Annons:
Etikettväxter
Läst 505 ggr
Hogstedt
2017-08-06 21:08

Alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon säga säkert om detta är grönalger? Vet någon något medel som hen kan rekommendera mot det? Helst så effektivt som möjligt men ofarligt för fiskar och snäckor, räkor har jag inga!

Annons:
Denarau
2017-08-06 22:47
#1

Kanske vill du prova en algätande fisk istället för något kemikaliserat medel? Otocinclus elller siamesik aglätare kanske? Dessa fiskar löser algproblemet långsiktigt medan algmedel endast tar bort algerna för stunden.

Hogstedt
2017-08-06 22:51
#2

Har Ancistrus och siameser men de ser mest äcklade ut! Algerna sitter fast stenhårt, det känns mer som om någon målat gröna prickar på bladen istället för att något växer på dem, så vet inte om någon fisk kan få av dem. Plus det gör dem omöjliga att få av för hand om man inte vill knipsa hela bladet!

Har inga ottosar längre och vill helst inte springa och köpa en bunt med fiskar om jag inte är säker på att de klarar av det.

Denarau
2017-08-06 23:01
#3

Förstår vad du menar. Man vill ju inte köpa fisk till ingen nytta. Men går det absolut inte att försiktigt gnugga bort fläckarna?

Hogstedt
2017-08-06 23:10
#4

Det kanske syns mest på de nedersta bladen, men de har liksom "smält ihop" med bladet. Om man stryker med fingret över så känner man dem inte, och har försökt skrubba med svamp och med naglarna, ingenting funkar! Det ser nästan ut som små "missfärgningar", nästan som om algerna sitter under "skinnet" på dem (säger man skin om växter?) Och det var därför jag var osäker på om det ens var alger, för det känns och ser ut som om bladet har mörkgröna prickar, alltså att bladet själv är prickigt och att ingenting sitter på.

Upp till toppen
Annons: