Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1317 ggr
nexal
8/6/17, 5:44 PM

Gravid Guppy???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min Guppy ser väldigt fet ut och är svart där bak som jag sett att dem är när de är gravida. Vet ej dock om den är gravid då det känns som om den varit såhär väldigt länge (runt 40 dagar) vänder mig därför till er.

Fisken är ännu mörkare än vad man ser på bilden.

Tack på förhand!

Annons:
Drakellen
8/6/17, 5:46 PM
#1

Jag är verkligen inte proffs på just Guppy, men har haft Molly (som också är en levandefödare) hur länge som helst och de är ärligt talat alltid dräktiga så jag tror att din Guppy är dräktig

nexal
8/6/17, 5:49 PM
#2

Okej, tack för svar! 

Men har en till fråga om någon här skulle kunna svara på den så skulle det vara super.

Jag har fixat ordning på ett litet akvarium som endast har en syrepump och inget annat och jag undrar om hur länge min gravida Guppy kan leva så. Alltså borde jag ha guppyn i det stora karet till den är redo för att föda (vet ej när man vet om den ska föda) eller ska jag bara ha kvar den i det lilla karet för att vara säker på att den föder säkert?

Mvh Nexal

Hogstedt
8/6/17, 5:51 PM
#3

#2 Om jag vore du så skulle jag säga till att det är gott om växter och gömställen i det stora och låta henne gå kvar!

nexal
8/6/17, 5:53 PM
#4

#3 Har dock dvärgklogrodor i mitt stora och hört att dem äter upp ynglen därav så känner jag mig lite orolig för att lägga ned henne igen.

Hogstedt
8/6/17, 5:58 PM
#5

Har du inte möjlighet att fånga upp ynglerna efter att de fötts? Har aldrig haft klogrodor men de jag sett håller sig vid botten, medan guppyyngel 95% av tiden är precis under ytan, helst bland flytväxter. Så du borde åtminstone kunna fånga upp dem innan något går snett! 😊

Hur stort är det mindre akvariet?

nexal
8/6/17, 6:01 PM
#6

Okej, tack för tipset men tror du guppyn skulle klara sig bra i mitt lilla med endast syrepump? Det lilla är på cirka 26 liter.

Annons:
Hogstedt
8/6/17, 6:05 PM
#7

Om jag vore du skulle jag även lägga ner växter! Annars är det inte omöjligt att mamman äter ynglerna! Plus att hon blir mindre stressad. Gälört är helt perfekt, och kanske även något mer bredbladigt? 

Om jag själv skulle bestämma mig för att ta upp henne (vilket jag ibland gör med mina små mammor av olika orsaker) så väntar jag tills de börjar bli lite skygga (drar sig undan lite) och ibland står stilla och "flämtar" (då de verkar ansträngda), då det för det mesta inte brukar ta så lång tid då!

nexal
8/6/17, 6:26 PM
#8

Okej!

Tack så sjukt mycket för dina tips, får se hur jag gör men återigen tack!

Hogstedt
8/6/17, 6:28 PM
#9

Det var så lite så! Skriv gärna hur det går!

Draken
8/6/17, 7:02 PM
#10

Går hon med hanar, så är hon garanterat gravid :)

Det bästa är (som redan är påpekat i tråden) att låta henne gå kvar i akvariumet hela tiden. De starkaste ynglen kommer  att överleva om de har tillräckligt med gömställen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

nexal
8/6/17, 9:48 PM
#11

Uppdatering!

Ynglen är på väg, 2 st hittills som mår bra.

Riktigt glad!

Hogstedt
8/6/17, 9:52 PM
#12

Är hon i det stora eller det lilla karet?

Och grattis förresten!

nexal
8/6/17, 9:54 PM
#13

#12

Hann faktiskt inte flytta över fisken men det lär väl fungera ändå? Ta ur honan och ha henne i stora karet medan jag fixar ordning med ett par plantor i det lilla åt småttingarna?

Tack!!

Annons:
Hogstedt
8/6/17, 10:02 PM
#14

Om du har ett yngelkar så skulle du kunna håva upp ynglerna allt eftersom att de kommer och lägga dem där, och när hon är klar så fixar du det lilla och flyttar över dem dit. Vet ju inte hur många fiskar och vilka sorter du har, så vet inte hur stor risk de löper att bli uppätna! 🙂

nexal
8/6/17, 10:08 PM
#15

Har honan i mitt yngel kar just nu, varav är akvariet hon föder i.

Hogstedt
8/6/17, 10:15 PM
#16

Med yngelkar antar jag att du menar de små plastlådorna och inte det lilla akvariet.

Brukar inte rekommendera yngelkar för modern men om du tar ut henne så fort hon är klar borde det funka!

Förstår inte riktigt hur du har honan och hur du planerar att göra, men sålänge som honan är i ett akvarium med antingen gömställen, eller om hon är på en öppen yta (såsom i ett yngelkar) och inte har direkt kontakt med ynglerna så borde det funka. 

Kom bara ihåg att ta ut henne i det stora karet sen, även om hon är i det lilla karet just nu.

nexal
8/6/17, 10:21 PM
#17

Går det att flytta över yngel eftersom att de föds till en bunke och sedan när alla har blivit födda flytta över alla yngel till mitt lilla akvarium och flytta över modern till det stora?

Hogstedt
8/6/17, 10:31 PM
#18

Ja, så länge inte modern är med dem i bunken får då är det stor chans att hon äter upp dem!

Men är det inte lättare om du flyttar dem direkt till det lilla? Och inte mellanlanda i bunken? Men förutom det så borde det funka utan problem!

nexal
8/6/17, 10:40 PM
#19

Nej, alltså hon föder i lilla akvariet. Förlåt om jag var otydlig med det. Jag flyttade över henne idag för att jag förväntade mig att det skulle ske idag. Modern föder i lilla, jag flyttar över ynglen till en bunke från mitt lilla akvarium och efter hon är klar med födseln så flyttar jag henne från lilla akvariet till det stora och in med ynglen i det lilla.

Hogstedt
8/6/17, 10:48 PM
#20

Låter bra i mina öron! Men om det redan finns gott om växter kan du nog låta ynglerna vara kvar, om det fortfarande inte är några växter så är det nog bra att håva upp dem.

Annons:
nexal
8/6/17, 10:50 PM
#21

Vilka fördelar finns det med att ynglen ska ha växter under deras uppväxt?

Hogstedt
8/6/17, 10:54 PM
#22

Det är mer naturligt, och de kan gömma sig i det, även om det inte finns några faror, det är en instinkt som de borde få göra, plus att de leker bland växterna och utforskar! Växter är dessutom väldigt bra för vattenvärdena, vilket är viktigt i ett så pass litet kar.

De mår helt enkelt bättre och vattnet blir bättre.

nexal
8/6/17, 10:58 PM
#23

Okej! 

Tack så mycket för hjälpen och tipsen. Ska se vad jag kan göra men en eller annan växt åker nog i inom kort tid. Detta kommer nog bli bra och jag ser verkligen fram emot detta.

Återigen tack!

Hogstedt
8/6/17, 11:05 PM
#24

Återigen, rekommenderar gälört då det växer otroligt snabbt, den ser supersnygg ut hur du än gör och yngel älskar den! (Även mina vuxna fiskar gör det). Den tål även i princip allt, mina har stått ut med alla mina misstag!

Och lycka till!

nexal
8/7/17, 8:28 PM
#25

Uppdatering! Just nu är det cirka 25 små yngel som simmar omkring i mitt lilla akvarium, har inrett med en del växter och det verkar gå bra. Mamman är förflyttad till stora karet!

Hogstedt
8/7/17, 8:53 PM
#26

Åhh några bilder? 😊

nexal
8/7/17, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ingen super bra bild men fick iallafall med en eller två som var framme o hälsa!

Annons:
Upp till toppen
Annons: