plats för 2 kassar!😉

crashgirl
2017-08-09 19:48
#9

#8 ja det kanske jag har :D får se då faster kommer över med akvariet Men undrar fortfarande om kardinaltetror o siamesiska algätare äter yngel ? :)

Hogstedt
2017-08-09 20:15
#10

#9 Siameser gör inte det. Kardinaler har små munnar men skulle nog göra det om de kunde. Skulle säga att det beror på hur många gömmor det finns, hur många tetror det är och hur stort karet är. Men med mycket växter och ett "normalt" antar tetror för storleken på karet så borde det inte vara någon fara!

crashgirl
2017-08-09 20:42
#11

k :) vet inte hur stort karet är eller hur många det är :D hon ringde mig bara och frågade om jag ville ha ett till akvarium, och vem kan tacka nej till ett gratis akvarium? Och levererat till dörren också :D haha

Hogstedt
2017-08-09 21:05
#12

Åh så trevligt! Kom bara ihåg att siameser blir rätt så stora (Skulle inte rekommendera under 150L) så ja, ifall att det är litet!

crashgirl
2017-08-09 21:09
#13

Är det för litet så får jag skänka bort siameserna till någon som har större :) Det jag har nu är på 100liter så det är också lite litet åt siameser

Annons:
Lillyrod
2017-08-09 21:15
#14

Yngelkasse är inte särskilt kul för någon fisk. Definitivt inte för honan som blir ordentligt stressad av att bli instängd när hon ska yngla och inte för ynglen heller. Det blir gärna mat liggande och det kan bli dåligt vatten i baljan. De växer också dåligt i ett så litet utrymme.

Behåll både hona och yngel i deras rätta kar och ge dem förutsättningar för att överleva där istället : )

crashgirl
2017-08-09 21:40
#15

#14 Jag har inte honan i yngelkassen utan har flyttat ynglen dit vart efter jag hittat dom. Att ynglen inte trivs där då det är trång vet jag, därför ville jag ja det nya akvariet till bara ynglena. Det var därför jag undrade om de två arter som jag får med går att ha med ynglena eller om jag ska ha dom i mitt andra akvarie :)

Draken
2017-08-10 09:29
#16

Kardinalerna tar ynglen, och det kan även siameserna göra. Jag tycker du skall göra som du tänkt. Flytta de vuxna till ditt akvarium (beroende på hur stort det är) och fixa sen så ynglen kan vara själv i det nya.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

crashgirl
2017-08-10 11:00
#17

#16 Tack för ditt svar! Då vet jag hur jag ska göra :)

Upp till toppen
Annons: